University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology for educational stages I-III

General data

Course ID: 4101-2PEEI-III
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0114) Teacher training with subject specialization The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Psychology for educational stages I-III
Name in Polish: Psychologia etapów edukacyjnych I, II i III
Organizational unit: University College of English Language Teacher Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Kurs obejmuje podstawowe zagadnienia psychologii rozwojowej, ze szczególnym naciskiem na rozwój poszczególnych obszarów funkcjonowania dziecka. Rozwój w

poszczególnych obszarach obejmuje także procesy rozwojowe w okresie dojrzewania i dorosłości. Omawiane obszary rozwoju obejmują: rozwój procesów poznawczych, rozwój społeczno emocjonalny, rozwój rozumowania moralnego, rozwój motoryczny. Kurs obejmuje także egzemplifikacje rozwoju szczegółowych procesów psychologicznych takich, jak pamięć, zdolności uczenia się, nawiązywanie relacji, budowanie tożsamości osobistej, teorii umysłu, rozumienia złożonych zagadnień wyjaśniających rzeczywistość, etc. Dodatkowo, w ramach kursu omawiane s kwestie metodologiczne związane z prowadzeniem badań w środowisku szkolnym.

Full description: (in Polish)

Pełny kurs obejmuje następujące obszary tematyczne:

- psychologia rozwojowa; odrębna dziedzina psychologii

- metody pozyskiwania danych w obszarze rozwoju dziecka

- metodologia badań społecznych

- obszary rozwoju

- rozwój rozumowania moralnego; przegląd koncepcji

- teoria rozwoju rozumowania moralnego M.R. Kohlberga

- koncepcja rozwoju poznawczego J.Piageta

- koncepcja rozwoju społeczno emocjonalnego; przegląd koncepcji

- rozwój motoryczny człowieka

- rozwój psychospołeczny – koncepcja E.Eriksona

- rozwój osobowości człowieka

- kluczowe eksperymenty w psychologii rozwojowej

Dodatkowo, w ramach kursu, w modelu uczenia się przez doświadczenie, przeprowadzone będą liczne autodiagnozy poszczególnych, omawianych funkcji.

Cele przedmiotu:

Zapoznanie z podstawowymi koncepcjami psychologii rozwoju dziecka; uzyskanie wiedzy na temat rozwoju poszczególnych obszarów rozwojowych z omówieniem szczegółowych funkcji takich, jak procesy poznawcze, procesy emocjonalne i motywacja, osobowość, rozwój społeczny, motoryka;

Uwrażliwienie na metodologiczne wymogi stosowania wiedzy z psychologii rozwojowej;

Zapoznanie z kalendarzem rozwoju poszczególnych, omawianych funkcji na przykładzie badań, których wyniki stanowią istotny wyznacznik oddziaływań wychowawczych i edukacyjnych wobec dzieci w różnych przedziałach wiekowych.

Bibliography: (in Polish)

S. Krauss Whitbourne, Adult Developement & Aging; Biopsychological Perspectives

A. Birch, Developmental Psychology From Infancy to Adulthood, 2nd Ed.

C Flanagan, Applying psychology to early child development

J. TrempałaPsychologia rozwoju człowieka 2020 Podręcznik akademicki

A. Birch, T.Malim, Psychologia rozwojowa w zarysie Od niemowlęctwa do dorosłości

Ch. Buehler, Bieg życia ludzkiego

Learning outcomes: (in Polish)

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

B.1.W1. podstawowe pojęcia psychologii: procesy poznawcze, spostrzeganie, odbiór i prze-twarzanie informacji, mowę i język, myślenie i rozumowanie, uczenie się i pamięć, rolę uwagi, emocje i motywacje w procesach regulacji zachowania, zdolności i uzdolnienia, psychologię różnic indywidualnych – różnice w zakresie inteligencji, temperamentu, osobowości i stylu poznawczego;

B.1.W2. proces rozwoju ucznia w okresie dzieciństwa, adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga i pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny, zmiany fi-zyczne i psychiczne w okresie dojrzewania, rozwój wybranych funkcji psychicznych, normę rozwojową, rozwój i kształtowanie osobowości, rozwój w kontekście wychowania, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych, teorie integralnego rozwoju ucznia, dys-harmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, zaburzenia zachowania, zagadnienia: nieśmiało-ści i nadpobudliwości, szczególnych uzdolnień, zaburzeń funkcjonowania w okresie dorasta-nia, obniżenia nastroju, depresji, krystalizowania się tożsamości, dorosłości, identyfikacji z nowymi rolami społecznymi, a także kształtowania się stylu życia;

B.1.W3. teorię spostrzegania społecznego i komunikacji: zachowania społeczne i ich uwarun-kowania, sytuację interpersonalną, empatię, zachowania asertywne, agresywne i uległe, posta-wy, stereotypy, uprzedzenia, stres i radzenie sobie z nim, porozumiewanie się ludzi w instytu-cjach, reguły współdziałania, procesy komunikowania się, bariery w komunikowaniu się, me-dia i ich wpływ wychowawczy, style komunikowania się uczniów i nauczyciela, bariery w komunikowaniu się w klasie, różne formy komunikacji − autoprezentację, aktywne słuchanie, efektywne nadawanie, komunikację niewerbalną, porozumiewanie się emocjonalne w klasie, porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych;

B.1.W4. proces uczenia się: modele uczenia się, w tym koncepcje klasyczne i współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych, metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań, bariery i trudności w procesie komunikowania się, techniki i metody uspraw-niania komunikacji z uczniem oraz między uczniami;

B.1.W5. zagadnienia autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – iden-tyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, stres i nauczycielskie wypalenie zawodowe.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

B.1.U1. obserwować procesy rozwojowe uczniów;

B.1.U2. obserwować zachowania społeczne i ich uwarunkowania;

B.1.U3. skutecznie i świadomie komunikować się;

B.1.U4. porozumieć się w sytuacji konfliktowej;

B.1.U5. rozpoznawać bariery i trudności uczniów w procesie uczenia się;

B.1.U6. identyfikować potrzeby uczniów w rozwoju uzdolnień i zainteresowań;

B.1.U7. radzić sobie ze stresem i stosować strategie radzenia sobie z trudnościami;

B.1.U8. zaplanować działania na rzecz rozwoju zawodowego na podstawie świadomej autore-fleksji i informacji zwrotnej od innych osób.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

B.1.K1. autorefleksji nad własnym rozwojem zawodowym;

B.1.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicz-nych.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie na ocenę oraz ocena aktywności studentów.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)