Practical skills in care-giving
General data
Course ID: | 4101-1PPRAPG |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0114) Teacher training with subject specialization
|
Course title: | Practical skills in care-giving |
Name in Polish: | Praktyki opiekuńczo-wychowawcze |
Organizational unit: | University College of English Language Teacher Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem praktyk opiekuńczo - wychowawczych jest nabycie przez studenta doświadczeń i umiejętności oraz pogłębienie refleksji w obszarze sytuacji i relacji wychowawczych, pod kierunkiem doświadczonego praktyka – mentora, a w szczególności zapoznanie się ze specyfiką pracy nauczyciela w szkole podstawowej (ewentualnie w przedszkolu) oraz w szkole ponadpodstawowej. Praktyki psychologiczno-pedagogiczne umożliwiają studentowi przeniesienie zagadnień teoretycznych, przedstawianych na zajęciach z zakresu psychologii i pedagogiki, do praktyki szkolnej. Student ma możliwość obserwowania oraz ćwiczenia metod pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, wykorzystywania nabytej wiedzy do oceny sytuacji i rozwiązywania problemów. Ma również za zadanie współdziałać w zespole nauczycielskim, zgodnie z zasadami etyki zawodu. |
Full description: |
(in Polish) W ramach praktyk student poznaje środowisko i zadania charakterystyczne dla szkoły podstawowej, (ewentualnie przedszkola) oraz szkoły ponadpodstawowej. Zapoznaje się z organizacją, planem pracy, statutem, programem wychowawczo-profilaktycznym, programem realizacji doradztwa zawodowego oraz zasadami zapewniania bezpieczeństwa uczniom w placówce i poza nią. Istotą tej części praktyk jest analiza zjawisk psychologiczno-pedagogicznych, zachodzących w relacjach między uczniem a nauczycielem, a także w grupach dzieci i młodzieży. Na podstawie obserwacji lekcji wychowawczych student wyciąga wnioski na temat interakcji wychowawcy z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania tego typu zajęć. Student uczestniczy także w lekcjach przedmiotowych, a następnie poddaje refleksji zaobserwowane sposoby integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych. Praktykant obserwuje też pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli, jak również, w miarę możliwości, pracę rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas. Pod nadzorem mentora-opiekuna praktykant planuje i przeprowadza własne zajęcia wychowawcze, adekwatne do bieżących potrzeb i etapu rozwojowego uczniów. Sytuacje i zdarzenia pedagogiczne, zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk, stają się przedmiotem refleksji i autorefleksji studenta. Praktykant wykazuje się przy tym gotowością do współdziałania z opiekunem praktyk oraz innymi nauczycielami. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza - absolwent zna i rozumie: K_W04 opartą na badaniach edukacyjnych metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych, szkołach wyższych i placówkach związanych z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie K_W05 w znacznym stopniu proces rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym i kulturowym K_W07 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące K_W12 prawne i ekonomiczne uwarunkowania funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych lub wiedzy o społeczeństwie, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości K_W13 w niezbędnym zakresie zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w instytucjach związanych z edukacją, zasady udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej oraz odpowiedzialności prawnej nauczyciela w tym zakresie K_W15 w uporządkowany sposób miejsce pedagogiki i psychologii w systemie nauk oraz ich przedmiotowe i metodologiczne powiązania z innymi dyscyplinami naukowymi Umiejętności - absolwent potrafi: K_U06 w niezbędnym zakresie stosować przepisy prawa odnoszące się do instytucji związanych z edukacją, nauczaniem języków obcych K_U08 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu krytycznego analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U09 posługiwać się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej Kompetencje społeczne - absolwent jest gotów do: K_K02 krytycznej refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia, zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu K_K09 uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenie punktowej podlegają zamieszczone przez studenta na platformie Kampus: 1. dokumenty potwierdzające odbycie praktyk w wymaganej liczbie godzin i wywiązanie się z powierzonych zadań, w tym dzienniki praktyk oraz opinie mentorów 2. wypełnione arkusze obserwacji zajęć wychowawczych i przedmiotowych oraz konspekty własnych lekcji wychowawczych, wraz z analizą przeprowadzonych zajęć Kryteria brane pod uwagę przy przyznawaniu punktów to: zgodność z wytycznymi, zawartość merytoryczna, wnikliwość analizy, staranność wykonania i terminowość. |
Copyright by University of Warsaw.