Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konteksty współczesnej edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4101-3PKWE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (0114) Kształcenie nauczycieli ze specjalizacją tematyczną Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Konteksty współczesnej edukacji
Jednostka: Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wyzwaniami współczesnej edukacji językowej, w szczególności z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, i z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką.

Studenci będą mieli okazję zweryfikować swoją wiedzę związaną z różnorodnością językową na świecie. Posiądą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania instytucji europejskich ich działalności na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej.

Poprzez lekturę wybranych artykułów z czasopisma dla nauczycieli „ Języków „Języki Obce w Szkole”, z ostatnich dwóch lat, zmierzą się z aktualnymi wyzwaniami współczesnej edukacji językowej.

Zajęcia mają również na celu ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej.

Pełny opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z wyzwaniami współczesnej edukacji językowej, w szczególności z koncepcją edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej, i z podstawowymi dokumentami związanymi z tą tematyką.

Studenci będą mieli okazję zweryfikować swoją wiedzę związaną z różnorodnością językową na świecie. Posiądą podstawową wiedzę na temat funkcjonowania instytucji europejskich ich działalności na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej.

Poprzez lekturę wybranych artykułów z czasopisma dla nauczycieli „ Języków „Języki Obce w Szkole”, z ostatnich dwóch lat, zmierzą się z aktualnymi wyzwaniami współczesnej edukacji językowej.

Zajęcia mają również na celu ułatwienie rozwijania posiadanej kompetencji różnojęzycznej i wielokulturowej, otwierają na występującą wokół nas różnorodność kulturową i językową, a w konsekwencji sprzyjają akceptacji przejawów inności zarówno językowej jak i kulturowej.

Tematy zajęć

1. Różnorodność językowa na świecie/w Europie

2. Wyzwania współczesnej edukacji językowej

3. Działalność instytucji europejskich na rzecz promowania różnorodności językowej i kulturowej

4. Programy i projekty edukacyjne realizowane przez polskie instytucje oświatowe na rzecz podnoszenia jakości kształcenia językowego

5. Prezentacja wybranych zagadnień związanych z polską edukację językową na podstawie lektury czasopisma dla nauczycieli języków: „Języki Obce w Szkole”.

Literatura:

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Counsil of Europe (2001)

https://rm.coe.int/16802fc1bf

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (ESOKJ), (2003), CODN,

http://issuu.com/frse/docs/europejski_wymiar_edukacji_internet_1_3_/1

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment - Companion Volume, Counsil of Europe (2018)

https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages

Guide for the development and implementation of curricula for plurilingual and intercultural education (2016.) Jean-Claude Beacco, Michael Byram, Marisa Cavalli, Daniel Coste, Mirjam Egli Cuenat, Francis Goullier, Johanna Panthier.

https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=09000016806ae621

„Języki Obce w szkole”

:Kształcenie językowe w Polsce. 60 lat czasopisma „Języki Obce w Szkole”. FRSE, Warszawa 2017

https://www.frse.org.pl/brepo/panel_repo_files/2021/02/18/zxdj6x/ksztalcenie-jezykowe-w-polsce-www1.pdf

„Języki obce w szkole” czasopismo dla nauczycieli języków obcych, wydawane przez FRSE – nunery

https://jows.pl/wydania

Numery z lat 2019-2021

Dla chętnych – lektura dodatkowa

Dorren, G. (2019), Babel. W dwadzieścia języków dookoła świata, Wydawnictwo Karakter, Kraków

Efekty uczenia się:

Wiedza – student wie i rozumie

S_W01 w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu różnorodności językowej i kulturowej j oraz z europejskiej polityki językowej zorientowane na zastosowane praktyczne w sferze edukacji językowej w przedszkolu oraz na I i II etapie edukacyjnym

S_W02 niezbędną terminologię z zakresu edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej

S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z promowaniem edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej

S_W16 w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim, ich prawidłowości i zakłócenia

Umiejętności: student potrafi

S_U01 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim

S_U15 w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie w języku polskim na tematy dotyczące edukacji różnojęzycznej i wielokulturowej z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając z dorobku dyscyplin powiązanych z podejściami pluralistycznymi w nauczaniu języków

Kompetencje społeczne: student jest gotów do

S_K01 uczenia się przez całe życie i rozwijania własnej kompetencji różnojęzycznej i kompetencji swoich wychowanków

S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role

Metody i kryteria oceny

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia warsztatów jest:

- obecność na zajęciach,

- przygotowanie do zajęć: znajomość zalecanych pozycji bibliograficznych, przygotowanie i prezentacja wymaganych zadań ,

- aktywność (uczestnictwo w dyskusji i w refleksji),

Jakość pracy zaliczeniowej.

Podstawą do oceny końcowej jest jakość streszczenia wybranego artykułu z „Języków Obcych w Szkole” i jego prezentacji na zajęciach. W przypadku nieobecności na zajęciach, student będzie zobowiązany do złożenia dodatkowej pracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Warsztaty, 5 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Warsztaty - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)