General Didactics
General data
Course ID: | 4103-3M3S-DO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | General Didactics |
Name in Polish: | Dydaktyka ogólna |
Organizational unit: | University College of German Language Teacher Education |
Course groups: | |
Course homepage: | http://moodle.come.uw.edu.pl/course/category.php?id=39 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Znajomość języka niemieckiego na poziomie B1+, ukończony kurs psychologii ogólnej, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, zaliczona praktyka opiekuńczo-wychowawcza. |
Mode: | Blended learning |
Short description: |
(in Polish) Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie dydaktyczne studentów do organizacji procesów nauczania i uczenia się języków obcych. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie formułowania celów nauczania, organizacji procesu kształcenia oraz projektowania działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów, kierowania klasą, diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia, a także wykorzystania języka jako narzędzie pracy nauczyciela Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy, nauczania na odległość z wykorzystaniem platformy e-learningowej oraz społecznych form uczenia się. Nakład pracy studenta: 15 godzin zajęć kontaktowych + 15 godzin pracy własnej z wykorzystaniem platformy e-learningowej. |
Full description: |
(in Polish) Program jest przewidziany do realizacji w trakcie jednego semestru. Zajęcia mają na celu przygotowanie dydaktyczne studentów do organizacji procesów nauczania i uczenia się języków obcych. Program zakłada opanowanie umiejętności w zakresie formułowania celów nauczania, organizacji procesu kształcenia oraz projektowania działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów, kierowania klasą, diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia, a także wykorzystania języka jako narzędzie pracy nauczyciela Zakłada się stosowanie różnorodnych technik pracy, nauczania na odległość z wykorzystaniem platformy e-learningowej oraz społecznych form uczenia się. Omawiane zagadnienia to: 1.1. Dydaktyka i glottodydaktyka. Główne nurty myślenia o edukacji szkolnej i szkole. 1.2. Szkoła jako instytucja wspomagająca rozwój jednostki i społeczeństwa. Współczesne koncepcje nauczania języków obcych. Alternatywne metody nauczania języków obcych, szkolnictwo alternatywne. Nauczyciel języków obcych jako refleksyjny praktyk. 1.3. Proces nauczania – uczenia się. Środowisko uczenia się, techniki uczenia się. Cele nauczania języków obcych – źródła, sposoby formułowania i rodzaje. Zasady dydaktyki. Metody nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem metody komunikacyjnej. Organizacja procesu kształcenia i pracy uczniów. Lekcja (jednostka dydaktyczna) i jej budowa. Style i techniki pracy z uczniami. Formy organizacji uczenia się (społeczne formy uczenia się, otwarte formy nauczania). Środki dydaktyczne, media w nauczaniu języków obcych. 1.4. System oświaty. Organizacja i funkcjonowanie. Nauka języków obcych w polskim systemie szkolnictwa. Aspekty prawne funkcjonowania systemu oświaty i szkoły, elementy prawa oświatowego. Podstawa programowa, Europejskie Portfolio Językowe, Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. Wzorce i modele programów nauczania języków obcych. Programy nauczania dwujęzycznego. Treści nauczania. Plany pracy dydaktycznej. 1.5. Klasa szkolna jako środowisko edukacyjne. Style kierowania klasą. Procesy społeczne w klasie. Integracja klasy szkolnej. Ład i dyscyplina w szkole i na lekcji języka obcego. Poznawanie uczniów i motywowanie ich do nauki. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w na lekcji języka obcego. Edukacja włączająca. Indywidualizacja nauczania. 1.6. Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz szczególnych uzdolnień uczniów. Kategorie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i charakterystyka ich funkcjonowania. Formy kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: przedszkola i szkoły ogólnodostępne, integracyjne oraz specjalne, klasy terapeutyczne, indywidualne nauczanie. 1.7. Diagnoza, kontrola i ocena wyników kształcenia. Wewnątrzszkolny system oceniania, sprawdziany i egzaminy zewnętrzne. Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów oraz efektywności dydaktycznej nauczyciela i jakości pracy szkoły. 1.8. Język jako narzędzie pracy nauczyciela. Porozumiewanie się w celach dydaktycznych – sztuka wykładania, sztuka zadawania pytań, sposoby zwiększania aktywności komunikacyjnej uczniów. Edukacyjne zastosowania mediów. |
