Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4103-3M1S-GPEGKHJ | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka pedagogiczna z elementami gramatyki kontrastywnej i historii języka | ||
Jednostka: | Uniwersytecki Ośrodek Kształcenia Nauczycieli Języka Niemieckiego | ||
Grupy: | |||
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | niemiecki | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
||
Skrócony opis: |
1. Definicja zdania 2. Części zdania 3. Wybrane zagadnienia dotyczące szyku zdania niemieckiego 4. Przydawka 5. Zdanie pojedyncze i złożone 6. Forma i teść zdań pobocznych 6. Zdania wtrącone 7. Korelaty, spójniki wieloczęściowe |
||
Pełny opis: |
Wszystkie tematy realizowane są w odniesieniu do zmian historycznych w perspektywie rozwoju języka i w ujęciu kontrastywnym. 1. części zdania a części mowy, dopełnienia, syntaktyczne funkcje Genetivu i grupy przyimkowej 2. Wybrane zagadnienia dotyczące szyku zdania niemieckiego: ramy werbalne, określone części zdania poza ramą werbalną, nominalne części zdania 3. przydawka rzeczownikowa i przymiotna: Genitiv/grupa przyimkowa, przymiotnik i imiesłów czynny i bierny 4. zdanie pojedyncze i złożone: definicja zdania, zależności semantyczne w zdaniu podrzędnie złożonym 5. Forma, i treść spójniki zdań podrzędnie i współrzędnie złożonych 6. Zdania wtrącone, zależność zdań pobocznych, konstrukcje bezokolicznikowe i partycypialne 7. Korelaty, spójniki wieloczęściowe, szyk zdania |
||
Literatura: |
Helbig G./Buscha J., Deutsche Übungsgrammatik, Leipzig Helbig G./Buscha J.,Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig Jung W. Grammatik der deutschen Sprache, Leipzig |
||
Efekty uczenia się: |
Student ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu gramatyki opisowej, kontrastywnej i historii języka niemieckiego właściwych dla nauczyciela języka niemieckiego, zorientowaną na zastosowania praktyczne w procesie glottodydaktycznym oraz zna podstawową terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla nauczania języków obcych |
||
Metody i kryteria oceniania: |
kolokwia pisemne i ustne, aktywny udział w zajęciach, frekwencja |
| |||||
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.