Kultura amerykańska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-3PKAMW |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Kultura amerykańska |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Kurs oferuje przegląd kulturotwórczych wydarzeń i zjawisk oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. |
Pełny opis: |
Kurs oferuje wiedzę o historii i kulturze USA od czasów kolonialnych do dziś. Skupia się kulturotwórczych wydarzeniach i zjawiskach oraz prezentuje kluczowe zagadnienia kultury dla przybliżenia tożsamości amerykańskiej. Uwypukla idee i problemy pluralizmu i różnorodności kultury amerykańskiej. Stosowana jest perspektywa porównawcza z procesami w kraju ojczystym, co rozwija międzykulturowe kompetencje przyszłych nauczycieli. 1.Instytucje polityczne i życie publiczne 2.Edukacja 3.Religia 4.Wprowadzenie podstawowych pojęć związanych z etnicznością oraz wprowadzenie do fal emigracji do USA 5.Indianie – ich historia i znaczenie w kulturze 6.Czarni Amerykanie - ich historia i znaczenie w kulturze USA 7.Amerykanie hiszpańskiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze USA 8.Amerykanie azjatyckiego pochodzenia - ich historia i znaczenie w kulturze |
Literatura: |
Gołębiowski, Marek. Dzieje kultury Stanów Zjednoczonych. Warszawa: PWN, 2004. Kottak, Conrad P., ed. Researching American Culture: A Guide for Student Anthropologists. Ann Arbor: The University of Michigan Press, 1998. Lemert, Charles, ed. Social Theory: The Multicultural and Classic Readings. 3rd ed. Boulder: Westview Press, 2004. Mauk, David, and John Oakland. American Civilization: An Introduction. 5th ed. London: Routledge, 2009. Rozbicki, Michał J., and Krzysztof Michałek, eds. A Selection of Sources on the History and Culture of the United States of America: From Colonization to 1945. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 1994. Sollors, Werner, ed. Theories of Ethnicity: A Classical Reader. New York: New York University Press, 1996. Takaki, Ronald. A Different Mirror: A History of Multicultural America. Boston: Back Bay Books, 1993. Tindall, George B., and David E. Shi. America: A Narrative History. 2 vols. New York: W.W. Norton, 1996. Wolfe, Alan, ed. America at Century’s End. Berkeley: University of California Press, 1992. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA K_W01 ma podstawową wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym H1A_W10 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę ogólną z zakresu kultury USA zorientowaną na zastosowania praktyczne w instytucjach edukacyjnych H1P_W01 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kultury USA, wykorzystywanej do nauczania języków obcych H1P_W03 UMIEJĘTNOŚCI K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z kulturą USA H1P_U02 K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych poprzez wykorzystanie komponentu kulturowego H1P_U03 K_U12 posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku specjalności, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 K_U27 ma umiejętności językowe w zakresie studiowanej dyscypliny, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia JęzykowegoH1A_U10 H1P_U14 KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy H1P_K05 K_K10 dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki H1A_K04 S1A_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); kontrola obecności; praca własna - wykonanie planów lekcji bądź projektu (70%), aktywne zaangażowanie w kurs (30%) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.