University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Descriptive Grammar Course

General data

Course ID: 4102-01GOPP24
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Descriptive Grammar Course
Name in Polish: Gramatyka opisowa semestr 4
Organizational unit: University College of French Language Teacher Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: French
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest pogłębienie wiedzy o funkcjach składniowych zdania prostego i zdania złożonego. Punktem wyjścia jest analiza zdania prostego według gramatyki tradycyjnej. Następnie przedstawiamy zdanie proste w ujęciu Tesniere'a (analiza strukturalna) i w gramatyce generatywnej. Przechodząc do analizy zdania złożonego, omawiamy kilka klasyfikacji zdań podrzędnych wyróżnionych ze względu na różne kryteria. Analizujemy poszczególne typy zdań podrzędnych, sposoby ich wprowadzania i funkcję jaką pełnią w zdaniu głównym. Zrozumienie semantyki narzędzi wprowadzających pozwala rozstrzygnąć o tym, czy zdanie podrzędne powinno być w trybie oznajmującym czy w trybie "subjonctif". Transformacje zdań.

Full description: (in Polish)

W pierwszym semestrze przedstawiamy analizę zdania prostego biorąc pod uwagę teorię kilku znaczących kierunków językoznawczych. Naszym punktem wyjścia jest analiza tradycyjna. Następnie zdanie proste ukazane jest w ujęciu składni strukturalnej Tesniere'a, którą porównujemy z analizą generatywną Chomskiego. Semestr drugi omawia szczegółowo zdanie złożone.

- Usystematyzowanie ogólnych wiadomości z dziedziny składni. Definicja przedmiotu. Części mowy a kategorie gramatyczne. Funkcje składniowe. Zdanie - próba definicji. Zdanie proste a zdanie złożone.

- Analiza tradycyjna zdania prostego ; omawianie kolejno poszczególnych funkcji składniowych.

- Analiza zależnościowa zdania prostego według Tesniere'a. Predykat jako centrum zdania organizuje wszystkie swoje argumenty.

- Analiza generatywna Chomskiego. Podstawy teoretyczne składni generatywnej, reguły syntagmatyczne i końcowe. Przykłady analizy w postaci drzewek. Ćwiczenia

- Porównanie trzech systemów. Analiza składniowa zdań posiadających kilka interpretacji.

- Zdania przeczące, wykrzyknikowe, emfazy.

- Zdanie złożone. Zdanie współrzędnie złożone a zdanie podrzędnie złożone ; spójniki wprowadzające oba typy zdań, typologie zdań podrzędnie złożonych.

- Omawianie typów zdań złożonych : zdania względne wprowadzane przez zaimki względne ; zdania spójnikowe wprowadzane przez spójnik łączący "que" ; zdania podrzędne okolicznikowe (czasu, przyczyny, skutku, celu, przeciwstawienia/przyzwolenia, porównania, warunku) ; zdania podrzędne pytające niezależne ; zdania podrzędne bez zaimka wprowadzającego (zdania bezokolicznikowe i zdania imiesłowowe)

- semantyka zdań podrzędnych a użycie trybów : tryb oznajmujący versus tryb "subjonctif"

- Transformacje zdań : zdania proste - zdanie złożone, zdanie współrzędnie złożone - zdanie podrzędnie złożone

- Zdania złożone w literaturze - przykłady, ćwiczenia

Bibliography: (in Polish)

Dąbska-Prokop, U. 1993. Introduction a la grammaire nouvelle du français. Kraków: Viridis

Delatour, Y et al. 2004. Nouvelle gramaire du français. Cours de civilisation Française de la Sorbonne. Paris : Hachette

Garagnon, A.-M., Calas, F. 2002. La phrase complexe. De l'analyse logique a l'anayse structurale. Paris : Hachette.

Monneret, Ph. 1999. Exercises de linguistique. Paris : PUF

Riegel, M et al. 2004. Grammaire méthodique du français. 3eme éd. Paris : PUF

Rudawska, J., Przestaszewski, L. 2005. Gramatyka języka francuskiego dla wszystkich. Łódź : Ex Libris

Tesniere, L. 1965. Éléments de syntaxe structurale. Paris : Klincksieck

Soutet, O. 2000. Le subjonctif en français. Paris : Ophrys.

Wilmet, M. 2003. Grammaire critique du français. 3eme éd. Buxelles : Duculot

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)