Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka angielskiego 2 3223-1LP2A
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 240
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

FONETYKA PRAKTYCZNA (WYMOWA)

Baker A. and S. Goldstein, Pronunciation Pairs, Cambridge University Press 2007

Jones D., English Pronouncing Dictionary, Cambridge University Press 2011

Sawala K., Szczegóła T., Jankowski M., Say It Right. Multimedialny kurs wymowy i słownictwa angielskiego, SuperMemo World

Wells J,. Longman Pronunciation Dictionary, Longman 2008

GRAMATYKA

Gethin, H. 1992. Grammar in Context. Proficiency Level English. London: Nelson.

Vince, M., 2009, Advanced Language Practice with key, Macmillan

Evans, V. 2003. CPE Use of English. Newbury: Express Publishing.

Harrison, M. 2005. CPE Practice Tests with explanatory key,

cassettes (2). Oxford: OUP.

Hewings, M. 2006. Advanced Grammar in Use. Second Edition. Edition with answers and CD ROM. Cambridge: CUP.

McCarthy, M., and O’Dell, F. 2005. English Vocabulary in Use. Advanced. Cambridge: CUP.

McCarthy, M., and O’Dell, F.2005. English Idioms in Use. Cambridge: CUP.

McCarthy, M., and O’Dell, F. 2006. English Phrasal Verbs in Use. Cambridge: CUP.

McCarthy, M., and O’Dell, F. 2007. English Collocations in Use. Cambridge: CUP.

Side, R., and Wellman, G. 2004. Grammar and Vocabulary for Cambridge Advanced and Proficiency. Harlow: Longman.

Skipper, M. 2002. Advanced Grammar and Vocabulary. Newbury: Express Publishing.

Swan, M. 2005. Practical English Usage. Second Edition. Oxford: OUP

CZYTANIE I PISANIE

Blass L., Creating Meaning. Advanced Reading and Writing, Oxford 2008.

Evans V., 2002, Successful Writing: Proficiency, Express Publishing.

Kane T. S., The Oxford Essential Guide to Writing, Berkley Books 2000.

Macpherson R., 2007, English for Writers and Translators, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Macpherson R., 2009, Advanced Written English, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Oshima A., Hogue A., Writing Academic English, Pearson Longman 2006.

Smalzer W.R., Write to be read, CUP 1996.

Vince M., Advanced Language Practice, Macmillan 2003.

Oxford Collocations Dictionary, 2002.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary, 2010.

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU, MÓWIENIE I SŁOWNICTWO

Evans V., Scott S., 2002, CPE Listening and Speaking Skills, Express Publishing.

MacAndrew R., 2003, Taboos and Issues, Thomson Heinle.

MacAndrew R., 2003, Instant Discussions, Thomson Heinle.

McCarthy M., O’Dell F., 2005, English Collocations in Use, CUP.

McCarthy, M., O’Dell F., 2005, English Vocabulary in Use (Advanced), CUP.

Otto B., Otto M., Here Is the News, Poltext 2010.

Scott-Barrett F., 1999, Proficiency Listening & Speaking, Longman.

Vince M., 2003, Advanced Language Practice, Macmillan.

Wright J., 2002, Idioms Organiser, Thomson Heinle.

Oxford Advanced Learner’s Dictionary, 2010.

Wielki słownik polsko-angielski, angielsko-polski, PWN Oxford, 2012.

Artykuły oraz nagrania audio i wideo z Internetu (BBC, Guardian, Independent itp.).

Efekty uczenia się:

Jak w części A ("Informacje ogólne")

Metody i kryteria oceniania:

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU, MÓWIENIE, LEKSYKA

Metody oceniania:

- ocena ciągła na podstawie przygotowania do każdych zajęć oraz wykonywania zadań podczas zajeć - 30%

- zaliczenie pisemnych testów leksykalnych - 40%

- zaliczenie śródsemestralnych kolokwiów ustnych - 15%

- zaliczenie testów pisemnych ze słuchania - 15%

Kryteria oceniania:

- próg zaliczenia wszystkich testów pisemnych i ustnych to 60%

Zasady współpracy prowadzących ze studentami:

1. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego testu.

