Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty tłumaczeniowe: język rosyjski/język polski 3223-1LWTr
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

●Dzierżanowska H., 1988, Przekład tekstów nieliterackich, Warszawa: PWN.

●Grucza S., Marchwiński A., Płużyczka М. (red.), 2013. Translatoryka. Koncepcje – Modele – Analizy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Kulturologii i Lingwistyki Antropocentrycznej Uniwersytet Warszawski.

●Lipiński K., 2000, Vademecum tłumacza, Kraków: IDEA.

●Lukszyn J. (red.), 2001, Tezaurus terminologii translatorycznej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

●Płużyczka M., 2010, Bezekwiwalentowość a kontekst kulturowy w tłumaczeniu specjalistycznym,(w:) S. Grucza/ A. Marchwiński/ M. Płużyczka (red.), Translatoryka. Koncepcje – Modele – Analizy, Warszawa: Wydział Lingwistyki Stosowanej UW.

●Wojtasiewicz O., 1996, Wstęp do teorii tłumaczenia, Warszawa: TEPIS.

●materiały własne prowadzącego.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu student:

Wiedza:

- ma wiedzę o źródłach informacji (słowniki, słowniki elektroniczne, źródła tekstów paralelnych itp.) dotyczących języka rosyjskiego (K_W01; S_W01);

- ma wiedzę o możliwościach funkcjonalnych języka polskiego (S_W11);

- ma podstawową wiedzę translatoryki, m.in. strategie, techniki i metody tłumaczeniowe (K_W04)

- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_W08, S_W12).

Umiejętności:

- potrafi posługiwać się oraz właściwie zastosować podstawowe strategie i techniki przekładowe w tłumaczeniu z języka rosyjskiego na język polski (S_U07, S_U14, S_U15);

- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i selekcjonować autentyczne teksty w dwóch językach specjalności (K_U01, S_U11)

- potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami teoretycznymi, paradygmatami właściwymi dla kierunku (K_U04, S_U06);

- potrafi pracować wedle celów i wskazówek formułowanych przez opiekuna naukowego (K_U03, S_U13).

Kompetencje społeczne:

- potrafi pracować w grupie / w parach / współpracować z innymi, przyjmując odpowiednie funkcje; kierować małym zespołem (K_K01, K_K02);

- potrafi określić priorytety służące realizacji zadań, potrafi gospodarować czasem i realizować określone zadania w wyznaczonych terminach, przestrzega zasad etyki zawodowej (K_K03, S_K03, S_K04)

- jest świadomy różnic kulturowych istniejących między kulturą polską i rosyjską (K1_K06);

- rozumie i docenia wagę elementów kulturowych w tłumaczeniu (K_K05, K_K06, S_K06)

- jest przygotowany do samodzielnego pogłębiania i aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności w zakresie studiowanej dziedziny (K_K04, S_K07, S_K08).

Metody i kryteria oceniania:

1. Ocena końcowa składa się z następujących komponentów:

- 50% stanowi średnia ocen z tłumaczeń przygotowanych przez studenta (2 lub 3 teksty);

- 30% stanowi ocena z zajęć dydaktycznych, np.: wykonywanie prac domowych, zaangażowanie w trakcie zajęć;

- 20% stanowi ocena z testów kontrolnych dotyczących słownictwa i zagadnień poruszanych na zajęciach.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny dostatecznej (3) ze wszystkich komponentów.

2. Ocenę końcową wystawia się na podstawie poniższej skali:

60%-69,9% = 3

70%-74,9% = 3+

75%-84,9% = 4

85%-89,9% = 4+

90%-100% = 5

3. Ocena z przedmiotu obejmuje:

- 30% ocena ciągła, czyli bieżące przygotowanie do zajęć;

- 20% testy kontrolne;

- 50% tłumaczenia na ocenę.

WARUNKI ZALICZENIA

1. Dopuszczalne są 3 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze. Każdą nieusprawiedliwioną nieobecność ponad ten limit można odrobić poprzez wykonanie prac dodatkowych. Jeśli student posiada zwolnienie lekarskie lub równoważny dokument pozwalający usprawiedliwić nieobecność, musi go przedłożyć prowadzącemu.

2. Student powinien być przygotowany na każde zajęcia. Każde nieprzygotowanie będzie uwzględniane w ocenie z zaangażowania w zajęcia.

3. Do końcowego zaliczenia można podejść po zaliczeniu wszystkich prac tłumaczeniowych. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego sprawdzianu pisemnego. Nieprzystąpienie do sprawdzianu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.

Zakres tematów:

1. Elementy analizy pretranslacyjnej oraz czynniki wpływające na ostateczny kształt tłumaczenia.

2. Podstawowe źródła znajdowania ekwiwalentów tłumaczeniowych (słowniki, teksty paralelne, korpusy językowe).

3. Przykłady użycia konkretnych strategii, technik i metod tłumaczeniowych.

4. Wybory, przed którymi staje tłumacz przekładając określony tekst w określony sposób i ich możliwe konsekwencje.

5. Najczęściej popełniane błędy tłumaczeniowe oraz sposoby ich znajdowania i unikania.

6. Fałszywi przyjaciele tłumacza.

7. Etyka zawodowa tłumacza.

8. Specyfika różnych rodzajów tłumaczeń pisemnych.

9. Podstawowe zagadnienia z zakresu tłumaczeń ustnych.

Metody dydaktyczne:

Metody dydaktyczne poszukujące: analiza treści oraz problemów tłumaczeniowych pojawiających się w tłumaczonych tekstach;

Metody dydaktyczne podające: omawianie błędów;

Metody pracy: praca w grupie / w parach / indywidualna, dyskusje, tłumaczenia, prace pisemne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 15:30 - 17:00, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 210
Dominik Kudła 4/ szczegóły
2 każdy czwartek, 15:30 - 17:00, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 210
Dominik Kudła 5/ szczegóły
3 każdy czwartek, 15:30 - 17:00, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 210
Dominik Kudła 4/ szczegóły
4 (brak danych), (budynek nieznany), (sala nieznana)
1/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)