University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Teaching practice: the pedagogical - psychological component for secondary schools

General data

Course ID: 4100-IIMPRAKPSYEDU
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Teaching practice: the pedagogical - psychological component for secondary schools
Name in Polish: Praktyki psychologiczno-pedagogiczne - III etap edukacyjny
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester II in CKNJOiEE UW - second cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Field classes

Short description: (in Polish)

Celem praktyk psychologiczno-pedagogicznych (III etap edukacyjny) jest zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole ponadpodstawowej lub innej placówce oświatowej, prowadzącej edukację młodzieży powyżej 14 roku życia.

Praktyki psychologiczno-pedagogiczne dla III etapu edukacyjnego umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych przedstawianych na kursach modułu do praktyki szkolnej.

Student ma możliwość przećwiczenia metod pracy wychowawczej z młodzieżą, wykorzystania nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów.

Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu.

Full description: (in Polish)

W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły ponadpodstawowej. Zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.

Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między dorastającym / dorosłym uczniem a nauczycielem, a także miedzy uczącymi się w tej grupie wiekowej. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć. Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych. Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas.

Pod nadzorem szkolnego mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów. Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta. Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza - absolwent zna i rozumie:

K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie

K_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym

K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące

K_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości

K_W13 w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie

K_W15 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki i psychologii w systemie nauk oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi

Umiejętności - absolwent potrafi:

K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych

K_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U09 posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej

Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do:

K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocenie punktowej podlegają zamieszczone przez studenta na platformie Kampus:

1. dokumenty potwierdzające odbycie praktyk w wymaganej liczbie godzin i wywiązanie się z powierzonych zadań, w tym dziennik praktyk oraz opinia mentora

2. wypełnione arkusze obserwacji zajęć wychowawczych i przedmiotowych oraz konspekt własnej lekcji wychowawczej, wraz z analizą przeprowadzonych zajęć

Kryteria brane pod uwagę przy przyznawaniu punktów to: zgodność z wytycznymi, zawartość merytoryczna, wnikliwość analizy, staranność wykonania i terminowość.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Teaching placement, 15 hours more information
Coordinators: Małgorzata Kolera
Group instructors: Małgorzata Kolera
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Teaching placement - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)