Life and Institutions of German-speaking Countries
General data
Course ID: | 4103-3M1S-KON |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Life and Institutions of German-speaking Countries |
Name in Polish: | Kulturoznawstwo obszaru niemieckojęzycznego (realioznawstwo) |
Organizational unit: | University College of German Language Teacher Education |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Identyczne z wszystkimi przedmiotami wstępnymi, wynikające ze zdania egzaminu maturalnego. Konwersatorium ma za zadanie: • przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu, • zapoznać studenta z podstawową literaturą z zakresu realioznawstwa krajów niemieckojęzycznych • zapoznać studentów z najważniejszymi informacjami na temat różnych dziedzin życia w Niemczech, Austrii i Szwajcarii obejmującymi między innymi, system edukacji, organizację życia naukowego i kulturalnego, środki masowego przekazu, instytucje życia politycznego, partie. Nakład pracy studenta: – 15 godzin uczestnictwa w konwersatorium, – 30 godzin pracy własnej. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot opiera się na szeroko rozumianym terminie "kultura" krajów niemieckiego obszaru językowego. |
Full description: |
(in Polish) Studenci rozwijają wrażliwość i kompetencje komunikacyjne oraz umiejętność porozumiewania się z mieszkańcami krajów niemieckiego obszaru językowego. Nauczanie przedmiotu zakłada uzyskanie kompetencji kulturowej w stopniu umożliwiającym zrozumienie istotnych aspektów kultury krajów niemieckiego obszaru językowego,w tym kultury dnia codziennego. Treści programowe: 1. Deutschland nach dem Zweiten Weltkrieg. Politische Ereignisse ( Konferenz von Potsdam, Vertreibung, Aussiedlung, Nürnberger Kriegsverbrecherprozesse, Besatzungszonen). Kultur in Trümmern. Die Rolle der Trümmerfrauen beim Aufbau der deutschen Städte. 2. Gründung der beiden deutschen Staaten. Zwei politische Systeme und die Rolle der politischen Parteien. Bundesrepublik Deutschland und Deutsche Demokratische Republik. 3. Die Adenauerzeit. Medien, Schulen und Bildungsdebatten. 4. Planwirtschaft (DDR) und soziale Markwirtschaft (BRD). Jugendliche in Ost und West. Frauenleben in der BRD und DDR. 5. Der Juniaufstand 1953 (DDR) und der Mauerbau in Berlin (13.August 1961). 6. Kultur in der Transformationsgesellschaft 1966-1973. Sprache, Bildung, Musik in beiden deutschen Staaten. Christentum und Marxismus. 7. Studentenbewegung 68. APO. Bildungsreform. 8. Der deutsche Terrorismus und seine Folgen. Politisierung der Sprache. 9. Bürgerinitiativen, Energiepolitik. 10. Deutsche Provinzen und Landschaften ( BRD und DDR). Heimat und Vaterland. 11. Der Berliner Mauerfall . Treffen der west-und ostdeutschen Politiker. Auf dem Weg zur deutschen Einheit. 12. Die deutsche Schule heute. Debatten und Reformen 13. Begegnung mit den Fremden. Migranten und Migrationspolitik in Deutschland, Österreich und in der Schweiz. 14. Deutsche Sprache im Kontext der Ökonomisierung, Globalisierung und Medialisierung. Część zajęć odbywa się na platformie. Tematy odnoszą się do podstawowych realiów z życia Niemiec, Austrii i Szwajcarii ( np. Minderheiten, Rundfunk, Ostalgie). Nakład pracy studenta: – 15 godzin uczestnictwa w konwersatorium, – 30 godzin pracy własnej. |
Bibliography: |
(in Polish) Axel Schmidt/Detlef Siegfried: Deutsche Kulturgeschichte. Die Bundesrepublik – 1945 bis zur Gegenwart, Bildungszentrale für politische Bildung, Bonn 2009. Czesław Karolak, Wojciech Kunicki, Hubert Orłowski: Dzieje kultury niemieckiej, PWN, Warszawa 2006. Na zajęciach studenci otrzymują materiały z prasy niemieckiej i ze stron internetowych. |
Learning outcomes: |
