German language teaching methodology for higher education
General data
Course ID: | 4100-IVDPNIEMSW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | German language teaching methodology for higher education |
Name in Polish: | Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język niemiecki) |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester IV in CKNJOiEE UW - second cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Zajęcia z dydaktyki szkoły wyższej mają na celu przygotowanie do pracy nauczyciela na poziomie uniwersyteckim. Studenci rozwijają wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka niemieckiego i nauczania przedmiotów w języku niemieckim w różnych typach szkół wyższych. Równie ważnym celem jest wykształcenie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości. Kluczową umiejętnością jest umiejętność samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. W zakresie umiejętności studenci rozwijają również umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka niemieckiego oraz nauczania przedmiotów w języku niemieckim w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka niemieckiego oraz nauczania przedmiotów w języku niemieckim w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej. Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość zasad etyki pracy nauczyciela. Zajęcia te są uzupełniane przez „Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa - jęz. niemiecki” Nakład pracy studenta: 30 godzin zajęć kontaktowych 30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle |
Bibliography: |
(in Polish) Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Anneliese (2017): Handbuch des fach- und berufsbezogenen Deutschunterrichts DaF, DaZ, CLIL. Berlin: Frank & Timme (Forum für Fachsprachen-Forschung, 141). Burwitz-Melzer, Eva, Mehlhorn, Grit, Riemer, Claudia, Bausch, Karl-Richard i Krumm, Hans-Jürgen (red.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag Gajewska, Elżbieta; Sowa, Magdalena (2014): LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Wydawnictwo Werset. Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen; Wertenschlag, Lukas (2017): Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel, Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Version 2.0. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache). Petty, G. (2015). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Rohr, Dirk; Ouden, Hendrik den; Rottlaender, Eva-Maria (2016): Hochschuldidaktik im Fokus von Peer Learning und Beratung. [1. Auflage]. Weinheim, Basel: Beltz Juventa. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: absolwent zna i rozumie S_W03 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych S_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji S_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej S_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych Umiejętności: absolwent potrafi S_U03 - dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania S_U06 - w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych S_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania S_U11 - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych S_U12 - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu S_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego S_U24 - wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do S_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu S_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach: -pisemny test zaliczeniowy na (stacjonarnie lub na platformie) maks. 40 punktów) Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia. -przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 30 punktów) -ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów). Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów. Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru. |
Practical placement: |
(in Polish) Zajęcia te są uzupełniane przez „Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa - jęz. niemiecki” |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Przemysław Wolski | |
Group instructors: | Przemysław Wolski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.