General psychology with aspects of clinical psychology
General data
Course ID: | 4101-1POZEPKK |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0114) Teacher training with subject specialization
|
Course title: | General psychology with aspects of clinical psychology |
Name in Polish: | Psychologia ogólna z elementami psychologii klinicznej |
Organizational unit: | University College of English Language Teacher Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Kurs obejmuje podstawowe zagadnienia psychologii, ze szczególnym naciskiem na podstawowe funkcje psychologii jako nauki o człowieku, główne koncepcje psychologii, podstawowe zagadnienia metodologii badań społecznych w zakresie pozyskiwania danych i ich interpretacji, podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii społecznej. Ponadto w ramach kursu wyjaśniona jest rola psychologii klinicznej wraz ze wskazaniem typologii zaburzeń psychicznych oraz zróżnicowanych metod psychoterapeutycznych z ich teoretycznym wynikaniem z omawianych w czasie kursu koncepcji człowieka i teorii psychologicznych |
Full description: |
(in Polish) Pełny kurs obejmuje następujące obszary tematyczne: - Podstawowe funkcje psychologii - Psychodynamiczna koncepcja człowieka - Behawiorystyczna koncepcja człowieka - Poznawcza koncepcja człowieka - Struktura i funkcje układu nerwowego człowieka - Koncepcje temperamentu; jego funkcja regulacyjna, psychologia różnic indywidualnych - Psychologia społeczna; grupy, postawy i wpływ społeczny - Proces komunikacji interpersonalnej, zasady i bariery w komunikowaniu się ludzi; asertywność - Inteligencja - Inteligencja emocjonalna - Metodologiczne wymogi pozyskiwania danych i ich porównywania - Metody pozyskiwania danych - Metody wnioskowania Psychologia kliniczna – przegląd teorii, zróżnicowanie teoretyczne w zakresie podejścia terapeutycznego i obszarowego terapii Zaburzenia (dysfunkcje przystosowania) funkcjonowania człowieka – przegląd, klasyfikacja oraz kierunki i rodzaje wsparcia terapeutycznego Cele przedmiotu: Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka; uzyskanie wiedzy psychologicznej w kontekście teoretycznym, przedstawienie podstawowych metod stosowania wiedzy psychologicznej zgodnie z wskazanymi koncepcjami człowieka; Uwrażliwienie na metodologiczne wymogi stosowania wiedzy z psychologii ogólnej, podstawowych procesów psychologicznych oraz przedstawienie elementów psychologii osobowości i psychologii klinicznej; Zapoznanie ze specyfiką przystosowawczego i dysfunkcyjnego przebiegu procesów psychicznych i mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz przyczyn i przejawów możliwych dysfunkcji, a także rodzajów i metod wsparcia w takich sytuacjach. |
Bibliography: |
(in Polish) Ph.Zimbardo, Psychology & Life, Ph.Zimbardo & M.Leippe, The psychology of attitude change & social influence R.Myers, Social Psychology S.Grollman, The human body Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM 5), American Psychological Association 2013 International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) WHO 2018 L.Cierpiakowska, H.Sęk, Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN J.Sweeton, Trauma Treatment Toolbox: 165 Brain-Changing Tips, Tools & Handouts to Move Therapy Forward |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: student zna elementarną terminologię z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej używaną do zrozumienia i opisu aktywności człowieka; student rozumie koncepcje psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze i humanistyczne stanowiące teoretyczne podstawy stosowania tej wiedzy. Poznaje także podstawy psychologii klinicznej i jej zróżnicowanych zastosowań Umiejętności: student analizuje i dokonuje interpretacji motywów i schematów zachowań człowieka z wykorzystaniem wiedzy o osobowości, różnicach indywidualnych, biologicznych podstawach zachowania oraz rozpoznaje podstawowe symptomy zaburzeń i dysfunkcji przystosowawczych Kompetencje społeczne: student uzyskuje świadomość zakresu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju osobistego, dokonuje samooceny kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie na ocenę oraz ocena aktywności studentów. |
Copyright by University of Warsaw.