Psychologia ogólna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-1M2S-PSYCHOG |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Psychologia ogólna |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Przedmiot, jako jeden z kursów przygotowujących do pracy w zawodzie nauczyciela języków obcych, ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu psychologii ogólnej w odniesieniu do uczenia się i nauczania języków obcych. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych teorii i wyników badań empirycznych w następujących obszarach: procesy poznawcze, różnice indywidulane, osobowość, czynniki społeczne wpływające na funkcjonowanie uczniów. Wiedza z zajęć ma posłużyć studentom w interpretacji sytuacji szkolnych, a także w planowaniu i realizacji dydaktycznych i wychowawczych oddziaływań nauczyciela języków obcych. |
Pełny opis: |
Zajęcia mają za zadanie: przedstawić znaczenie wiedzy psychologicznej dla osób uczących się i nauczających języków obcych omówić uwarunkowania, przebieg i znaczenie procesów spostrzegania, uczenia się, uwagi i pamięci oraz myślenia zanalizować mechanizmy i wpływ procesów emocjonalno – motywacyjnych na funkcjonowanie ucznia i nauczyciela oraz wskazać metody radzenia sobie ze stresem i wzbudzania odpowiedniej motywacji scharakteryzować procesy społeczne mające znaczenie w praktyce edukacyjnej, przedyskutować wpływ czynników sytuacyjnych oraz zasady i znaczenie właściwej komunikacji interpersonalnej w szkole podkreślić wpływ różnic indywidualnych na opanowywanie języków obcych oraz na relacje interpersonalne w szkole i zwrócić uwagę na predyspozycje osobowościowe uczniów omówić główne dziedziny badań w zakresie relacji interpersonalnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na agresję i zachowania prospołeczne skłonić do autorefleksji w roli uczącego się i nauczającego języków obcych oraz przygotować do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy wyniesionej z zajęć Nakład pracy studenta: ECTS 3 (= 90 godzin) przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS (30h) - przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach = 1 ECTS (30h) - przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie = 0,5 ECTS (15h) - przygotowanie do egzaminu/egzamin = 0,5 ECTS (15h) |
Literatura: |
Temat 1 i 2: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 3 – 17 Temat 3: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 140 – 147 Temat 4: Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. str.: 144 – 173 Temat 5: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 93 – 103 Temat 6: Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. str.: 222 – 238 Temat 7: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 243 – 248; 257 – 270 Temat 8: Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1. Gdańsk: GWP. str.: 652 – 653; 802 – 810 Temat 9: Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1. Gdańsk: GWP. str.: 776 – 780; 791 – 793 Temat 10: Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1. Gdańsk: GWP. str.: 816 – 829 Temat 11: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 384 – 390; 353 – 358; 373 – 378 Temat 12: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 399 – 413 Temat 13: Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka. str.: 354 – 371; 263 – 290 Temat 14: Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka. str.: 518 – 534; 578 – 585 Literatura uzupełniająca: 1. Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP 2. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. 3. Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna. 4. Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: Wiedza: 1. ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii, właściwych dla nauczania języka francuskiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu i uczeniu się języków obcych (K_W01) 2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą znaczenie procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i społecznych oraz różnic indywidualnych dla nauczania i uczenia się języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W02) 3. zna podstawową terminologię z zakresu psychologii właściwą dla nauczania języków obcych (K_W03) Umiejętności: 1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować wnioski z badań psychologicznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01) 2. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej do nauczania języków obcych (K_U02) 3. potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, wyników badań, dobrych praktyk etycznych do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08) Kompetencje społeczne: 1. rozumie potrzebę poszerzania wiedzy psychologicznej przez całe życie (K_K01) 2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy z zakresu psychologii związane z nauczaniem i uczeniem się języków obcych oraz kontaktem z uczniem (K_K04) |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie egzaminu końcowego. Student może mieć 4 nieobecności w semestrze. Pięć nieobecności i więcej wiąże się z niezaliczeniem zajęć. Obecność na egzaminie jest obowiązkowa, jedynie zwolnienie lekarskie usprawiedliwia nieobecność. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.