Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Elementy językoznawstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 4102-5M1S-EJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Elementy językoznawstwa
Jednostka: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: francuski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

mieszany: w sali i zdalnie

Skrócony opis:

Zajęcia konwersatoryjne mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa ogólnego, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa francuskiego. Zajęcia zapoznają studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi tego czym jest język, komunikacji językowej, narzędziami teoretycznymi i odpowiednim aparatem terminologicznym niezbędnym do opisu i analizy funkcjonowania języka.

Pełny opis:

1. Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa.

2. Działy i gałęzie językoznawstwa.

3. Język, języki naturalne i ich podział.

4. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne.

5. "Langue" a "parole".

6. Teorie znaku w językoznawstwie.

7. Język, jako system podsystemów.

8-9. Analiza językoznawcza wybranych podsystemów języka francuskiego.

10. Komunikacja językowa – warunki aktu komunikacji językowej

11. Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna

12. Analiza wybranych teorii komunikacji językowej.

13. Funkcje języka.

14. Teoria aktów mowy.

15. Zmiany zachodzące w języku francuskim w XXI w.

Literatura:

Dubois J. et al., 2007, Grand dictionnaire. Linguistique et sciences du langage, Paris : Larousse

Ducrot O., Schaffer J-M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Paris : Seuil

Fuchs C., Le Goffic P., 1992, Les linguistiques contemporaines, Paris : Hachette (nouvelle édition)

Lakoff G., Johnson M., 1985, Les métaphores dans la vie quotidienne, Les Editions de Minuit

Moeschler J., Auchlin A., 2005, Introduction à la linguistique contemporaine, Paris : A.Colin

Moeschler J., Reboul A., 1994, Dictionnaire encyclopédique de la pragmatique, Paris : Seuil

Reboul A., Moeschler J., 1998, La pragmatique aujourd’hui. Une nouvelle science de communication. Editions du Seuil

Riegel M. et al. 2004, Grammaire méthodique de français, Paris : PUF

Sioufi G., Van Raemdonck D., 1999, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Bréal

Soutet O., 1996, Linguistique, Paris : PUF

Zemmour D., 2008, Initiation à la linguistique, Paris : Ellipses

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna i rozumie:

- podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (K_W02)

- podstawowe teorie dotyczące funkcjonowania języka i komunikacji językowej (K_W01)

- na czym polega procesu komunikowania się, jego uwarunkowania językowe, społeczne, psychologiczne (K_W04)

- procesy komunikowania interpersonalnego: werbalnego i przy użyciu niewerbalnych środków komunikacji, prawidłowości i zaburzenia tego procesu (K_W16)

- elementarne zasady i normy rządzące komunikacją językową (K_W18)

Umiejętności

Student:

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk językowych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)

-potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności nauczyciela języka obcego (K_U07)

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu językoznawstwa w celu analizowania zachowań językowych ludzi, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii praktycznych działań nauczycielskich w odniesieniu procesu nauczania/uczenia się języka (K_U09)

- argumentować merytorycznie w zakresie zagadnień językoznawczych z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U11)

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z zakresu językoznawstwa, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym (K_U22)

Kompetencje społeczne

Absolwent:

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)

- jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności z zakresu językoznawstwa, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (K_K02)

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie (K-K05)

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze); 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (student może mieć warunek) (20% ogólnej oceny)

b) aktywny udział w zajęciach: przygotowanie do zajęć, włączanie się w dyskusję (20% ogólnej oceny)

c) końcowe zaliczenie:

- kolokwium pisemne, obejmujące stosowanie przerobionego materiału (zaliczenie to min 60% pkt.) Pozytywny wynik kolokwium stanowi 60 % oceny końcowej)

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)