Krainy geograficzne i zasoby przyrodnicze Ameryk
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 4206-OK-I-KGPA |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.9
|
Nazwa przedmiotu: | Krainy geograficzne i zasoby przyrodnicze Ameryk |
Jednostka: | Centrum Studiów Latynoamerykańskich (CESLA) |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Charakterystyka krain geograficznych i zasobów przyrodniczych Ameryki Północnej i Południowej; analiza potencjału przyrodniczego i jego aktualnego oraz przyszłego wykorzystania gospodarczego i społecznego Zakres tematyczny obejmować będzie główne regiony fizyczno-geograficzne Ameryki Północnej i Południowej. |
Pełny opis: |
Zajęcia obejmują swoim zakresem: - charakterystykę środowiska przyrodniczego kontynentów: Ameryki Północnej i Ameryki Południowej, - analizę potencjału przyrodniczego i jego aktualnego oraz przyszłego wykorzystania gospodarczego przez społeczeństwa amerykańskie tych obszarów, zarówno surowców mineralnych, jak i różnorodności biologicznej i krajobrazowej. Przedstawione zostaną główne regiony fizyczno-geograficzne Ameryki Północnej i Południowej: - Nizina Atlantycka i Zatokowa - Wielkie Równiny - Kordyliery, Appalachy - Wyżyna Meksykańska - Ameryka Centralna - Antyle - Andy - Wyżyna Patagońska - Nizina Orinoko - Nizina Amazonki - Nizina La Platy - Wyżyna Gujańska - Wyżyna Brazylijska Zakres tematyczny obejmować będzie ukształtowanie powierzchni, budowę i historię geologiczną, zasoby mineralne, warunki klimatyczne, sieci rzeczne i zasoby wodne, gleby, strefy roślinne oraz świat zwierzęcy, rozmieszczenie ludności i sieć osadnicza. |
Literatura: |
podstawowa: · Makowski Jerzy, Geografia fizyczna świata, PWN, Warszawa 2004; rozdz. (3)Ameryka Północna, (4)Ameryka Południowa; · Makowski Jerzy (red), Geografia regionalna świata, PWN, Warszawa 2006; rozdz. 8-10; uzupełniająca: · Bonasewicz Andrzej at al., Geografia regionalna Ameryki Łacińskiej, PWN, Warszawa 1985; · "Wielki Atlas Encyklopedyczny Świata", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006: tom 15 - Ameryka Północna, 16 - Ameryka Środkowa, 17 - Ameryka Południowa; · oraz materiały przygotowane na poszczególne zajęcia |
Efekty uczenia się: |
Student: a) zna najważniejsze cechy środowiska przyrodniczego Ameryk oraz relacje człowiek – środowisko w regionach; b) potrafi posługiwać się mapą fizyczno-geograficzną Ameryki Północnej i Południowej, lokalizować krainy fizyczno-geograficzne, strefy klimatyczno-roślinne, elementy sieci hydrograficznej, główne ośrodki miejskie i przemysłowe; c) potrafi określić najważniejsze cechy środowiska poszczególnych regionów fizyczno-geograficznych i wskazać uwarunkowania z nich wynikające, |
Metody i kryteria oceniania: |
Prowadzący wykład specjalizacyjny kładzie nacisk na interaktywny charakter zajęć. Na części z nich studenci pracować będą samodzielnie z mapami konturowymi. Zajęcia prowadzone są w sali dydaktycznej z pomocą sprzętu audio-wizualnego. kryteria oceniania: Na ocenę końcową składa się: 1. Sprawdzanie wiadomości w trakcie zajęć na podstawie wykonanych zadań 2. Egzamin końcowy ustny bądź pisemny (w zależności od liczby studentów) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.