Cultural communication norms
General data
Course ID: | 4100-IVKJiK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Cultural communication norms |
Name in Polish: | Kultura języka i komunikacji |
Organizational unit: | Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW |
Course groups: |
Obligatory subjects in semester IV in CKNJOiEE UW - second cycle studies |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest opanowanie wiedzy z zakresu kultury języka oraz kultury komunikacji, co pozwoli na wykształcenie umiejętności poprawnego posługiwania się językiem, regułami etykiety językowej oraz uświadomienie konieczności przestrzegania zasad etyki i norm kulturowych w zachowaniach komunikacyjnych. Student poznaje też publikacje z zakresu poprawności językowej i różne formy poradnictwa językowego; doskonali praktyczne umiejętności posługiwania się językiem zgodnie z normą wzorcową i indywidualny poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej. Pogłębione zostaną następujące zagadnienia: podstawowe pojęcia kultury języka i kultury komunikacji (etyki wypowiedzi i etykiety językowej, pragmatycznych zasad komunikacji), norma językowa: wariancja normy, kodyfikacja normy językowej, kryteria oceny normatywnej, typologia błędów językowych, usterki językowe, wydawnictwa poprawnościowe, poradnictwo językowe, norma ortograficzna, interpunkcyjna, fonetyczna, poprawność w zakresie fleksji, składni, łączliwości leksykalnej i frazeologicznej, norma stylistyczna, zasady i norm etyczne języka, estetyka wypowiedzi, etykieta językowa – polski model grzeczności, wulgaryzacja języka a etyka komunikacji, kulturowa wartość języka, rozwijanie umiejętności poprawnego i sprawnego posługiwania się językiem, odpowiednie do typu sytuacji komunikacyjnej, umiejętność krytycznej analizy tekstów dziennikarskich pod kątem ich poprawności językowej i komunikacyjnej |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Jerzy Mikułowski Pomorski, Jak narody porozumiewają się ze sobą w komunikacji międzykulturowej i komunikowaniu medialnym, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2012, wyd. II uzupełnione 2. Jerzy Bralczyk, Mój język prywatny,Wydawnictwo Iskry, 2015 3. Barge J. Kevin, Morreale Shewryn P, Spitzberg Brian H.Komunikacja między ludźmi, Wydanie II-: Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN 2021 4. Jacek Wasilewski, Adam Skibiński, Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej. Difin, sp. z o.o. Warszawa, 2008 5. Jacek Wasilewski, Bezecnik gramatyki polskiej, Wyd.Bosz Szymanik i wspólnicy, Olszanica, 2021 6. Stanisław Grabias, Język w zachowaniach społecznych.Podstawy socjolingwistyki i logopedii Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej, Lublin, 2019 7. Jadacka Hanna, Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia. Wydawnictwo Naukowe PWN, 2005 8. Andrzej Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne. Wydawnictwo Naukowe PWN ,Wydanie: 2, 2018 9. Daniel Everett, Język narzędzie kultury, Tytuł oryginalny: Language - the Cultural Tool, Copernicus Center Press, Kraków, 2021 11. Małgorzata Kita, Iwona Loewe, Język w internecie.Antologia Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego,Katowice, 2016 12. https://www.heuristic.pl/blog/internet/Jezyk-internetowy-i-zagrozenia-z-nim-zwiazane;185.html |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_U17 Student potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne i argumentować merytorycznie w języku polskim, z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski. K_U18 Student posiada wiedzę jak porozumiewać się, prowadzić debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych. K_U20 Student potrafi przygotować wystąpienia ustne oraz wypowiadać się publicznie. K_U22 Uczestnik zajęć umie prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych i poglądów różnych autorów. K_K05 Student posiada umiejętności prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji. K_K12 Student posiada umiejętność porozumiewania się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej; rozwiązywania konfliktów poprzez dialog i tworzenie dobrej atmosfery dla komunikacji w klasie szkolnej i poza nią |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę. Kryteria oceniania: 1. Obecność na zajęciach: na ocenę 5- min 80 % obecności, na ocenę 4: min 70% obecności , na ocenę 3: min 50 % obecności. 2. Aktywność w zajęciach: udział w dyskusjach, udział w ćwiczeniach , praca w parach i grupach, wykonywanie zadanych prac domowych. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 15 hours
|
|
Coordinators: | Monika Malinowska | |
Group instructors: | Monika Malinowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.