(in Polish) Dekolonizacyjne badania dziedzictwa językowo-kulturowego. Metody, narzędzia, wyzwania
General data
Course ID: | 1500-SZD-DBDJK |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Dekolonizacyjne badania dziedzictwa językowo-kulturowego. Metody, narzędzia, wyzwania |
Organizational unit: | Faculty of Culture and Arts |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Remote learning |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia posłużą do krytycznej refleksji nad kategoriami używanymi w ramach nauk humanistycznych i społecznych do opisu społecznej rzeczywistości. Ten ogólny cel, związany z założeniami współczesnych nauk o kulturze, społeczeństwie i religii, zostanie zrealizowany poprzez dyskusję głównie nad badaniami prowadzonymi w Azji i Afryce. Omówimy przy tym badania i prace teoretyczne opracowane przez tamtejszych badaczy, jak i teksty naukowców wywodzących się z zachodnich środowisk. Organizacja kursu będzie bazować na czterech częściach, poświęconych kolejno: - pojęciu dziedzictwa językowo-kulturowego, uwzględniającego jego zróżnicowany, zarówno ucieleśniony, jak i zinstytucjonalizowany charakter. Szczególnie istotna będzie w tej części krytyczna refleksja nad pojęciem kultury (4 spotkania); - dekolonizacji – przedyskutujemy główne uwarunkowania i konsekwencje tego procesu (jak i samej kolonizacji), ze szczególnym uwzględnieniem tego, jak wpływa on na „dziedzictwo” i „kulturę” (2 spotkania); - metodom i narzędziom, czyli naukowym sposobom zbierania źródeł i ich wstępnej analizy. Odniesiemy się zarówno do pracy nad źródłami historycznymi, literackimi i etnograficznymi, a także eksperymentalnymi (4 spotkania); - wyzwaniom i perspektywom. W tej części przedyskutujemy metodologiczne nurty, które podejmują się krytyki (lub nawiązania dialogu) z wyłaniającymi się obecnie tendencjami życia społecznego badanych terytoriów (2 spotkania). Każda część rozpocznie się wykładem wprowadzającym, będącym przeglądem Każde ze spotkań będzie poświęcone poszczególnym problemom badawczom. Punktem wyjścia do dyskusji będą teksty lub w szczególnych przypadkach materiały multimedialne. Szczegółowy plan zajęć znajduje się poniżej wraz z wykazem literatury. Zaliczeniem zajęć będą eseje, w których uczestnicy odniosą się do prowadzonych przez siebie projektów badawczych. Część A. Dziedzictwo językowo-kulturowe 1. Wstęp. Pojęcie kultury we współczesnej antropologii i innych naukach kulturowych i społecznych. Anderson, Benedict 1997 Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Kraków; Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy ; Fundacja im. Stefana Batorego. Geertz, Clifford 1973 The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books. Scott, James C. 2009 The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia. Yale Agrarian Studies Series. New Haven London: Yale University Press. 2. Różnica kulturowa i imperializm Gupta, Akhil, and James Ferguson 1992 Beyond “Culture”: Space, Identity, and the Politics of Difference. Cultural Anthropology 7(1): 6–23. Said, Edward W 2009 Kultura i imperializm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Wykład wprowadzający do współczesnych definicji dziedzictwa. Dziedzictwo i studia nad dziedzictwem kulturowym. Krytyka pojęcia. Gilman, Lisa 2011 The Dance of Politics: Gender, Performance, and Democratization in Malawi. African Soundscapes. Philadelphia, Pa: Temple University Press. Comaroff, John L, and Jean Comaroff 2011 Etniczność sp. z o.o. