University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Dekolonizacyjne badania dziedzictwa językowo-kulturowego. Metody, narzędzia, wyzwania

General data

Course ID: 1500-SZD-DBDJK
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Dekolonizacyjne badania dziedzictwa językowo-kulturowego. Metody, narzędzia, wyzwania
Organizational unit: Faculty of Culture and Arts
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Mode:

Remote learning

Full description: (in Polish)

Zajęcia posłużą do krytycznej refleksji nad kategoriami używanymi w ramach nauk humanistycznych i społecznych do opisu społecznej rzeczywistości. Ten ogólny cel, związany z założeniami współczesnych nauk o kulturze, społeczeństwie i religii, zostanie zrealizowany poprzez dyskusję głównie nad badaniami prowadzonymi w Azji i Afryce. Omówimy przy tym badania i prace teoretyczne opracowane przez tamtejszych badaczy, jak i teksty naukowców wywodzących się z zachodnich środowisk.

Organizacja kursu będzie bazować na czterech częściach, poświęconych kolejno:

- pojęciu dziedzictwa językowo-kulturowego, uwzględniającego jego zróżnicowany, zarówno ucieleśniony, jak i zinstytucjonalizowany charakter. Szczególnie istotna będzie w tej części krytyczna refleksja nad pojęciem kultury (4 spotkania);

- dekolonizacji – przedyskutujemy główne uwarunkowania i konsekwencje tego procesu (jak i samej kolonizacji), ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak wpływa on na „dziedzictwo” i „kulturę” (2 spotkania);

- metodom i narzędziom, czyli naukowym sposobom zbierania źródeł i ich wstępnej analizy. Odniesiemy się zarówno do pracy nad źródłami historycznymi, literackimi i etnograficznymi, a także eksperymentalnymi (4 spotkania);

- wyzwaniom i perspektywom. W tej części przedyskutujemy metodologiczne nurty, które podejmują się krytyki (lub nawiązania dialogu) z wyłaniającymi się obecnie tendencjami życia społecznego badanych terytoriów (2 spotkania).

Każda część rozpocznie się wykładem wprowadzającym, będącym przeglądem

Każde ze spotkań będzie poświęcone poszczególnym problemom badawczom. Punktem wyjścia do dyskusji będą teksty lub w szczególnych przypadkach materiały multimedialne. Szczegółowy plan zajęć znajduje się poniżej wraz z wykazem literatury.

Zaliczeniem zajęć będą eseje, w których uczestnicy odniosą się do prowadzonych przez siebie projektów badawczych.

Część A. Dziedzictwo językowo-kulturowe

1. Wstęp. Pojęcie kultury we współczesnej antropologii i innych naukach kulturowych i społecznych.

Anderson, Benedict

1997

Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Kraków; Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy ; Fundacja im. Stefana Batorego.

Geertz, Clifford

1973

The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books.

Scott, James C.

2009

The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia. Yale Agrarian Studies Series. New Haven London: Yale University Press.

2. Różnica kulturowa i imperializm

Gupta, Akhil, and James Ferguson

1992

Beyond “Culture”: Space, Identity, and the Politics of Difference. Cultural Anthropology 7(1): 6–23.

Said, Edward W

2009

Kultura i imperializm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

3. Wykład wprowadzający do współczesnych definicji dziedzictwa. Dziedzictwo i studia nad dziedzictwem kulturowym. Krytyka pojęcia.

Gilman, Lisa

2011

The Dance of Politics: Gender, Performance, and Democratization in Malawi. African Soundscapes. Philadelphia, Pa: Temple University Press.

Comaroff, John L, and Jean Comaroff

2011

Etniczność sp. z o.o. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Ucieleśnione i materialne aspekty kultury i dziedzictwa kulturowego

Thornton, Robert J

2008

Unimagined Community Sex, Networks, and AIDS in Uganda and South Africa. Berkeley: University of California Press.

Geurts, Kathryn Linn, and Elvis Gershon Adikah

2006

Enduring and Endearing Feelings and the Transformation of Material Culture in West Africa. Sensible Objects: Colonialism, Museums and Material Culture: 35–60.

Część B. Dekolonizacja

5. Kolonizacja jako wyraz dominującej „kulturowej pozycji” (Yves Mudimbe). Sposoby lokalnej emancypacji (Paulin Hountondji)

Hountondji, Paulin J.

1983

African Philosophy: Myth and Reality. Hutchinson University Library for Africa. London: Hutchinson.

Mudimbe, V. Y

2016

Tales of Faith: Religion as Political Performance in Central Africa. New York: Bloomsbury Academic.

6. Dekolonizacja

Spivak, Gayatri Chakravorty

2011

Strategie postkolonialne. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Część C. Metody i narzędzia

7. Wykład wprowadzający do metod badań. Temat dyskusji: powrót (do) archiwów kolonialnych.

Stoler, Ann Laura

2009

Along the Archival Grain: Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton, NJ: Princeton University Press.

8. Etnografia współdzielona.

Henley, Paul

2009

The Adventure of the Real: Jean Rouch and the Craft of Ethnographic Cinema. Chicago ; London: University of Chicago Press.

Rouch, Jean, dir.

1958

Moi, Un Noir (film).

Rouch, Jean, and Steven Feld

2003

Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Sikora, Sławomir

2012

Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

9. Intertekstualność postkolonialna.

Weheliye, Alexander G

2005

Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press.

