Emisja głosu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4101-3SEMIO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Emisja głosu |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Głównym celem zajęć jest zapoznanie studentów z prawidłową emisją głosu, aby ochronić aparat mowy podczas wysiłku głosowego i poprawić komfort używania głosu podczas długiego mówienia, w większych przestrzeniach i do dużych grup. Część warsztatowa obejmuje: pracę z ciałem, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia artykulacyjne, dykcyjne, techniki radzenia sobie z głosem w stresie, pracę z tekstem (logika akcentu i frazy, umiejętne wykorzystanie intonacji, barwy i dynamiki głosu w emocjonalnym przekazie tekstu). |
Pełny opis: |
Program zajęć obejmuje następujące tematy: - Zasady działania ludzkiego głosu - Podstawy emisji głosu: umysł, ciało, oddech, głos - Napięcia i relaks ciała i aparatu mowy w prawidłowej emisji - ćwiczenia - Prawidłowy oddech – ćwiczenia oddychania torem żebrowo- przeponowym - Koordynacja prawidłowego oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego - Wyrazistość mowy - ćwiczenia artykulacyjne i dykcyjne, grupowe i indywidualne. - Jak mówić, aby inspirować uczniów - ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak mówić , aby inni słuchali nas z przyjemnością - ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak kontrolować głos w trudnych warunkach (emocji, stresu) ćwiczenia grupowe i indywidualne - Jak zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu |
Literatura: |
Rodenburg, Patsy (2015), The Right to Speak: Working with the Voice, Publisher: Routledge; Reissue edition Linklater, Kristin (2006). Freeing the Natural Voice: Imagery and Art in the Practice of Voice and Language.Drama Publishers/Quite Specific Media; Rev Exp edition:London Settelen,Peter (1995), Just talk to me..from Private Voice to Public Speaker. Thorsons An Imprint of HarperCollinsPublishers, London |
Efekty uczenia się: |
Umiejętności zdobyte po zakończeniu zajęć: - Student ma świadomość ciała i dostrzega związek prawidłowej postawy, umysłu i oddechu z poprawną emisją głosu. - Umiejętność oddychania torem żebrowo- przeponowym i sprawnej koordynacji oddechu z pracą aparatu artykulacyjnego - Umiejętność różnicowania napięć i relaksacji narządu mowy - Sprawnie wykorzystuje rezonatory i akcentowanie dla wzmocnienia dźwięku i przekazu wypowiedzi - Sprawnie wykorzystuje dynamikę mowy - Umiejętność płynności mowy I pewności w głosie podczas wystąpień. - Rozwinięcie umiejętności świadomego posługiwania się głosem - Wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się narządem mowy. - Potrafi zapobiegać zmęczeniu aparatu mowy i dbać o higienę głosu |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach oraz ocena aktywności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.