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Ucieleśnione i materialne aspekty kultury i dziedzictwa kulturowego Thornton, Robert J 2008 Unimagined Community Sex, Networks, and AIDS in Uganda and South Africa. Berkeley: University of California Press. Geurts, Kathryn Linn, and Elvis Gershon Adikah 2006 Enduring and Endearing Feelings and the Transformation of Material Culture in West Africa. Sensible Objects: Colonialism, Museums and Material Culture: 35–60. Część B. Dekolonizacja 5. Kolonizacja jako wyraz dominującej „kulturowej pozycji” (Yves Mudimbe). Sposoby lokalnej emancypacji (Paulin Hountondji) Hountondji, Paulin J. 1983 African Philosophy: Myth and Reality. Hutchinson University Library for Africa. London: Hutchinson. Mudimbe, V. Y 2016 Tales of Faith: Religion as Political Performance in Central Africa. New York: Bloomsbury Academic. 6. Dekolonizacja Spivak, Gayatri Chakravorty 2011 Strategie postkolonialne. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Część C. Metody i narzędzia 7. Wykład wprowadzający do metod badań. Temat dyskusji: powrót (do) archiwów kolonialnych. Stoler, Ann Laura 2009 Along the Archival Grain: Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton, NJ: Princeton University Press. 8. Etnografia współdzielona. Henley, Paul 2009 The Adventure of the Real: Jean Rouch and the Craft of Ethnographic Cinema. Chicago ; London: University of Chicago Press. Rouch, Jean, dir. 1958 Moi, Un Noir (film). Rouch, Jean, and Steven Feld 2003 Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press. Sikora, Sławomir 2012 Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. 9. Intertekstualność postkolonialna. Weheliye, Alexander G 2005 Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. 10. Ciało, zmysły media. Äikäs, Tiina, and Anna-Kaisa Salmi, eds. 2019 The Sound of Silence: Indigenous Perspectives on the Historical Archaeology of Colonialism. New York: Berghahn Books. Loren, Diana DiPaolo 2008 Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds. International Journal of Historical Archaeology 12(4). Springer: 360. Część D: Wyzwania i perspektywy 11. Wykład wprowadzający. Temat dyskusji: dekolonizacja a zmiana charakteru państw. Mbembe, Achille 2001 On the Postcolony. Berkeley: University of California Press. 12. Dekolonizacja a środowisko. Tsing, Anna Lowenhaupt 2005 Friction: An Ethnography of Global Connection. Princeton, N.J: Princeton University Press. |
Bibliography: |
(in Polish) Część A. Dziedzictwo językowo-kulturowe 1. Wstęp. Pojęcie kultury we współczesnej antropologii i innych naukach kulturowych i społecznych. Anderson, Benedict 1997 Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu. Kraków; Warszawa: Społeczny Instytut Wydawniczy ; Fundacja im. Stefana Batorego. Geertz, Clifford 1973 The Interpretation of Cultures: Selected Essays. New York: Basic Books. Scott, James C. 2009 The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia. Yale Agrarian Studies Series. New Haven London: Yale University Press. 2. Różnica kulturowa i imperializm Gupta, Akhil, and James Ferguson 1992 Beyond “Culture”: Space, Identity, and the Politics of Difference. Cultural Anthropology 7(1): 6–23. Said, Edward W 2009 Kultura i imperializm. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 3. Wykład wprowadzający do współczesnych definicji dziedzictwa. Dziedzictwo i studia nad dziedzictwem kulturowym. Krytyka pojęcia. Gilman, Lisa 2011 The Dance of Politics: Gender, Performance, and Democratization in Malawi. African Soundscapes. Philadelphia, Pa: Temple University Press. Comaroff, John L, and Jean Comaroff 2011 Etniczność sp. z o.o. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. 4. Ucieleśnione i materialne aspekty kultury i dziedzictwa kulturowego Thornton, Robert J 2008 Unimagined Community Sex, Networks, and AIDS in Uganda and South Africa. Berkeley: University of California Press. Geurts, Kathryn Linn, and Elvis Gershon Adikah 2006 Enduring and Endearing Feelings and the Transformation of Material Culture in West Africa. Sensible Objects: Colonialism, Museums and Material Culture: 35–60. Część B. Dekolonizacja 5. Kolonizacja jako wyraz dominującej „kulturowej pozycji” (Yves Mudimbe). Sposoby lokalnej emancypacji (Paulin Hountondji) Hountondji, Paulin J. 1983 African Philosophy: Myth and Reality. Hutchinson University Library for Africa. London: Hutchinson. Mudimbe, V. Y 2016 Tales of Faith: Religion as Political Performance in Central Africa. New York: Bloomsbury Academic. 