Konteksty współczesnej edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-3PKWE |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną
|
Nazwa przedmiotu: | Konteksty współczesnej edukacji |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wyzwaniami współczesnej edukacji językowej, w szczególności z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, i z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką. Studenci będą mieli okazję zweryfikować swoją wiedzę związaną z różnorodnością językową na świecie. Posiądą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania instytucji europejskich ich działalności na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej. Poprzez lekturę wybranych artykułów z czasopisma dla nauczycieli „ Języków „Języki Obce w Szkole”, z ostatnich dwóch lat, zmierzą się z aktualnymi wyzwaniami współczesnej edukacji językowej. Zajęcia mają również na celu ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wyzwaniami współczesnej edukacji językowej, w szczególności z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, i z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką. Studenci będą mieli okazję zweryfikować swoją wiedzę związaną z różnorodnością językową na świecie. Posiądą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania instytucji europejskich ich działalności na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej. Poprzez lekturę wybranych artykułów z czasopisma dla nauczycieli „ Języków „Języki Obce w Szkole”, z ostatnich dwóch lat, zmierzą się z aktualnymi wyzwaniami współczesnej edukacji językowej. Zajęcia mają również na celu ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej. Tematy zajęć 1. Różnorodność językowa na świecie/w Europie 2. Wyzwania współczesnej edukacji językowej 3. Działalność instytucji europejskich na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej 4. Programy i projekty edukacyjne realizowane przez polskie instytucje oświatowe na rzecz podnoszenia jakości kształcenia językowego 5. Prezentacja wybranych zagadnień związanych z polską edukację językową na podstawie lektury czasopisma dla nauczycieli języków: „Języki Obce w Szkole”. |
Literatura: |
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Counsil of Europe (2001) https://rm.coe.int/16802fc1bf Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ), (2003), CODN, http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1 Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment - Companion Volume, Counsil of Europe (2018) https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education (2016.) Jean-Claude Beacco, Michael Byram, Marisa Cavalli, Daniel Coste, Mirjam Egli Cuenat, Francis Goullier, Johanna Panthier. https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806ae621 „Języki Obce w szkole” :Kształcenie językowe w Polsce. 60 lat czasopisma „Języki Obce w Szkole”. FRSE, Warszawa 2017 https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/zxdj6x/ksztalcenie-jezykowe-w-polsce-www1.pdf „Języki obce w szkole” czasopismo dla nauczycieli języków obcych, wydawane przez FRSE – nunery https://jows.pl/wydania Numery z lat 2019-2021 Dla chętnych – lektura dodatkowa Dorren, G. (2019), Babel. W dwadzieścia języków dookoła świata, Wydawnictwo Karakter, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student wie i rozumie S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu różnorodności językowej i kulturowej j oraz z europejskiej polityki językowej zorientowane na zastosowane praktyczne w sferze edukacji językowej w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym S_W02 niezbędną terminologię z zakresu edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z promowaniem edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej S_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim, ich prawidłowości i zakłócenia Umiejętności: student potrafi S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim na tematy dotyczące edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin powiązanych z podejściami pluralistycznymi w nauczaniu języków Kompetencje społeczne: student jest gotów do S_K01 uczenia się przez całe życie i rozwijania własnej kompetencji różnojęzycznej i kompetencji swoich wychowanków S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role Metody i kryteria oceny |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia warsztatów jest: - obecność na zajęciach, - przygotowanie do zajęć: znajomość zalecanych pozycji bibliograficznych, przygotowanie i prezentacja wymaganych zadań , - aktywność (uczestnictwo w dyskusji i w refleksji), Jakość pracy zaliczeniowej. Podstawą do oceny końcowej jest jakość streszczenia wybranego artykułu z „Języków Obcych w Szkole” i jego prezentacji na zajęciach. W przypadku nieobecności na zajęciach, student będzie zobowiązany do złożenia dodatkowej pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 5 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.