Międzynarodowe tendencje w edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4100-IVMTwED |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Międzynarodowe tendencje w edukacji |
Jednostka: | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z globalnym wymiarem edukacji oraz najnowszymi tendencjami w edukacji na podstawie najlepszych zagranicznych praktyk. Cel jest realizowany poprzez zidentyfikowanie i dokonanie krytycznego przeglądu procesów i trendów rozwojowych charakteryzujących współcześnie edukację na świecie w odniesieniu do Europy i Polski. W toku zajęć omówione zostaną związki pomiędzy dokonującymi się zmianami w świecie społecznym (tworzącymi szeroko pojęty kontekst szkolnictwa) a społecznym funkcjonowaniem wszystkich uczestników tych zmian w skali globalnej. Ogólnym rezultatem udziału studentów w realizacji przedmiotu jest pogłębiona świadomość toczących się przemian i procesów globalnych wpływających na kształcenie oraz nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadome uczestniczenie w edukacji i zarządzanie procesem wychowania i kształcenia poprzez nabywanie obiektywnego światopoglądu oraz praktyki zawodowej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z globalnym wymiarem edukacji oraz najnowszymi tendencjami w edukacji na podstawie najlepszych zagranicznych praktyk. Cel jest realizowany poprzez zidentyfikowanie i dokonanie krytycznego przeglądu procesów i trendów rozwojowych charakteryzujących współcześnie edukację na świecie w odniesieniu do Europy i Polski. W toku zajęć omówione zostaną związki pomiędzy dokonującymi się zmianami w świecie społecznym (tworzącymi szeroko pojęty kontekst szkolnictwa) a społecznym funkcjonowaniem wszystkich uczestników tych zmian w skali globalnej. Ogólnym rezultatem udziału studentów w realizacji przedmiotu jest pogłębiona świadomość toczących się przemian i procesów globalnych wpływających na kształcenie oraz nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadome uczestniczenie w edukacji i zarządzanie procesem wychowania i kształcenia poprzez nabywanie obiektywnego światopoglądu oraz praktyki zawodowej. Zagadnienia podejmowane w czasie realizacji przedmiotu tworzą sześć pól tematycznych: 1 .Wstęp: główne trendy i wyzwania współczesnej edukacji: Polska – Europa – świat. Projekty oparte na metodzie Problem Based Learning. 2. Edukacja po COVID-19 3. Umiędzynarodowienie, mobilność, inkluzywność 4. Globalne trendy rozwojowe a: natura a technologia; tożsamość i przynależność; wiedza i władza 5. Europejska Przestrzeń Edukacyjna, Uniwersytety Europejskie, globalna przestrzeń edukacyjna, edukacja globalna 6. Umiejętności i kompetencje przyszłości; kształcenie ustawiczne 7. Prezentacje projektów studenckich PBL. |
Literatura: |
Podstawowa: Języki Obce w Szkole. FRSE. www.jows.pl OECD. Trends Shaping Education, 2022 https://www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm Poszytek, Paweł. The Competences 4.0 as Facilitators in the Realisation, Management and Sustainability of Erasmus+ Projects in the Times of the COVID-19 Pandemic. Warszawa: Poltext, 2021. Żyłkiewicz-Płońska, Emilia. Europejski wymiar w edukacji młodzieży akademickiej: Studium porównawcze. Białystok: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 2016. Verger, Antoni, Mario Novelli, and Hülya Kosar Altinyelken, eds. Global Education Policy and International Development: New Agendas, Issues and Policies. London: Bloomsbury Academic, 2012. Uzupełniająca: Barrett, Martyn. ed. Interculturalism and Multiculturalism: similarities and differences. Council of Europe Publishing, 2013. |
Efekty uczenia się: |
Absolwent studiów w zakresie wiedzy zna i rozumie: - terminologię używaną w edukacji w wymiarze światowym oraz jej zastosowania w dyskursie społecznym, politycznym, oraz w działaniach edukacyjnych K_W02 - najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy edukacyjne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W18 - znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego K_W20 w zakresie umiejętności potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim K_U01 - prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych procesów edukacyjnych i społecznych K_U22 - wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi K_U13 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole K_U25 w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do: - prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów edukacyjnych i społecznych, związanych z wykonywaniem zawodu K_K08 - wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy K_K04 - podejmowania działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K10 - podejmowania działań edukacyjnych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy K_K11 - odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą ustalenia oceny końcowej jest: 1/ uczestnictwo w zajęciach w sali (dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona) – 30% oceny końcowej 2/ aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach i bieżące przygotowanie do zajęć – do 30% 3/ wykonanie w zespole i zaprezentowanie projektu edukacyjnego wykonanego metodą PBL (do 40% oceny końcowej liczone następująco: 5.0=40%; 4.5=35%; 4.0=30%; 3.5=25%; 3.0=20%). Ocena końcowa jest średnią ważoną, a jej przedział procentowy kształtuje się następująco: 100- 90%- ocena bardzo dobra (5) 89,99- 85-% - ocena dobra plus (4,5) 84,99- 75-% - ocena dobra (4,0) 74,99- 70-% - ocena dostateczna plus (3,5) 69,99- 50-% - ocena dostateczna (3,0) 49,99 i poniżej % - przedmiot niezaliczony. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Romaniuk | |
Prowadzący grup: | Danuta Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.