2. Nieusprawiedliwiona nieobecność na teście skutkuje utratą jednego terminu.

3. Student ma prawo do 2 nieobecności nieusprawiedliwionych w semestrze.

4. Student ma prawo do zgłoszenia nieprzygotowania do zajęć 2 razy w semestrze.

GRAMATYKA

Metody oceniania:

1. ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć, wykonywanie zadań podczas zajęć oraz wykonywanie zadanych prac domowych) – 40%

2. śródsemestralne pisemne testy kontrolne – 60%

Kryteria oceniania:

Student uzyska zaliczenie (zal bez oceny) po uzyskaniu przynajmniej 60% z każdego śródsemestralnego pisemnego testu kontrolnego.

Zasady współpracy prowadzących ze studentami:

1. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego testu pisemnego.

2. Nieprzystąpienie do testu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.

3. Dopuszcza się zgłoszenie do 2 nieprzygotowań w semestrze w przypadku niewykonania pracy domowej.

4. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

CZYTANIE I PISANIE

Metody oceniania:

- uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie do nich (czytanie tekstów, ćwiczenia)

- prace na ocenę pisane na zajęciach

- prace pisane w domu

- zaliczenie lektury

Kryteria oceniania:

Student uzyska zaliczenie (zal bez oceny) po uzyskaniu przynajmniej 60% z każdego śródsemestralnego pisemnego testu kontrolnego.

Zasady współpracy prowadzących ze studentami:

1. Student ma prawo do dwukrotnej poprawy każdego testu pisemnego.

2. Nieprzystąpienie do testu w pierwszym terminie bez usprawiedliwienia powoduje utratę tego terminu.

3. Dopuszcza się 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

FONETYKA PRAKTYCZNA (WYMOWA)

Metody oceniania:

- ocena ciągła (obserwacja i komentarz podczas ćwiczeń na zajęciach, ocena bieżącego przygotowania i wykonywania zadań podczas zajęć, kontrola prac domowych)

- śródsemestralne testy kontrolne

- projekt (przygotowanie nagrania bądź prezentacji w oparciu o wybrany materiał autentyczny)

Kryteria oceniania:

Aby uzyskać zaliczenie komponentu („zal” bez oceny) student powinien zaliczyć testy pisemne na min. 60% oraz prezentować poziom min. dostateczny w przypadku kolokwiów ustnych, nagrań własnych lub prezentacji (podstawowe fonemy opanowane są w stopniu dostatecznym, a okazjonalne błędy w wymowie nie zakłócają komunikacji)

Nieobecności:

Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.

Zakres tematów:

FONETYKA PRAKTYCZNA (WYMOWA)

1. Wprowadzenie: system fonetyczny języka angielskiego.

2. Transkrypcja.

3. Ogólna klasyfikacja dźwięków (spółgłoski, monoftongi i dyftongi).

4. Monoftongi: różnice ilościowe i jakościowe, ćwiczenia praktyczne

5. Intonacja: funkcje intonacji, zasady intonacyjne w stwierdzeniach, pytaniach ogólnych i szczegółowych oraz innych wypowiedzeniach – ćwiczenia praktyczne

6. Dyftongi: klasyfikacja i ćwiczenia praktyczne.

7. Rytm i akcent zdaniowy: zasady i ćwiczenia praktyczne.

8. Formy silne i słabe: zasady i ćwiczenia praktyczne.

9. Akcent wyrazowy (wyrazy proste i złożone): zasady i ćwiczenia praktyczne.

10. Spółgłoski:

- ćwiczenia praktyczne poszczególnych grup spółgłosek (głoski zwarto-wybuchowe, szczelinowe, zwarto-szczelinowe, nosowe, półotwarte i boczna)

- opis i ćwiczenia wybranych allofonów spółgłoskowych (m.in. przydech i welaryzacja)

11. Procesy fonostylistyczne (łączenie międzywyrazowe, asymilacje, elizja) – ćwiczenia praktyczne

12. Wybrane aspekty kontrastywnej fonetyki polsko-angielskiej – ćwiczenia praktyczne korygujące negatywny transfer z języka polskiego.