Bibliography: |
(in Polish) Albers, G. / Bolton, S. (1993) : Testen und Prüfen in der Grundstufe. Berlin / München: Langenscheidt. Bimmel, P. / Kast, B. / Neuner, G. (2003): Deutschunterricht planen. Berlin / München: Langenscheidt Bovet, G. / Huwendiek, V. (2000): Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf. Berlin: Cornelsen. S. 240 - 263 Dakowska, M. (2003): Current Controversies in Foreign Language Didactics. Warszawa: UW Glaboniat, M. / Müller, M. / Rusch, P. (2002): Profile Deutsch. Berlin / München: Langenscheidt Głowacka B. (2005): Czego Janek się nauczy... Przewodnik metodyczny dla nauczycieli do Europejskiego Portfolio Językowego. Warszawa: CODN Lehner, M. (2009): Allgemeine Didaktik. Bern: Haupt Niemierko, B. (2002): Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP Roche, J. (2005): Fremdsprachenerwerb Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Francke Schwerdtfeger, I. C. (2005): Gruppenarbeit und innere Differenzierung. Berlin / München: Langenscheidt Trim, J., North, B.,Coste, D. (2001): Gemeinsamer europäischer Referenzrahmen für Sprachen: Lernen, lehren, beurteilen. München: Langenscheidt Zawadzka, E. (2004): Nauczyciele języków obcych w dobie przemian. Kraków: Impuls Zawadzka-Bartnik, E (2010): Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie. Kraków: Impuls Ziebell, B. (2000): Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten. Berlin / München: Langenscheidt Czasopisma „Fremdsprache Deutsch“ i „Języki obce w szkole” – wybrane numery |
Learning outcomes: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA DLA STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA KIERUNKU STUDIÓW NAUCZANIE JĘZYKÓW OBCYCH „DYDAKTYKA OGÓLNA” K_W01 ma uporządkowaną podstawową wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej, właściwą dla studiowanego kierunku nauczanie języków obcych zorientowaną na zastosowania praktyczne w zakresie nauczania języków obcych H1P_W01 K_W02 ma uporządkowaną wiedzę podstawową, obejmującą wybrane obszary z zakresu glottodydaktyki, zorientowaną na zastosowania praktyczne w zakresie nauczania języków obcych H1P_W02 K_W03 zna podstawową terminologię z zakresu dydaktyki ogólnej i glottodydaktyki H1P_W03 K_W04 ma podstawową wiedzę o prawnych i ekonomicznych uwarunkowaniach funkcjonowania instytucji związanych z nauczaniem, w szczególności z nauczaniem języków obcych H1P_W06 K_W05 ma podstawową wiedzę o metodyce wykonywania zadań, normach, procedurach i dobrych praktykach stosowanych w instytucjach związanych z nauczaniem języków obcych H1P_W07 K_W06 ma podstawową wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach związanych z pracą w instytucjach edukacyjnych H1P_W09 Umiejętności K_U01 potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informację z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów H1P_U01 K_U02 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne związane z nauczaniem języków obcych H1P_U02 K_U03 samodzielnie planuje i realizuje typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych i innych instytucji nauczających języków obcych H1P_U03 K_U04 posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie i realizację zadań związanych z nauczaniem języków obcych H1P_U04 K_U05 posiada podstawowe umiejętności w zakresie oceny jakości w nauczaniu języków obcych H1P_U06 K_U08 potrafi ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania H1P_U09 Kompetencje społeczne K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie H1P_K01 K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role H1P_K02 K_K03 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania H1P_K03 K_K04 prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu H1P_K04 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenie podlegają: -pisemne testy zaliczeniowe (40%), -przygotowanie autorskich materiałów dydaktycznych i praca własna z wykorzystaniem platformy e-learningowej (30%), -aktywny udział w zajęciach - symulacje stosowania technik nauczania i prezentacja przygotowanych materiałów (30%). Ocena końcowa wynika z sumy punktów uzyskanych za wykonanie poszczególnych prac. Kryteria oceny końcowej: Poniżej 60 - 2,0 60-68 - 3,0 69-78 - 3,5 79-88 - 4,0 89-96 – 4,5 Powyżej 97 – 5,0 |
Copyright by University of Warsaw.