10. Ciało, zmysły media.

Äikäs, Tiina, and Anna-Kaisa Salmi, eds.

2019

The Sound of Silence: Indigenous Perspectives on the Historical Archaeology of Colonialism. New York: Berghahn Books.

Loren, Diana DiPaolo

2008

Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds. International Journal of Historical Archaeology 12(4). Springer: 360.

Część D: Wyzwania i perspektywy

11. Wykład wprowadzający. Temat dyskusji: dekolonizacja a zmiana charakteru państw.

Mbembe, Achille

2001

On the Postcolony. Berkeley: University of California Press.

12. Dekolonizacja a środowisko.

Tsing, Anna Lowenhaupt

2005

Friction: An Ethnography of Global Connection. Princeton, N.J: Princeton University Press.

Bibliography: (in Polish)

Część A. Dziedzictwo językowo-kulturowe

1. Wstęp. Pojęcie kultury we współczesnej antropologii i innych naukach kulturowych i społecznych.

Anderson, Benedict

1997

Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Kraków; Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy ; Fundacja im. Stefana Batorego.

Geertz, Clifford

1973

The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books.

Scott, James C.

2009

The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia. Yale Agrarian Studies Series. New Haven London: Yale University Press.

2. Różnica kulturowa i imperializm

Gupta, Akhil, and James Ferguson

1992

Beyond “Culture”: Space, Identity, and the Politics of Difference. Cultural Anthropology 7(1): 6–23.

Said, Edward W

2009

Kultura i imperializm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

3. Wykład wprowadzający do współczesnych definicji dziedzictwa. Dziedzictwo i studia nad dziedzictwem kulturowym. Krytyka pojęcia.

Gilman, Lisa

2011

The Dance of Politics: Gender, Performance, and Democratization in Malawi. African Soundscapes. Philadelphia, Pa: Temple University Press.

Comaroff, John L, and Jean Comaroff

2011

Etniczność sp. z o.o. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

4. Ucieleśnione i materialne aspekty kultury i dziedzictwa kulturowego

Thornton, Robert J

2008

Unimagined Community Sex, Networks, and AIDS in Uganda and South Africa. Berkeley: University of California Press.

Geurts, Kathryn Linn, and Elvis Gershon Adikah

2006

Enduring and Endearing Feelings and the Transformation of Material Culture in West Africa. Sensible Objects: Colonialism, Museums and Material Culture: 35–60.

Część B. Dekolonizacja

5. Kolonizacja jako wyraz dominującej „kulturowej pozycji” (Yves Mudimbe). Sposoby lokalnej emancypacji (Paulin Hountondji)

Hountondji, Paulin J.

1983

African Philosophy: Myth and Reality. Hutchinson University Library for Africa. London: Hutchinson.

Mudimbe, V. Y

2016

Tales of Faith: Religion as Political Performance in Central Africa. New York: Bloomsbury Academic.

6. Dekolonizacja

Spivak, Gayatri Chakravorty

2011

Strategie postkolonialne. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.

Część C. Metody i narzędzia

7. Wykład wprowadzający do metod badań. Temat dyskusji: powrót (do) archiwów kolonialnych.

Stoler, Ann Laura

2009

Along the Archival Grain: Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton, NJ: Princeton University Press.

8. Etnografia współdzielona.

Henley, Paul

2009

The Adventure of the Real: Jean Rouch and the Craft of Ethnographic Cinema. Chicago ; London: University of Chicago Press.

Rouch, Jean, dir.

1958

Moi, Un Noir (film).

Rouch, Jean, and Steven Feld

2003

Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press.

Sikora, Sławomir

2012

Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego.

9. Intertekstualność postkolonialna.

Weheliye, Alexander G

2005

Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press.

10. Ciało, zmysły media.

Äikäs, Tiina, and Anna-Kaisa Salmi, eds.

2019

The Sound of Silence: Indigenous Perspectives on the Historical Archaeology of Colonialism. New York: Berghahn Books.

Loren, Diana DiPaolo

2008

Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds. International Journal of Historical Archaeology 12(4). Springer: 360.

Część D: Wyzwania i perspektywy

11. Wykład wprowadzający. Temat dyskusji: dekolonizacja a zmiana charakteru państw.

Mbembe, Achille

2001

On the Postcolony. Berkeley: University of California Press.

12. Dekolonizacja a środowisko.

Tsing, Anna Lowenhaupt

2005

Friction: An Ethnography of Global Connection. Princeton, N.J: Princeton University Press.

Learning outcomes: (in Polish)

uczestnicy znają i rozumieją w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej (P8S_WG.1)

uczestnicy znają i rozumieją główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG.2)

metodologię badań naukowych (P8S_WG.3)

fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (P8S_WK.1)

uczestnicy potrafią definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą (P8S_UW.1)

uczestnicy potrafią dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (P8S_UW.2)

uczestnicy potrafią brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich

komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym (P8S_UK.1)

uczestniczyć w dyskursie naukowym (P8S_UK.4)

posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo

w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym (P8S_UK.5)

uczestnicy są gotowi do krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej (P8S_KK.1)

uczestnicy są gotowi do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej (P8S_KK.2)

uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (P8S_KK.3)

podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczychi twórczych, w tym:

-prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,

-respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR.1)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

na ocenę składa się w 65% jakość pracy zaliczeniowej, w 35% jakość aktywności w trakcie zajęć

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)