University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Psychology

General data

Course ID: 4103-1M2S-PO
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Psychology
Name in Polish: Psychologia ogólna
Organizational unit: University College of German Language Teacher Education
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Przedmiot, jako jeden z kursów przygotowujących do pracy w zawodzie nauczyciela języków obcych, ma za zadanie zapoznanie studentów z podstawowymi wiadomościami z zakresu psychologii ogólnej w odniesieniu do uczenia się i nauczania języków obcych. Zadanie to będzie realizowane poprzez przedstawienie i przedyskutowanie wybranych teorii i wyników badań empirycznych w następujących obszarach: procesy poznawcze, różnice indywidulane, osobowość, czynniki społeczne wpływające na funkcjonowanie uczniów. Wiedza z zajęć ma posłużyć studentom w interpretacji sytuacji szkolnych, a także w planowaniu i realizacji dydaktycznych i wychowawczych oddziaływań nauczyciela języków obcych.

Full description: (in Polish)

Zajęcia mają za zadanie:

 przedstawić znaczenie wiedzy psychologicznej dla osób uczących się i nauczających języków obcych

 omówić uwarunkowania, przebieg i znaczenie procesów spostrzegania, uczenia się, uwagi i pamięci oraz myślenia

 zanalizować mechanizmy i wpływ procesów emocjonalno – motywacyjnych na funkcjonowanie ucznia i nauczyciela oraz wskazać metody radzenia sobie ze stresem i wzbudzania odpowiedniej motywacji

 scharakteryzować procesy społeczne mające znaczenie w praktyce edukacyjnej, przedyskutować wpływ czynników sytuacyjnych oraz zasady i znaczenie właściwej komunikacji interpersonalnej w szkole

 podkreślić wpływ różnic indywidualnych na opanowywanie języków obcych oraz na relacje interpersonalne w szkole i zwrócić uwagę na predyspozycje osobowościowe uczniów

 omówić główne dziedziny badań w zakresie relacji interpersonalnych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na agresję i zachowania prospołeczne

 skłonić do autorefleksji w roli uczącego się i nauczającego języków obcych oraz przygotować do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy wyniesionej z zajęć

Nakład pracy studenta:

ECTS 3 (= 90 godzin) przyznawane jak poniżej:

- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS (30h)

- przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach =

1 ECTS (30h)

- przygotowanie do zaliczenia/zaliczenie = 0,5 ECTS (15h)

- przygotowanie do egzaminu/egzamin = 0,5 ECTS (15h)

Bibliography: (in Polish)

Temat 1 i 2: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 3 – 17

Temat 3: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 140 – 147

Temat 4: Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. str.: 144 – 173

Temat 5: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 93 – 103

Temat 6: Mietzel, G. (1998). Wprowadzenie do psychologii. Gdańsk: GWP. str.: 222 – 238

Temat 7: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 243 – 248; 257 – 270

Temat 8: Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1. Gdańsk: GWP. str.: 652 – 653; 802 – 810

Temat 9: Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1. Gdańsk: GWP. str.: 776 – 780; 791 – 793

Temat 10: Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 1. Gdańsk: GWP. str.: 816 – 829

Temat 11: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 384 – 390; 353 – 358; 373 – 378

Temat 12: Zimbardo, P., Gerrig, R. (2009). Psychologia i życie. Warszawa: PWN. str.: 399 – 413

Temat 13: Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka. str.: 354 – 371; 263 – 290

Temat 14: Aronson, E., Wilson, T. D., Akert, R. M. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka. str.: 518 – 534; 578 – 585

Literatura uzupełniająca:

1. Dembo, M. H. (1997). Stosowana psychologia wychowawcza. Warszawa: WSiP

2. Fontana, D. (1998). Psychologia dla nauczycieli. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

3. Komorowska, H. (2005). Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

4. Mietzel, G. (2002). Psychologia kształcenia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

Wiedza:

1. ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu podstaw psychologii, właściwych dla nauczania języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w nauczaniu i uczeniu się języków obcych (K_W01)

2. ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą znaczenie procesów poznawczych, emocjonalno-motywacyjnych i społecznych oraz różnic indywidualnych dla nauczania i uczenia się języków obcych, zorientowaną na zastosowania praktyczne (K_W02)

3. zna podstawową terminologię z zakresu psychologii właściwą dla nauczania języków obcych (K_W03)

Umiejętności:

1. potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować wnioski z badań psychologicznych z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (K_U01)

2. umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z wykorzystaniem wiedzy psychologicznej do nauczania języków obcych (K_U02)

3. potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, wyników badań, dobrych praktyk etycznych do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania (K_U08)

Kompetencje społeczne:

1. rozumie potrzebę poszerzania wiedzy psychologicznej przez całe życie (K_K01)

2. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy z zakresu psychologii związane z nauczaniem i uczeniem się języków obcych oraz kontaktem z uczniem (K_K04)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność na zajęciach oraz zaliczenie egzaminu końcowego. Student może mieć 4 nieobecności w semestrze. Pięć nieobecności i więcej wiąże się z niezaliczeniem zajęć. Obecność na egzaminie jest obowiązkowa, jedynie zwolnienie lekarskie usprawiedliwia nieobecność.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement site map USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)