6. Dekolonizacja Spivak, Gayatri Chakravorty 2011 Strategie postkolonialne. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej. Część C. Metody i narzędzia 7. Wykład wprowadzający do metod badań. Temat dyskusji: powrót (do) archiwów kolonialnych. Stoler, Ann Laura 2009 Along the Archival Grain: Epistemic Anxieties and Colonial Common Sense. Princeton, NJ: Princeton University Press. 8. Etnografia współdzielona. Henley, Paul 2009 The Adventure of the Real: Jean Rouch and the Craft of Ethnographic Cinema. Chicago ; London: University of Chicago Press. Rouch, Jean, dir. 1958 Moi, Un Noir (film). Rouch, Jean, and Steven Feld 2003 Ciné-Ethnography. Visible Evidence, v. 13. Minneapolis: University of Minnesota Press. Sikora, Sławomir 2012 Film i paradoksy wizualności: praktykowanie antropologii. Warszawa: Wydawnictwo DiG : Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. 9. Intertekstualność postkolonialna. Weheliye, Alexander G 2005 Phonographies Grooves in Sonic Afro-Modernity. Durham: Duke University Press. 10. Ciało, zmysły media. Äikäs, Tiina, and Anna-Kaisa Salmi, eds. 2019 The Sound of Silence: Indigenous Perspectives on the Historical Archaeology of Colonialism. New York: Berghahn Books. Loren, Diana DiPaolo 2008 Beyond the Visual: Considering the Archaeology of Colonial Sounds. International Journal of Historical Archaeology 12(4). Springer: 360. Część D: Wyzwania i perspektywy 11. Wykład wprowadzający. Temat dyskusji: dekolonizacja a zmiana charakteru państw. Mbembe, Achille 2001 On the Postcolony. Berkeley: University of California Press. 12. Dekolonizacja a środowisko. Tsing, Anna Lowenhaupt 2005 Friction: An Ethnography of Global Connection. Princeton, N.J: Princeton University Press. |
Learning outcomes: |
(in Polish) uczestnicy znają i rozumieją w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów – światowy dorobek, obejmujący podstawy teoretyczne oraz zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe – właściwe dla danej dyscypliny naukowej (P8S_WG.1) uczestnicy znają i rozumieją główne tendencje rozwojowe dyscyplin naukowych, w których odbywa się kształcenie (P8S_WG.2) metodologię badań naukowych (P8S_WG.3) fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji (P8S_WK.1) uczestnicy potrafią definiować cel i przedmiot badań naukowych, formułować hipotezę badawczą (P8S_UW.1) uczestnicy potrafią dokonywać krytycznej analizy i oceny wyników badań naukowych, działalności eksperckiej i innych prac o charakterze twórczym oraz ich wkładu w rozwój wiedzy (P8S_UW.2) uczestnicy potrafią brać udział w debacie – przedstawiać i oceniać różne opinie i stanowiska oraz dyskutować o nich komunikować się na tematy specjalistyczne w stopniu umożliwiającym aktywne uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym (P8S_UK.1) uczestniczyć w dyskursie naukowym (P8S_UK.4) posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego w stopniu umożliwiającym uczestnictwo w międzynarodowym środowisku naukowym i zawodowym (P8S_UK.5) uczestnicy są gotowi do krytycznej oceny dorobku w ramach danej dyscypliny naukowej (P8S_KK.1) uczestnicy są gotowi do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój danej dyscypliny naukowej (P8S_KK.2) uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (P8S_KK.3) podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczychi twórczych, w tym: -prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny, -respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad ochrony własności intelektualnej (P8S_KR.1) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) na ocenę składa się w 65% jakość pracy zaliczeniowej, w 35% jakość aktywności w trakcie zajęć |
Copyright by University of Warsaw.