WYKŁAD 1: Geneza wiersza
Wprowadzające informacje o poetyce.
Wstępna definicja wiersza.
Historyczne konwencje prezentacji wiersza: śpiew, recytacja, konwencje zapisu.
Główne hipotezy dotyczące genezy wiersza, strofiki, rymu.
Zasygnalizowanie: terminologia opisu rymu, funkcje rymu.
Granice rymu dokładnego, semantyka rymu.
WYKŁAD 2: Wiersz a proza
Główne etapy historycznej ewolucji opozycji wiersz — proza
Zasygnalizowanie: różne stanowiska na temat cech opozycyjnych wiersza i prozy.
Terminologia teorii wiersza: podstawowe pojęcia.
Teoria podwójnej delimitacji w głównych ujęciach.
Przerzutnia — wobec systemu składniowego, terminologia opisu teoretycznego, semantyka, główne punkty historii przerzutni w poezji polskiej na tle europejskim.
WYKŁAD 3: Sylabizm
Wprowadzenie: systemy polskiego wiersza numerycznego.
Słownik rytmiczny języka polskiego — podstawowe informacje.
Geneza sylabizmu w poezji europejskiej i polskiej.
Historyczna zmienność wyróżników wiersza sylabicznego.
Średniówka a klauzula.
Wartości semantyczne formatów wiersza sylabicznego.
WYKŁAD 4: Systemy akcentowe wiersza
Akcent w poezji: sfera konieczności i sfera możliwości.
Geneza sylabotonizmu w poezji polskiej na tle europejskim.
Geneza tonizmu w poezji polskiej na tle europejskim
Charakter akcentacji w polskim sylabotonizmie i polskim tonizmie — porównanie.
WYKŁAD 5: Wiersz wolny
Geneza wiersza wolnego w poezji niemieckiej, angielskiej, francuskiej i polskiej.
Wiersz wolny a vers libre — podstawowe różnice.
Polskie teorie wiersza wobec wiersza wolnego oraz ich definicje wiersza.
Typologie wiersza wolnego i kryteria w nich stosowane.
Zasygnalizowanie: autorskie odmiany wiersza wolnego
WYKŁAD 6: Świat przedstawiony utworu narracyjnego
Koncepcja wielkich figur semantycznych Janusza Sławińskiego.
Czas, przestrzeń, bohaterowie.
WYKŁAD 7: Fikcja a rzeczywistość
Kłopoty z pojęciem fikcji i referencji.
Od Platona do teorii możliwych światów.
Mimesis – prawdopodobieństwo – realizm.
WYKŁAD 8: Narracja i jej typologie
Rodzaje narracji w ujęciu historycznym (ewolucja formy powieściowej).
Franz Stanzel i jego uczniowie/krytycy/kontynuatorzy.
Powieść personalna od Flauberta i Jamesa do dziś (kontekst historyczny).
Problem przedstawiania świadomości postaci powieściowych.
Mowa pozornie zależna.
Monolog wewnętrzny, strumień świadomości.
WYKŁAD 9: Dramat: przedmiot do odnalezienia
Tragedia attycka i jej korzenie.
Arystotelesowska koncepcja katharsis, mimesis i mythos.
"Wydarzenie mowy" czy widowisko.
WYKŁAD 10: Dramatyczne historie i problemy
Dramat elżbietański: metateatralna rama.
Romantyzm: dramat do czytania czy do oglądania.
Modernizm: wielka marioneta a trzeci głos w dramacie.
Wiek XX: epickość a perspektywa wykonawcza.
WYKŁAD 11: W świecie dramatu
Szczególny status świata przedstawionego dramatu.
Perspektywy dramatis personae a rama sceniczna.
Opozycja mimesis-diegesis.
Gdzie kryje się podmiot dramatyczny?
WYKŁAD 12: Wprowadzenie do genologii
Dwa modele teorii gatunków i rodzajów literackich: klasyczny (antyczno-włosko-francuski) i romantyczny (niemiecki). Podstawowe różnice między nimi, ich historia i siła oddziaływania na genologię współczesną, zwłaszcza polską.
Przemiany w literaturze XIX i XX wieku i ich konsekwencje dla teorii gatunków.
Krytyka genologii klasycznej w literaturoznawstwie ostatnich czterdziestu lat.
Ogólny rzut oka na nowe propozycje.
Gatunek jako zespół właściwości tekstu vs gatunek jako sposób lektury tekstu.
Konsekwencje tego rozróżnienia dla badań literackich.
Gatunek jako „pole hermeneutycznych odniesień”.
WYKŁAD 13: Gatunki mowy i akty mowy w służbie genologii literackiej
Omówienie źródeł genologii lingwistycznej (Bachtin, Skwarczyńska, Wierzbicka),
Omówienie koncepcji aktów mowy u J.L. Austina.
Próby połączenia genologii literackiej z lingwistyczną – zyski i ryzyko.
WYKŁAD 14: Literatura i gatunki artystyczne
Sformułowanie historii zagadnienia: od Skwarczyńskiej po Nową Genologię Balcerzana.
Ogólne przedstawienie zagadnienia literatura i muzyka.
Na ile można mówić o kształtowaniu pewnych utworów literackich przez niektóre formy muzyczne?
Przypadek odwrotny: naśladowanie form literackich w historii muzyki.
WYKŁAD 15: Literatura poza gatunkami?
Polska genologia wobec problemu tekstu „bezgatunkowego”, amorficznego.
Tekst jako „sylwa”, „kolaż” i „hybryda”.
Zagadnienie wielogatunkowości i otwartości gatunkowej tekstu.
|