(in Polish) K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu wydarzeń i zjawisk kulturotwórczych w krajach niemieckiego obszaru językowego H1P_W01 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu kulturoznawstwa niemieckiego obszaru językowego H1P_W03 K_W13 ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach w niemieckojęzycznym obszarze kulturowym S1A_W04 K_W14 ma elementarną wiedzę o podobieństwach i różnicach oraz związkach pomiędzy krajami niemieckojęzycznymi i Polską S1A W02 S1A_W03 K_W15 ma elementarną wiedzę o procesach komunikowania społecznego i zasadach funkcjonowania demokracji niemieckojęzycznego obszaru językowego, S1A W05 S1A_W09 K_W22 ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych istotnych dla bezkonfliktowego współżycia społecznego S1A_W07 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów przydatnych w przyswojeniu treści związanych z niemieckojęzycznym obszarem kulturowym. H1P_U01 K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z przygotowaniem prezentacji w grupie, z rozwiązywaniem zadań w grupie, itd. H1P_U04 K_U09 posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów oraz formułowania wniosków w ramach zadań grupowych dotyczących np. wyrózników działania systemów politycznych czy edukacyjnych niemieckiego obszaru językowego H1P_U10 K_U10 potrafi porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie kultury krajów niemieckiego obszaru językowego, w języku polskim i języku niemieckim, szczególnie podczas poszukiwania informacji do prezentacji zaliczeniowych, a także podczas inicjatyw kulturalnych organizowanych przez UW oraz Instytut Goethego, Instytut Austriacki i inne instytucje i organizacje związane z niemieckojęzycznym obszarem kulturowym H1P_U11 K_U11 posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U12 K_U12 posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych języku niemieckim, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu kultury niemieckiego obszaru językowego, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł H1P_U13 K_U19 posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów H1A_U06 K_U22 potrafi animować prace koleżanek i kolegów podczas prac grupowych czy w parach , a także inspirować ich do działań na rzecz samodzielnego uczenia się S1A_U06 K_U24 potrafi pracować w zespole; umie przyjmować i wyznaczać zadania H1A_U05 K_U25 potrafi dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary wymagające modyfikacji w przyszłym działaniu dokonując ewaluacji prezentacji zaliczeniowej S1A_U06 K_U27 posiada umiejętności językowe pozwalające na komunikowanie się na poznane zagadnienia dotyczące kultury niemieckiego obszaru językowego w języku niemieckim Kompetencje społeczne K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie podejmując pracę samodzielną w ramach przedmiotu kulturoznawstwo niemieckiego obszaru językowego H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K05 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy poprzez m.in. pogłębianie i rozpowszechnianie wiedzy na związane z tymi zagadnieniami tematy H1P_K05 K_K06 uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i różnych jego form – korzystając z informacji z polecanych stron internetowych oraz biorąc udział w wydarzeniach kulturalnych organizowanych przez stowarzyszenia, instytuty i organizacje propagującą kulturę niemieckiego obszaru językowego H1P_K06 K_K07 ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia H1A K01 H1A K04 S1A_K02 K_K13 odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, czyli studiowania i wykonuje rzetelnie zadania w ramach studiów |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Podstawą zaliczenia konwersatorium jest: test pisemny z pzrerobionego na zajęciach materiału oraz ocena indywidualnej pracy studenta i aktywności na zajęciach . Prace oceniane są na punkty. 2. Metody oceny pracy studenta – ocena ciągła (bieżące przygotowanie do ćwiczeń, kartkówki): 30% oceny końcowej, – testy kontrolne: 50% oceny końcowej, – projekty w grupach: 20 % oceny końcowej. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak |
Copyright by University of Warsaw.