FONETYKA PRAKTYCZNA (WYMOWA)
1. Wprowadzenie: system fonetyczny języka angielskiego.
2. Transkrypcja.
3. Ogólna klasyfikacja dźwięków (spółgłoski, monoftongi i dyftongi).
4. Monoftongi: różnice ilościowe i jakościowe, ćwiczenia praktyczne
5. Intonacja: funkcje intonacji, zasady intonacyjne w stwierdzeniach, pytaniach ogólnych i szczegółowych oraz innych wypowiedzeniach – ćwiczenia praktyczne
6. Dyftongi: klasyfikacja i ćwiczenia praktyczne.
7. Rytm i akcent zdaniowy: zasady i ćwiczenia praktyczne.
8. Formy silne i słabe: zasady i ćwiczenia praktyczne.
9. Akcent wyrazowy (wyrazy proste i złożone): zasady i ćwiczenia praktyczne.
10. Spółgłoski:
- ćwiczenia praktyczne poszczególnych grup spółgłosek (głoski zwarto-wybuchowe, szczelinowe, zwarto-szczelinowe, nosowe, półotwarte i boczna)
- opis i ćwiczenia wybranych allofonów spółgłoskowych (m.in. przydech i welaryzacja)
11. Procesy fonostylistyczne (łączenie międzywyrazowe, asymilacje, elizja) – ćwiczenia praktyczne
12. Wybrane aspekty kontrastywnej fonetyki polsko-angielskiej – ćwiczenia praktyczne korygujące negatywny transfer z języka polskiego.
GRAMATYKA
SEMESTR ZIMOWY:
1. Wstęp do terminologii gramatycznej: części mowy i części zdania.
2. System czasów gramatycznych w języku angielskim. Okoliczniki czasu.
3. Aspekt ciągły czasownika.
4. Aspekt dokonany czasownika.
5. Sposoby wyrażania przyszłości.
6. Czasowniki modalne wyrażające pewność, prawdopodobieństwo i możliwość.
7. Czasowniki modalne wyrażające umiejętność i pozwolenie.
8. Formy modalne wyrażające konieczność, obowiązek, radę, zakaz.
9. Czasowniki modalne używane do wyrażenia prośby, zaproszenia, przyzwolenia i typowego zachowania..
10. Użycie i znaczenia funkcjonalne czasowników modalnych „will”, „shall”, „would” and „should”.
11. Strona bierna czasowników – zasady tworzenia i używania.
12. Konstrukcja „said to be”. Zdania z “causative have”.
SEMESTR LETNI:
1. Regularna i nieregularna liczba mnoga rzeczowników. Uzgodnienie formy czasownika z podmiotem.
2. Rodzaj rzeczowników angielskich.
3. Formy dzierżawcze.
4 Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.
5. Przedimki – zasady użycia przedimka nieokreślonego.
6. Zasady użycia przedimka określonego.
7. Zasady użycia przedimka zerowego.
8. Ćwiczenia konsolidujące użycie przedimków.
9. Kwantyfikatory przed rzeczownikami określonymi i nieokreślonymi.
10. Przymiotniki i przysłówki.
11. Szyk przydawek przymiotnikowych przed rzeczownikami.
12. Tworzenie stopnia wyższego i najwyższego przymiotników i przysłówków. Konstrukcje gramatyczne wyrażające porównanie.
13. Przygotowanie do egzaminu - przykładowe testy gramatyczne
CZYTANIE I PISANIE
Semestr zimowy
1. Analiza akapitu pod względem budowy i spójności tematycznej (R. Macpherson 2007 – cz. „Paragraphing”).
2. Formułowanie akapitu i streszczenia (L. Blass – rozdz.1 „Relationships”).
3. Opis osoby – struktura opisu (V. Evans – rozdz.1 „Describing people”)
4. Opis osoby – struktury gramatyczne, słownictwo (R. Macpherson 2009 – cz. „Adjectives”).
5. Interpunkcja (R. Macpherson 2007 – chapter “Punctuation”, M. Vince – chapter 28, A. Oshima, A. Hogue – chapter „Punctuation”).
6. Pisanie listów: styl i rejestr (R. Macpherson 2007 – cz. „Style and Register”).
7. Pisanie skargi w formie listu i odpowiedzi (V. Evans – rozdz. 7d i 7e).
8. Pisanie listu aplikacyjnego: styl, zwroty, formułowanie treści (R. Macpherson 2007 – Cz. „Style and Register”, V. Evans – rozdz. 7f).
