University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

German language teaching methodology for higher education

General data

Course ID: 4100-IVDPNIEMSW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: German language teaching methodology for higher education
Name in Polish: Dydaktyka przedmiotowa - szkoła wyższa (język niemiecki)
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups: Obligatory subjects in semester IV in CKNJOiEE UW - second cycle studies
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Zajęcia z dydaktyki szkoły wyższej mają na celu przygotowanie do pracy nauczyciela na poziomie uniwersyteckim. Studenci rozwijają wiedzę i umiejętności z zakresu nauczania języka niemieckiego i nauczania przedmiotów w języku niemieckim w różnych typach szkół wyższych. Równie ważnym celem jest wykształcenie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości. Kluczową umiejętnością jest umiejętność samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. W zakresie umiejętności studenci rozwijają również umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka niemieckiego oraz nauczania przedmiotów w języku niemieckim w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej.

Full description: (in Polish)

Zajęcia z dydaktyki przedmiotowej szkoły wyższej mają na celu przygotowanie studentów do pracy nauczyciela akademickiego poprzez wykształcenie umiejętności i kompetencji adekwatnych dla kontekstu nauczania języka niemieckiego oraz nauczania przedmiotów w języku niemieckim w pracy z osobami dorosłymi w szkole wyższej.

Celem kursu jest rozwinięcie u studentów systemu wartości pozwalającego na pełne zawodowe usamodzielnienie się w przyszłości oraz wykształcenie umiejętności samodzielnego uczenia się, rozwoju i doskonalenia swych kompetencji. Studenci rozwijają umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia i oraz elastyczność własnego punktu widzenia i własnej perspektywy ujmowania rzeczywistości. Studenci podnoszą również świadomość zasad etyki pracy nauczyciela. Zajęcia te są uzupełniane przez „Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa - jęz. niemiecki”

Nakład pracy studenta:

30 godzin zajęć kontaktowych

30 godzin pracy samodzielnej na platformie Moodle

Bibliography: (in Polish)

Buhlmann, Rosemarie; Fearns, Anneliese (2017): Handbuch des fach- und berufsbezogenen Deutschunterrichts DaF, DaZ, CLIL. Berlin: Frank & Timme (Forum für Fachsprachen-Forschung, 141).

Burwitz-Melzer, Eva, Mehlhorn, Grit, Riemer, Claudia, Bausch, Karl-Richard i Krumm, Hans-Jürgen (red.) (2016): Handbuch Fremdsprachenunterricht. 6., völlig überarbeitete und erweiterte Auflage. Tübingen: A. Francke Verlag

Gajewska, Elżbieta; Sowa, Magdalena (2014): LSP, FOS, Fachsprache. Dydaktyka języków specjalistycznych. Lublin: Wydawnictwo Werset.

Glaboniat, Manuela; Müller, Martin; Rusch, Paul; Schmitz, Helen; Wertenschlag, Lukas (2017): Profile deutsch. Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen : Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, kommunikative Mittel, Niveau A1-A2, B1-B2, C1-C2. Version 2.0. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen (Deutsch als Fremdsprache).

Petty, G. (2015). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców i szkoleniowców. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Rohr, Dirk; Ouden, Hendrik den; Rottlaender, Eva-Maria (2016): Hochschuldidaktik im Fokus von Peer Learning und Beratung. [1. Auflage]. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: absolwent zna i rozumie

S_W03 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych

S_W09 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, edukację włączającą, a także sposoby realizacji zasady inkluzji

S_W10 - opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej

S_W11 - w pogłębionym stopniu odbiorców (podmioty) edukacji, oraz oparte na badaniach edukacyjnych metody diagnozowania ich potrzeb i oceny jakości usług edukacyjnych

Umiejętności: absolwent potrafi

S_U03 - dokonać oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych; diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania

S_U06 - w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, w szczególności z nauczaniem języków obcych

S_U07 - ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania

S_U11 - posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych

S_U12 - formułować i testować hipotezy w celu dokonania krytycznej analizy własnych działań i wskazania ewentualnych obszarów wymagających zmian w przyszłym działaniu

S_U14 - planować tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego

S_U24 - wykorzystując pogłębione umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych

Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do

S_K02 - krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu

S_K13 - dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela, jak również rozwijania jego dorobku i podtrzymywania etosu zawodu nauczyciela

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest zdobycie ponad 60% punktów w trzech zakresach:

-pisemny test zaliczeniowy na (stacjonarnie lub na platformie) maks. 40 punktów)

Na podstawie przeczytanej literatury student wymienia elementy sekwencji dydaktycznych, definiuje części składowe procesów, wyjaśnia znaczenie terminów, uzasadnia, proponuje i projektuje rozwiązania dydaktyczne, ilustruje przykładami podane twierdzenia.

-przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych/zadania na platformie (maks. 30 punktów)

-ustne zaliczenie udziału w zajęciach (maks. 30 punktów).

Studenci, którzy byli obecni na wszystkich zajęciach i wykonali zaplanowane do wykonania na nich zadania są zwolnieni z zaliczenia ustnego i otrzymują za nie maksymalną liczbę punktów.

Konieczne jest zdobycie przynajmniej połowy punktów z każdego zakresu.

Kryteria oceny końcowej:

Poniżej 60 - 2,0

60-68 - 3,0

69-78 - 3,5

79-88 - 4,0

89-96 – 4,5

Powyżej 97 – 5,0

Studenci, którzy z dowolnej przyczyny nie uczestniczyli w zajęciach lub byli nieprzygotowani, mają możliwość ustnego zaliczenia danego tematu podczas dyżuru.

Practical placement: (in Polish)

Zajęcia te są uzupełniane przez „Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne – szkoła wyższa - jęz. niemiecki”

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Przemysław Wolski
Group instructors: Przemysław Wolski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)