GRAMATYKA

SEMESTR ZIMOWY:

1. Wstęp do terminologii gramatycznej: części mowy i części zdania.

2. System czasów gramatycznych w języku angielskim. Okoliczniki czasu.

3. Aspekt ciągły czasownika.

4. Aspekt dokonany czasownika.

5. Sposoby wyrażania przyszłości.

6. Czasowniki modalne wyrażające pewność, prawdopodobieństwo i możliwość.

7. Czasowniki modalne wyrażające umiejętność i pozwolenie.

8. Formy modalne wyrażające konieczność, obowiązek, radę, zakaz.

9. Czasowniki modalne używane do wyrażenia prośby, zaproszenia, przyzwolenia i typowego zachowania..

10. Użycie i znaczenia funkcjonalne czasowników modalnych „will”, „shall”, „would” and „should”.

11. Strona bierna czasowników – zasady tworzenia i używania.

12. Konstrukcja „said to be”. Zdania z “causative have”.

SEMESTR LETNI:

1. Regularna i nieregularna liczba mnoga rzeczowników. Uzgodnienie formy czasownika z podmiotem.

2. Rodzaj rzeczowników angielskich.

3. Formy dzierżawcze.

4 Rzeczowniki policzalne i niepoliczalne.

5. Przedimki – zasady użycia przedimka nieokreślonego.

6. Zasady użycia przedimka określonego.

7. Zasady użycia przedimka zerowego.

8. Ćwiczenia konsolidujące użycie przedimków.

9. Kwantyfikatory przed rzeczownikami określonymi i nieokreślonymi.

10. Przymiotniki i przysłówki.

11. Szyk przydawek przymiotnikowych przed rzeczownikami.

12. Tworzenie stopnia wyższego i najwyższego przymiotników i przysłówków. Konstrukcje gramatyczne wyrażające porównanie.

13. Przygotowanie do egzaminu - przykładowe testy gramatyczne

CZYTANIE I PISANIE

Semestr zimowy

1. Analiza akapitu pod względem budowy i spójności tematycznej (R. Macpherson 2007 – cz. „Paragraphing”).

2. Formułowanie akapitu i streszczenia (L. Blass – rozdz.1 „Relationships”).

3. Opis osoby – struktura opisu (V. Evans – rozdz.1 „Describing people”)

4. Opis osoby – struktury gramatyczne, słownictwo (R. Macpherson 2009 – cz. „Adjectives”).

5. Interpunkcja (R. Macpherson 2007 – chapter “Punctuation”, M. Vince – chapter 28, A. Oshima, A. Hogue – chapter „Punctuation”).

6. Pisanie listów: styl i rejestr (R. Macpherson 2007 – cz. „Style and Register”).

7. Pisanie skargi w formie listu i odpowiedzi (V. Evans – rozdz. 7d i 7e).

8. Pisanie listu aplikacyjnego: styl, zwroty, formułowanie treści (R. Macpherson 2007 – Cz. „Style and Register”, V. Evans – rozdz. 7f).

