Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Międzynarodowe tendencje w edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4100-IVMTwED
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Międzynarodowe tendencje w edukacji
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy: Przedmioty obowiązkowe semestru IV w CKNJOiEE UW - studia II stopnia
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z globalnym wymiarem edukacji oraz najnowszymi tendencjami w edukacji na podstawie najlepszych zagranicznych praktyk. Cel jest realizowany poprzez zidentyfikowanie i dokonanie krytycznego przeglądu procesów i trendów rozwojowych charakteryzujących współcześnie edukację na świecie w odniesieniu do Europy i Polski. W toku zajęć omówione zostaną związki pomiędzy dokonującymi się zmianami w świecie społecznym (tworzącymi szeroko pojęty kontekst szkolnictwa) a społecznym funkcjonowaniem wszystkich uczestników tych zmian w skali globalnej. Ogólnym rezultatem udziału studentów w realizacji przedmiotu jest pogłębiona świadomość toczących się przemian i procesów globalnych wpływających na kształcenie oraz nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadome uczestniczenie w edukacji i zarządzanie procesem wychowania i kształcenia poprzez nabywanie obiektywnego światopoglądu oraz praktyki zawodowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z globalnym wymiarem edukacji oraz najnowszymi tendencjami w edukacji na podstawie najlepszych zagranicznych praktyk. Cel jest realizowany poprzez zidentyfikowanie i dokonanie krytycznego przeglądu procesów i trendów rozwojowych charakteryzujących współcześnie edukację na świecie w odniesieniu do Europy i Polski. W toku zajęć omówione zostaną związki pomiędzy dokonującymi się zmianami w świecie społecznym (tworzącymi szeroko pojęty kontekst szkolnictwa) a społecznym funkcjonowaniem wszystkich uczestników tych zmian w skali globalnej. Ogólnym rezultatem udziału studentów w realizacji przedmiotu jest pogłębiona świadomość toczących się przemian i procesów globalnych wpływających na kształcenie oraz nabycie wiedzy i umiejętności pozwalających na świadome uczestniczenie w edukacji i zarządzanie procesem wychowania i kształcenia poprzez nabywanie obiektywnego światopoglądu oraz praktyki zawodowej.

Zagadnienia podejmowane w czasie realizacji przedmiotu tworzą sześć pól tematycznych:

1 .Wstęp: główne trendy i wyzwania współczesnej edukacji: Polska – Europa – świat. Projekty oparte na metodzie Problem Based Learning.

2. Edukacja po COVID-19

3. Umiędzynarodowienie, mobilność, inkluzywność

4. Globalne trendy rozwojowe a: natura a technologia; tożsamość i przynależność; wiedza i władza

5. Europejska Przestrzeń Edukacyjna, Uniwersytety Europejskie, globalna przestrzeń edukacyjna, edukacja globalna

6. Umiejętności i kompetencje przyszłości; kształcenie ustawiczne

7. Prezentacje projektów studenckich PBL.

Literatura:

Podstawowa:

Języki Obce w Szkole. FRSE. www.jows.pl

OECD. Trends Shaping Education, 2022 https://www.oecd.org/education/trends-shaping-education-22187049.htm

Poszytek, Paweł. The Competences 4.0 as Facilitators in the Realisation, Management and Sustainability of Erasmus+ Projects in the Times of the COVID-19 Pandemic. Warszawa: Poltext, 2021.

Żyłkiewicz-Płońska, Emilia. Europejski wymiar w edukacji młodzieży akademickiej: Studium porównawcze. Białystok: Katedra Wydawnictwo Naukowe, 2016.

Verger, Antoni, Mario Novelli, and Hülya Kosar Altinyelken, eds. Global Education Policy and International Development: New Agendas, Issues and Policies. London: Bloomsbury Academic, 2012.

Uzupełniająca:

Barrett, Martyn. ed. Interculturalism and Multiculturalism: similarities and differences. Council of Europe Publishing, 2013.

Efekty uczenia się:

Absolwent studiów

w zakresie wiedzy zna i rozumie:

- terminologię używaną w edukacji w wymiarze światowym oraz jej zastosowania w dyskursie społecznym, politycznym, oraz w działaniach edukacyjnych K_W02

- najważniejsze tradycyjne i współczesne nurty i systemy edukacyjne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania K_W18

- znaczenie społeczeństwa wielokulturowego, tolerancyjnego, wielojęzycznego K_W20

w zakresie umiejętności potrafi:

- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim K_U01

- prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych procesów edukacyjnych i społecznych K_U22

- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi K_U13

- pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych, potrafi przyjąć rolę lidera w zespole K_U25

w zakresie kompetencji społecznych jest gotów do:

- prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów edukacyjnych i społecznych, związanych z wykonywaniem zawodu K_K08

- wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego, inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy K_K04

- podejmowania działań edukacyjnych w środowisku szkolnym, pozaszkolnym i akademickim będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych K_K10

- podejmowania działań edukacyjnych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy K_K11

- odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest:

1/ uczestnictwo w zajęciach w sali (dopuszczalna jest 1 nieobecność nieusprawiedliwiona) – 30% oceny końcowej

2/ aktywne uczestnictwo w dyskusjach na zajęciach i bieżące przygotowanie do zajęć – do 30%

3/ wykonanie w zespole i zaprezentowanie projektu edukacyjnego wykonanego metodą PBL (do 40% oceny końcowej liczone następująco: 5.0=40%; 4.5=35%; 4.0=30%; 3.5=25%; 3.0=20%).

Ocena końcowa jest średnią ważoną, a jej przedział procentowy kształtuje się następująco:

100- 90%- ocena bardzo dobra (5)

89,99- 85-% - ocena dobra plus (4,5)

84,99- 75-% - ocena dobra (4,0)

74,99- 70-% - ocena dostateczna plus (3,5)

69,99- 50-% - ocena dostateczna (3,0)

49,99 i poniżej % - przedmiot niezaliczony.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Danuta Romaniuk
Prowadzący grup: Danuta Romaniuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)