University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Introduction to Linguistics

General data

Course ID: 4102-5M1S-EJ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Introduction to Linguistics
Name in Polish: Elementy językoznawstwa
Organizational unit: Centre for Foreign Language Teacher Training and European Education UW
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: French
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning

Short description: (in Polish)

Zajęcia konwersatoryjne mają na celu przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu językoznawstwa ogólnego, ze szczególnym uwzględnieniem językoznawstwa francuskiego. Zajęcia zapoznają studentów z wybranymi zagadnieniami dotyczącymi tego czym jest język, komunikacji językowej, narzędziami teoretycznymi i odpowiednim aparatem terminologicznym niezbędnym do opisu i analizy funkcjonowania języka.

Full description: (in Polish)

1. Językoznawstwo jako dyscyplina naukowa.

2. Działy i gałęzie językoznawstwa.

3. Język, języki naturalne i ich podział.

4. Językoznawstwo synchroniczne i diachroniczne.

5. "Langue" a "parole".

6. Teorie znaku w językoznawstwie.

7. Język, jako system podsystemów.

8-9. Analiza językoznawcza wybranych podsystemów języka francuskiego.

10. Komunikacja językowa – warunki aktu komunikacji językowej

11. Komunikacja werbalna a komunikacja niewerbalna

12. Analiza wybranych teorii komunikacji językowej.

13. Funkcje języka.

14. Teoria aktów mowy.

15. Zmiany zachodzące w języku francuskim w XXI w.

Bibliography: (in Polish)

Dubois J. et al., 2007, Grand dictionnaire. Linguistique et sciences du langage, Paris : Larousse

Ducrot O., Schaffer J-M., 1995, Nouveau dictionnaire encyclopédique des sciences du langage, Paris : Seuil

Fuchs C., Le Goffic P., 1992, Les linguistiques contemporaines, Paris : Hachette (nouvelle édition)

Lakoff G., Johnson M., 1985, Les métaphores dans la vie quotidienne, Les Editions de Minuit

Moeschler J., Auchlin A., 2005, Introduction à la linguistique contemporaine, Paris : A.Colin

Moeschler J., Reboul A., 1994, Dictionnaire encyclopédique de la pragmatique, Paris : Seuil

Reboul A., Moeschler J., 1998, La pragmatique aujourd’hui. Une nouvelle science de communication. Editions du Seuil

Riegel M. et al. 2004, Grammaire méthodique de français, Paris : PUF

Sioufi G., Van Raemdonck D., 1999, 100 fiches pour comprendre la linguistique, Bréal

Soutet O., 1996, Linguistique, Paris : PUF

Zemmour D., 2008, Initiation à la linguistique, Paris : Ellipses

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza

Student zna i rozumie:

- podstawową terminologię z zakresu językoznawstwa (K_W02)

- podstawowe teorie dotyczące funkcjonowania języka i komunikacji językowej (K_W01)

- na czym polega procesu komunikowania się, jego uwarunkowania językowe, społeczne, psychologiczne (K_W04)

- procesy komunikowania interpersonalnego: werbalnego i przy użyciu niewerbalnych środków komunikacji, prawidłowości i zaburzenia tego procesu (K_W16)

- elementarne zasady i normy rządzące komunikacją językową (K_W18)

Umiejętności

Student:

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące zjawisk językowych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)

-potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk językowych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności nauczyciela języka obcego (K_U07)

- potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z zakresu językoznawstwa w celu analizowania zachowań językowych ludzi, a także diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii praktycznych działań nauczycielskich w odniesieniu procesu nauczania/uczenia się języka (K_U09)

- argumentować merytorycznie w zakresie zagadnień językoznawczych z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułować wnioski (K_U11)

- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z zakresu językoznawstwa, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym (K_U22)

Kompetencje społeczne

Absolwent:

- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)

- jest gotów do refleksji nad poziomem swojej wiedzy i umiejętności z zakresu językoznawstwa, ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywania samooceny własnych kompetencji i doskonalenia umiejętności, wyznaczania kierunków własnego rozwoju i kształcenia (K_K02)

- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie (K-K05)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Podstawą zaliczenia konwersatorium jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze); 4 nieobecności student traci prawo do zaliczania przedmiotu i musi go powtarzać (student może mieć warunek) (20% ogólnej oceny)

b) aktywny udział w zajęciach: przygotowanie do zajęć, włączanie się w dyskusję (20% ogólnej oceny)

c) końcowe zaliczenie:

- kolokwium pisemne, obejmujące stosowanie przerobionego materiału (zaliczenie to min 60% pkt.) Pozytywny wynik kolokwium stanowi 60 % oceny końcowej)

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)