9. Wypracowanie I – sprawdzanie umiejętności pisania ćwiczonych wcześniej form.

10. Pisanie raportu – forma i treść (V. Evans – rozdz.8 „Reports”).

11. Raport oceniający – formułowanie (V. Evans – rozdz. 8a).

12. Wprowadzenie do pisania krytyki – analiza (L. Blass - rozdz.7 „Generations”).

13. Formułowanie krytyki – organizacja treści (R. Macpherson 2007).

14. Powtórzenie, podsumowanie i ewaluacja.

Semestr letni

1. Pisanie recenzji opisowej/krytycznej (V. Evans - rozdz. 9c).

2. Wprowadzenie do pisania esejów – analiza, planowanie (L. Blass – rozdz.2 „Innovators”).

3. Pisanie eseju dla wyrażenia opinii – organizowanie treści (R. Macpherson 2007).

4. Wypracowanie II – sprawdzanie umiejętności pisania ćwiczonych wcześniej form.

5. Rozwijanie argumentów „za” i „przeciw” w eseju (L. Blass – rozdz.6 „Ethical and Social Issues”).

6. Pisanie eseju – rozprawki. Struktura i planowanie (R. Macpherson 2007 – Cz. „Substantiating the Argument”).

7. Formułowanie eseju (V. Evans – rozdz.6 „Discursive Essays”).

8. Esej wyrażający opinię autora – struktura i styl (V. Evans – rozdz.6b).

9. Struktura, planowanie i treść eseju (V. Evans – rozdz.6b).

10. Formułowanie eseju – paragraf, organizacja (R. Macpherson 2009 – Cz. „In My Opinion …”).

11. Opis miejsca – organizacja, techniki pisania (V. Evans - rozdz.2 „Describing places”).

12. Opis miejsca – struktury gramatyczne, słownictwo (R. Macpherson 2009 – relative clauses, commas)

13. Wypracowanie III – sprawdzanie umiejętności pisania ćwiczonych wcześniej form.

14. Powtórzenie, podsumowanie i ewaluacja.

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU, MÓWIENIE I SŁOWNICTWO

Semestr zimowy

Rodzina

1. Typy rodzin, pojęcie rodziny w kulturze wschodu i zachodu

2. Sztuczne zapłodnienie i zapłodnienie in-vitro, surogactwo - aspekty religijne, etyczne, i prawne

3. Problemy dorastania i wieku starszego

4. Związki homoseksualne, legalizacja, związki formalne, małżeństwa jednopłciowe, przemoc w rodzinie

Zdrowie

5. Ludzkie ciało 6. System opieki zdrowotnej w Wielkiej Brytanii i w Polsce, dostęp do opieki medycznej, prywatna służba zdrowia

7 i 8. Dobre i złe nawyki żywieniowe, świadomość odpowiedzialności za swoje zdrowie, zagrożenie zdrowia związane z ubóstwem lub bardzo dobrą pozycją finansową, kuchnia narodowa, profilaktyka, choroby cywilizacyjne

9. Medycyna alternatywna, samoleczenie, preparaty i suplementy bez recepty

10. Kult młodości, operacje plastyczne, otyłość,turystyka zdrowotna, mężczyźni w salonach piękności, wzory do naśladowania

Edukacja

11. System szkolnictwa w Polsce i Wielkiej Brytanii, szkoły prywatne

12. Święta Bożego Narodzenia – przemówienie królowej do narodu, jedzenie, zwyczaje, kolędy

13. Zadania szkoły, rola i pozycja nauczyciela, znaczenie edukacji formalnej i uniwersyteckiej

14. Egzaminy – czy są nam tak naprawdę potrzebne? Ocena ciągła vs egzamin końcowy

15. Próbny egzamin ustny

Semestr letni

Życie w XXI wieku: wybrane aspekty społeczne

1.Towar na sprzedaż- prostytucja, czarny rynek, organy ludzkie i ich cena, rola internetu

2 i 3. Łapówkarstwo, molestowanie seksualne, żebranie, równe wynagrodzenie dla kobiet i mężczyzn

4. Uzależnienia, zaburzenia psychiczne, izolacja społeczna, internet

5. Migracja, rasizm

6. Brexit

7. Wielkanoc – zwyczaje, tradycje

Sztuka

8. Sztuka jest i powinna być wszędzie, definicja, klasyfikacja, sztuka uliczna

9. Wybrane kierunki w sztuce europejskiej, twórcy

10. Wybrane dzieło/dzieła – prezentacja i dyskusja

11. Dziedzictwa narodowe, religijna i kulturowa różnorodność

Środowisko naturalne.

