Historia literatury francuskiej-1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4102-2M1S-HLF-1 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | Historia literatury francuskiej-1 |
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Francuskiego |
Grupy: |
Przedmioty ogólnouniwersyteckie przez Internet (platforma edukacyjna) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Konwersatorium przeznaczone dla studentów, którzy odbyli konwersatorium z historii literatury francuskiej na wcześniejszym etapie studiów w UKKNJF. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Historia literatury francuskiej II (dramat) jest przedmiotem wprowadzającym do historii literatury francuskiej. Zajęcia są poświęcone historii teatru francuskiego ze szczególnym uwzględnieniem kilku wybranych autorów, charakterystycznych dla swej epoki. Oprócz historii literatury dramatycznej, kurs będzie również poświęcony wspólnej grupowej pracy nad tekstami z epoki. Studenci będą mogli w praktyce się przekonać o tym, jak można pracować z tekstem literackim na zajęciach językowych. Zakres tematów obejmuje wieki XVII-XX, z wprowadzeniem dot. teatru średniowiecznego. Zaprezentowane zostaną kolejno główne kierunki literacko-artystyczne czasów klasycyzmu, oświecenia, romantyzmu oraz tendencje w teatrze XX wieku. |
Pełny opis: |
Historia literatury francuskiej II (dramat) to drugi z czterech semestrów historii literatury francuskiej w ramach studiów licencjackich w UKKNJF. Zajęcia mają charakter propedeutyczny i ich zadaniem jest wprowadzenie studentów w historię literatury francuskiej wieków XV-XX, ze szczególnym uwzględnieniem periodyzacji, charakterystyki poszczególnych prądów literacko-artystycznych oraz twórczości artystów reprezentatywnych dla poszczególnych prądów. Drugim celem kursu jest wprowadzenie w historię dramatu francuskiego, wraz z elementami formalnymi dotyczącymi pracy nad tekstem teatralnym (figury stylistyczne, formy, typy intryg, typy postaci, elementy spektaklu teatralnego, etc.). Poruszone zostaną następujące zagadnienia: - teatr renesansowy: ogólna charakterystyka; - teatr klasyczny: gł. wyznaczniki estetyki okresu klasycyzmu- ogólne oraz szczególne, dot. teatru: Racine, Phèdre oraz Molière, L’École des femmes; - teatr oświeceniowy: dawne formy (tragedia, komedia) i nowe (dramat mieszczański) - ogólna charakterystyka; - teatr romantyczny: charakterystyka dramatu francuskiego, nowe idee szkoły romantycznej: Alfred de Musset, On ne badine pas avec l’amour; - Teatr z przełomu XIX i XX wieku: teatr naturalistyczny, symbolistyczny i inne - ogólna charakterystyka; Edmond Rostand, Cyrano de Bergerac - egzystencjalizm w teatrze: Jean-Paul Sartre, Huis clos; - Nowy Teatr lat 50. XX wieku: Eugène Ionesco, La Cantatrice chauve; Nakład pracy studenta: – 30 godzin uczestnictwa w konwersatorium (tzw. kontaktowych), – 60 godzin pracy własnej (przygotowanie pracy zaliczeniowej, przygotowanie do egzaminu, praca konieczna do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się). 2 ECTS – przyznawane jak poniżej: - godziny kontaktowe, obecność na zajęciach i aktywny w nich udział = 1 ECTS - napisanie końcowego kolokwium = 0,5 ECTS - przygotowanie do egzaminu oraz zdanie egzaminu = 0,5 ECTS |
Literatura: |
Opracowania ogólne : 1.Calais E., Doucet R., Précis de littérature par genre et par siècle, Magnard, 1996 2.Léonard M., Horville R., Histoire de la littérature française, Nathan, 1988 (2 vol.) 3.Mitterand H. (dir.), Littérature – Textes et documents (5 vol.), Nathan, 1987-89 4.Mitterand H. (dir.), Langue et Littérature. Anthologie (2 vol.), Nathan, 1992 5.Histoire de la littérature française, sous la dir. de P.Brunel, Bordas, 1979 – 81 (2 vol.) 6.Le Robert des grands écrivains de langue françauise, sous la dir. de Ph. Hamon et D. Roger-Vasselin, Dictionnaires le Robert, Paris, 2000 Opracowania dot. teatru i dramatu : 1.Couprie, A., Le théâtre, Nathan, 1997, coll. 128 2.Hubert, M.-C., Le théâtre, A. Colin, 1998, coll. Cursus 3.Potelet, H., 25 pièces de théâtre de la littérature française, Hatier, 1995, coll. Profil-Histoire littéraire 4.Roubine, Jean-Jacques, Introduction aux grandes théories du théâtre, Bordas, 1993 5.Simon, Alfred, Dictionnaire du théâtre français contemporain, Larousse, 1985 6.Surer, Paul, Współczesny teatr francuski, PIW, 1975 7.Viegnes M.,Le Théâtre. Problématiques essentielles, Hatier, 1992, coll. Profil – Histoire littéraire Teksty literackie: 1.Jean Racine, Phèdre 2.Molière, L’École des femmes 3.Alfred de Musset, On ne badine pas avec l’amour 4. Edmobd Rostand, Cyrano de Bergerac 5.Jean-Paul Sartre, Huis clos 6.Eugène Ionesco, La Cantatrice chauve |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się: • student potrafi opisać i zdefiniować najważniejsze cechy prądów literacko-artystycznych od XV do XX w.; • student potrafi wyliczyć i przyporządkować najważniejszych dramatopisarzy francuskich od XV w.; • student potrafi wytłumaczyć terminy zw. z dramatem; • student potrafi powiązać twórczość różnych dramatopisarzy z omawianego okresu; • student potrafi wybrać z badanego tekstu charakterystyki danego prądu literackiego; • student potrafi zaproponować elementy interpretacji tekstu dramatycznego na podstawie rozpoznanych elementów i znajomości zagadnień historyczno-literackich. Kierunkowe efekty kształcenia Wiedza: K_W01 : ma uporządkowaną podst. wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku, tj. filologia, nauczanie języka francuskiego, zorientowaną na zastosowanie praktyczne w nauczaniu języka francuskiego K_W02 : ma uporządkowaną podst. wiedzę , obejmującą wybrane obszary z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zorientowaną na zastosowania praktyczne w wybranej sferze działalności K_W03 : zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych (glottodydaktyki) Umiejętności K_U09: posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków K_U10 : potrafi porozumiewać się, z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla glottodydaktyki, w języku polskim i języku obcym K_U11 : posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla glottodydaktyki, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podst. ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł K_U12 : posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł Kompetencje społeczne K_K02 : potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role K_K03: potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania K_K05 : ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Zaliczenie konwersatorium na podstawie obecności, ocena końcowa na podstawie oceny pracy semestralnej. Dopuszczalne są cztery nieobecności w semestrze, przekroczenie tego limitu skutkuje skreśleniem studenta z listy grupy, niemożnością podejścia do egzaminu oraz koniecznością powtarzania przedmiotu.. 2. Na egzaminie wymagana jest: – znajomość zagadnień omawianych podczas konwersatorium; – znajomość lektur obowiązkowych. Po uzyskaniu zaliczenia konwersatorium, studenci podchodzą do egzaminu, którego materiał obejmuje dwa semestry zajęć Historii literatury francuskiej: poezja liryczna (sem. zimowy I roku studiów) oraz dramat (sem. letni I roku studiów). |
Praktyki zawodowe: |
nie ma |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.