9. Wypracowanie I – sprawdzanie umiejętności pisania ćwiczonych wcześniej form.
10. Pisanie raportu – forma i treść (V. Evans – rozdz.8 „Reports”).
11. Raport oceniający – formułowanie (V. Evans – rozdz. 8a).
12. Wprowadzenie do pisania krytyki – analiza (L. Blass - rozdz.7 „Generations”).
13. Formułowanie krytyki – organizacja treści (R. Macpherson 2007).
14. Powtórzenie, podsumowanie i ewaluacja.
Semestr letni
1. Pisanie recenzji opisowej/krytycznej (V. Evans - rozdz. 9c).
2. Wprowadzenie do pisania esejów – analiza, planowanie (L. Blass – rozdz.2 „Innovators”).
3. Pisanie eseju dla wyrażenia opinii – organizowanie treści (R. Macpherson 2007).
4. Wypracowanie II – sprawdzanie umiejętności pisania ćwiczonych wcześniej form.
5. Rozwijanie argumentów „za” i „przeciw” w eseju (L. Blass – rozdz.6 „Ethical and Social Issues”).
6. Pisanie eseju – rozprawki. Struktura i planowanie (R. Macpherson 2007 – Cz. „Substantiating the Argument”).
7. Formułowanie eseju (V. Evans – rozdz.6 „Discursive Essays”).
8. Esej wyrażający opinię autora – struktura i styl (V. Evans – rozdz.6b).
9. Struktura, planowanie i treść eseju (V. Evans – rozdz.6b).
10. Formułowanie eseju – paragraf, organizacja (R. Macpherson 2009 – Cz. „In My Opinion …”).
11. Opis miejsca – organizacja, techniki pisania (V. Evans - rozdz.2 „Describing places”).
12. Opis miejsca – struktury gramatyczne, słownictwo (R. Macpherson 2009 – relative clauses, commas)
13. Wypracowanie III – sprawdzanie umiejętności pisania ćwiczonych wcześniej form.
14. Powtórzenie, podsumowanie i ewaluacja.
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU, MÓWIENIE I SŁOWNICTWO
Semestr zimowy
Rodzina
1. Typy rodzin, pojęcie rodziny w kulturze wschodu i zachodu
2. Sztuczne zapłodnienie i zapłodnienie in-vitro, surogactwo - aspekty religijne, etyczne, i prawne
3. Problemy dorastania i wieku starszego
4. Związki homoseksualne, legalizacja, związki formalne, małżeństwa jednopłciowe, przemoc w rodzinie
Zdrowie
5. Ludzkie ciało 6. System opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii i w Polsce, dostęp do opieki medycznej, prywatna służba zdrowia
7 i 8. Dobre i złe nawyki żywieniowe, świadomość odpowiedzialności za swoje zdrowie, zagrożenie zdrowia związane z ubóstwem lub bardzo dobrą pozycją finansową, kuchnia narodowa, profilaktyka, choroby cywilizacyjne
9. Medycyna alternatywna, samoleczenie, preparaty i suplementy bez recepty
10. Kult młodości, operacje plastyczne, otyłość,turystyka zdrowotna, mężczyźni w salonach piękności, wzory do naśladowania
Edukacja
11. System szkolnictwa w Polsce i Wielkiej Brytanii, szkoły prywatne
12. Święta Bożego Narodzenia – przemówienie królowej do narodu, jedzenie, zwyczaje, kolędy
13. Zadania szkoły, rola i pozycja nauczyciela, znaczenie edukacji formalnej i uniwersyteckiej
14. Egzaminy – czy są nam tak naprawdę potrzebne? Ocena ciągła vs egzamin końcowy
15. Próbny egzamin ustny
Semestr letni
Życie w XXI wieku: wybrane aspekty społeczne
1.Towar na sprzedaż- prostytucja, czarny rynek, organy ludzkie i ich cena, rola internetu
2 i 3. Łapówkarstwo, molestowanie seksualne, żebranie, równe wynagrodzenie dla kobiet i mężczyzn
4. Uzależnienia, zaburzenia psychiczne, izolacja społeczna, internet
5. Migracja, rasizm
6. Brexit
7. Wielkanoc – zwyczaje, tradycje
Sztuka
8. Sztuka jest i powinna być wszędzie, definicja, klasyfikacja, sztuka uliczna
9. Wybrane kierunki w sztuce europejskiej, twórcy
10. Wybrane dzieło/dzieła – prezentacja i dyskusja
11. Dziedzictwa narodowe, religijna i kulturowa różnorodność
Środowisko naturalne.
12. Ujarzmianie natury – pozytywne i negatywne skutki (globalne ocieplenie, zanieczyszczanie, pozyskiwanie nowych źródeł energii, pozyskiwanie nowych zasobów naturalnych).
13. Katastrofy środowiskowe (naturalne i te spowodowane przez człowieka)
14. Masowość turystyki, rodzaje turystyki; podróżowanie dawniej i dziś
15. Powtórzenie materiału
Treść tematyczna zajęć może ulec niewielkim zmianom spowodowanym bieżącymi wydarzeniami lub zainteresowaniami studentów.
|