12. Ujarzmianie natury – pozytywne i negatywne skutki (globalne ocieplenie, zanieczyszczanie, pozyskiwanie nowych źródeł energii, pozyskiwanie nowych zasobów naturalnych).

13. Katastrofy środowiskowe (naturalne i te spowodowane przez człowieka)

14. Masowość turystyki, rodzaje turystyki; podróżowanie dawniej i dziś

15. Powtórzenie materiału

Treść tematyczna zajęć może ulec niewielkim zmianom spowodowanym bieżącymi wydarzeniami lub zainteresowaniami studentów.

Metody dydaktyczne:

ROZUMIENIE ZE SŁUCHU, MÓWIENIE I SŁOWNICTWO

Zajęcia obejmują ćwiczenie i rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i mówienia oraz rozbudowy zasobu leksykalnego.

Typy ćwiczeń ustnych: monolog, dialog, dyskusja, prezentacja, streszczenie, odgrywanie scenek i dialogów sytuacyjnych, opis, pytania i odpowiedzi, wywiady, rozwiązywanie problemów.

Typy ćwiczeń leksykalnych: uzupełnianie luk w tekście, słowotwórstwo, test wyboru, podawanie synonimów i antonimów, omawianie i poprawa błędów, gry językowe, parafrazy leksykalne, definiowanie.

Typy ćwiczeń na słuchanie ze zrozumieniem: robienie notatek, streszczenie ustne, komentarze i dyskusje, ćwiczenia typu prawda-fałsz, uzupełnianie luk (na podstawie wysłuchania i/lub obejrzenia materiałów audio- lub audiowizualnych).

Metody pracy: praca w parach i w grupach, praca indywidualna, konsultacje indywidualne.

CZYTANIE I PISANIE

Metody dydaktyczne: objaśnienia, ćwiczenia leksykalne i gramatyczne ukierunkowane na rozwój umiejętności tworzenia tekstów pisemnych, czytanie i redagowanie tekstów, omawianie błędów.

Metody pracy: praca indywidualna i praca w parach, konsultacje indywidualne.

GRAMATYKA

Metody dydaktyczne podające: opis i objaśnianie poszczególnych reguł gramatycznych, omawianie błędów

Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczenia oparte na wykorzystaniu źródeł książkowych oraz materiałów internetowych w postaci zadań otwartych, transformacji, testów wielokrotnego wyboru, tekstów z błędami, itp.

Metody pracy: zajęcia w grupie, w parach, praca indywidualna, dyskusje

FONETYKA PRAKTYCZNA (WYMOWA)

Metody dydaktyczne podające: objaśnienia , omawianie błędów

Metody dydaktyczne poszukujące: ćwiczenia artykulacyjne, słuchanie nagrań (akcentów modelowych), ćwiczenie płynnej wymowy, rytmu oraz melodii j. angielskiego, ćwiczenie transkrypcji, słuchanie i odczytywanie tekstów

Metody dydaktyczne eksponujące: odgrywanie scenek i dialogów w oparciu o nagrania modelowe

Metody pracy: praca w parach, praca indywidualna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 323
każdy wtorek, 8:30 - 10:00, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 114
każda środa, 13:45 - 15:15, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 113
każda środa, 10:15 - 11:45, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 405
Karolina Rosales Miranda, Edyta Maciejak, Wioletta Mela-Cullen 5/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 323
każdy wtorek, 8:30 - 10:00, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 114
każda środa, 13:45 - 15:15, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 113
każda środa, 10:15 - 11:45, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 405
Karolina Rosales Miranda, Edyta Maciejak, Wioletta Mela-Cullen 4/ szczegóły
3 każdy poniedziałek, 13:45 - 15:15, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 323
każdy wtorek, 8:30 - 10:00, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 114
każda środa, 13:45 - 15:15, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 113
każda środa, 10:15 - 11:45, Budynek Dydaktyczny - Szturmowa 4, sala 405
Karolina Rosales Miranda, Edyta Maciejak, Wioletta Mela-Cullen 10/ szczegóły
4 (brak danych), (budynek nieznany), (sala nieznana)
3/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)