University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

General psychology with aspects of clinical psychology

General data

Course ID: 4101-1POZEPKW
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: General psychology with aspects of clinical psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna z elementami psychologii klinicznej
Organizational unit: University College of English Language Teacher Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: English
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Kurs obejmuje podstawowe zagadnienia psychologii, ze szczególnym naciskiem na podstawowe funkcje psychologii jako nauki o człowieku, główne koncepcje psychologii, podstawowe zagadnienia metodologii badań społecznych w zakresie pozyskiwania danych i ich interpretacji, podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii społecznej. Ponadto w ramach kursu wyjaśniona jest rola psychologii klinicznej wraz ze wskazaniem typologii zaburzeń psychicznych oraz zróżnicowanych metod psychoterapeutycznych z ich teoretycznym wynikaniem z omawianych w czasie kursu koncepcji człowieka i teorii psychologicznych

Full description: (in Polish)

Pełny kurs obejmuje następujące obszary tematyczne:

- Podstawowe funkcje psychologii

- Psychodynamiczna koncepcja człowieka

- Behawiorystyczna koncepcja człowieka

- Poznawcza koncepcja człowieka

- Struktura i funkcje układu nerwowego człowieka

- Koncepcje temperamentu; jego funkcja regulacyjna, psychologia różnic indywidualnych

- Psychologia społeczna; grupy, postawy i wpływ społeczny

- Proces komunikacji interpersonalnej, zasady i bariery w komunikowaniu się ludzi; asertywność

- Inteligencja

- Inteligencja emocjonalna

- Metodologiczne wymogi pozyskiwania danych i ich porównywania

- Metody pozyskiwania danych

- Metody wnioskowania

Psychologia kliniczna – przegląd teorii, zróżnicowanie teoretyczne w zakresie podejścia terapeutycznego i obszarowego terapii

Zaburzenia (dysfunkcje przystosowania) funkcjonowania człowieka – przegląd, klasyfikacja oraz kierunki i rodzaje wsparcia terapeutycznego

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami psychologicznymi człowieka; uzyskanie wiedzy psychologicznej w kontekście teoretycznym, przedstawienie podstawowych metod stosowania wiedzy psychologicznej zgodnie z wskazanymi koncepcjami człowieka;

Uwrażliwienie na metodologiczne wymogi stosowania wiedzy z psychologii ogólnej, podstawowych procesów psychologicznych oraz przedstawienie elementów psychologii osobowości i psychologii klinicznej;

Zapoznanie ze specyfiką przystosowawczego i dysfunkcyjnego przebiegu procesów psychicznych i mechanizmów funkcjonowania człowieka oraz przyczyn i przejawów możliwych dysfunkcji, a także rodzajów i metod wsparcia w takich sytuacjach.

Bibliography: (in Polish)

Ph.Zimbardo, Psychology & Life,

Ph.Zimbardo & M.Leippe, The psychology of attitude change & social influence

R.Myers, Social Psychology

S.Grollman, The human body

Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM 5),

American Psychological Association 2013

International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems) WHO 2018

L.Cierpiakowska, H.Sęk, Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN

J.Sweeton, Trauma Treatment Toolbox: 165 Brain-Changing Tips, Tools & Handouts to Move Therapy Forward

Learning outcomes: (in Polish)

Efekty kształcenia:

Wiedza: student zna elementarną terminologię z zakresu psychologii ogólnej i klinicznej używaną do zrozumienia i opisu aktywności człowieka; student rozumie koncepcje psychodynamiczne, behawioralne, poznawcze i humanistyczne stanowiące teoretyczne podstawy stosowania tej wiedzy. Poznaje także podstawy psychologii klinicznej i jej zróżnicowanych zastosowań

Umiejętności:

student analizuje i dokonuje interpretacji motywów i schematów zachowań człowieka z wykorzystaniem wiedzy o osobowości, różnicach indywidualnych, biologicznych podstawach zachowania oraz rozpoznaje podstawowe symptomy zaburzeń i dysfunkcji przystosowawczych

Kompetencje społeczne:

student uzyskuje świadomość zakresu posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę rozwoju osobistego, dokonuje samooceny kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę oraz ocena aktywności studentów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)