The system of governing bodies in the Republic of Poland
General data
Course ID: | 4100-IIMSNOPRP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The system of governing bodies in the Republic of Poland |
Name in Polish: | System naczelnych organów państwowych w RP |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester II in CKNJOiEE UW - second cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Studenci mają opanowane podstawy z zakresu systemu politycznego Polski i prawoznawstwa. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy na temat naczelnych organów władzy państwowej, ujętych w świetle konstytucyjnej zasady trójpodziału władz: Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Rady Ministrów, TK, TS, NSA i SN. Studenci zapoznają się z fundamentalnymi zasadami prowadzenia polityki państwa i rozstrzygania kluczowych sporów o prawo. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje następującą problematykę: 1. Zasady ustrojowe dotyczące organizacji i działania naczelnych organów władzy państwowej w świetle Konstytucji RP z 1997 r. 2. Władza ustawodawcza: Sejm i Senat a) wybory parlamentarne b) model dwuizbowości c) funkcje parlamentu formalne i nieformalne d) Zgromadzenie Narodowe e) spory o model i zadania parlamentu 3. Władza wykonawcza: Prezydent RP a) wybory prezydenckie b) funkcje prezydenta i role pozakonstytucyjne c) odpowiedzialność głowy państwa d) jakiej prezydentury potrzebuje polski system polityczny? 4. Władza wykonawcza: Rada Ministrów a) powoływanie rządu b) struktura Rady Ministrów c) funkcje Rady Ministrów d) kontrola i odpowiedzialność rządu. 5. Tytułem podsumowania: model polskiego systemu rządów. 6. Sąd nad prawem i sąd nad funkcjonariuszami państwa: Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu. 7. Naczelne organy wymiaru sprawiedliwości: Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny. Rola Krajowej Rady Sądownictwa w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości. |
Bibliography: |
(in Polish) L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2016 i nast. wyd. J. Kuciński, W.J. Wołpiuk, Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012 A. Chorążewska, Prezydent jako czynnik równowagi. Arbitraż prezydencki, „Przegląd Sejmowy” 2005, nr 6 W. Jakubowski, T. Słomka, Konstytucyjne organy władzy RP w latach 1989-2011 na tle polskich tradycji ustrojowych XIX i XX wieku, Warszawa 2012 T. Słomka (red.), Demokracja konstytucyjna w Polsce, Warszawa 2019 B. Dziemidok-Olszewska, M. Kowalska, K. Leszczyńska, M. Michalczuk-Wlizło, Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej w konstytucji 1997 roku, Lublin 2018. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA 1. Student zna i rozumie terminologię z zakresu ustrojoznawstwa (K_W02) 2. Student zna i rozumie społeczny charakter funkcjonowania organów władzy (K_W05) 3. Student zna innowacyjny sposób charakteryzowania ról naczelnych organów władzy (S_W03) 4. Student zna i rozumie użyteczność opartej na badaniach edukacyjnych metodyki nauczania w zakresie ustrojoznawstwa (S_W04) UMIEJĘTNOŚCI 1. Student potrafi gromadzić i selekcjonować informacje z zakresu ustrojoznawstwa (K_U01, S_U01) 2. Student potrafi przygotowywać projekty z zakresu ustrojoznawstwa (K_U02, S_U02) 3. Student potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w potencjalnej działalności publicznej (K_U11) 4. Student potrafi budować hipotezy dotyczące procesów w przestrzeni państwowej (K_U12) 5. Student potrafi wykonywać zadania związane z procesami ustrojowymi i ich prezentowaniem (K_U13) 6. Student potrafi stosować metody zintegrowanego kształcenia w zakresie ustrojoznawstwa (K_U15) 7. Student potrafi projektować programy kształcenia w zakresie ustrojoznawstwa (S_U03) 8. Student potrafi stosować założenia i wymagania podstawy programowej z zakresu ustrojoznawstwa dla trzeciego etapu edukacyjnego (S_U05) KOMPETENCJE 1. Student jest w stanie stale pogłębiać swoją wiedzę w zakresie ustrojoznawstwa (K_K01) 2. Student ma kompetencje komunikacyjne w zakresie ustrojoznawstwa (K_K05) 3. Student ma kompetencje do podejmowania działań w zakresie propagowania wiedzy o ustroju Polski (K_K10, K_K04) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Student jest zobowiązany uczestniczyć w zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) oraz być przygotowany na bieżąco z zadanego materiału. Zaliczenie ma charakter projektu grupowego, który przygotowywany jest w oparciu o hipotezy przydzielone przez prowadzącego. |
Practical placement: |
(in Polish) Nie są wymagane |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Tomasz Słomka | |
Group instructors: | Krystyna Leszczyńska-Wichmanowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Lecture - Grading |
|
Type of course: | obligatory courses |
|
Mode: | Classroom |
|
Short description: |
(in Polish) Studenci mają opanowane podstawy z zakresu systemu politycznego Polski i prawoznawstwa. Przedmiot ma na celu przekazanie wiedzy na temat naczelnych organów władzy państwowej, ujętych w świetle konstytucyjnej zasady trójpodziału władz: Sejmu, Senatu, Prezydenta RP, Rady Ministrów, TK, TS, NSA i SN. Studenci zapoznają się z fundamentalnymi zasadami prowadzenia polityki państwa i rozstrzygania kluczowych sporów o prawo. Elementem realizacji programu jest wizyta studyjna studentów w parlamencie. |
|
Full description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje następującą problematykę: 1. Zasady ustrojowe dotyczące organizacji i działania naczelnych organów władzy państwowej w świetle Konstytucji RP z 1997 r. 2. Władza ustawodawcza: Sejm i Senat a) wybory parlamentarne b) model dwuizbowości c) funkcje parlamentu formalne i nieformalne d) Zgromadzenie Narodowe e) spory o model i zadania parlamentu 3. Władza wykonawcza: Prezydent RP a) wybory prezydenckie b) funkcje prezydenta i role pozakonstytucyjne c) odpowiedzialność głowy państwa d) jakiej prezydentury potrzebuje polski system polityczny? 4. Władza wykonawcza: Rada Ministrów a) powoływanie rządu b) struktura Rady Ministrów c) funkcje Rady Ministrów d) kontrola i odpowiedzialność rządu. 5. Tytułem podsumowania: model polskiego systemu rządów. 6. Sąd nad prawem i sąd nad funkcjonariuszami państwa: Trybunał Konstytucyjny i Trybunał Stanu. 7. Naczelne organy wymiaru sprawiedliwości: Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny. Rola Krajowej Rady Sądownictwa w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości. |
|
Bibliography: |
(in Polish) L. Garlicki, Polskie prawo konstytucyjne. Zarys wykładu, Warszawa 2019 i nast. wyd. J. Kuciński, W.J. Wołpiuk, Zasady ustroju politycznego państwa w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012 A. Chorążewska, Prezydent jako czynnik równowagi. Arbitraż prezydencki, „Przegląd Sejmowy” 2005, nr 6 W. Jakubowski, T. Słomka, Konstytucyjne organy władzy RP w latach 1989-2011 na tle polskich tradycji ustrojowych XIX i XX wieku, Warszawa 2012 T. Słomka (red.), Demokracja konstytucyjna w Polsce, Warszawa 2019 B. Dziemidok-Olszewska, M. Kowalska, K. Leszczyńska, M. Michalczuk-Wlizło, Ustrój polityczny Rzeczypospolitej Polskiej w konstytucji 1997 roku, Lublin 2018. |
Copyright by University of Warsaw.