Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poetyka i analiza dzieła literackiego 3001-13A1PTAN
Wykład (WYK) Rok akademicki 2018/19

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 20
Limit miejsc: 30
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Zgodnie z listą lektur podaną w części A sylabusa.

Efekty uczenia się:

Zgodnie z informacjami ogólnymi sylabusa przedmiotu.

Metody i kryteria oceniania:

Obowiązkowa jest obecność podczas wykładów.

Zakres tematów:

WYKŁAD 1: Geneza wiersza

Wprowadzające informacje o poetyce.

Wstępna definicja wiersza.

Historyczne konwencje prezentacji wiersza: śpiew, recytacja, konwencje zapisu.

Główne hipotezy dotyczące genezy wiersza, strofiki, rymu.

Zasygnalizowanie: terminologia opisu rymu, funkcje rymu.

Granice rymu dokładnego, semantyka rymu.

WYKŁAD 2: Wiersz a proza

Główne etapy historycznej ewolucji opozycji wiersz — proza

Zasygnalizowanie: różne stanowiska na temat cech opozycyjnych wiersza i prozy.

Terminologia teorii wiersza: podstawowe pojęcia.

Teoria podwójnej delimitacji w głównych ujęciach.

Przerzutnia — wobec systemu składniowego, terminologia opisu teoretycznego, semantyka, główne punkty historii przerzutni w poezji polskiej na tle europejskim.

WYKŁAD 3: Sylabizm

Wprowadzenie: systemy polskiego wiersza numerycznego.

Słownik rytmiczny języka polskiego — podstawowe informacje.

Geneza sylabizmu w poezji europejskiej i polskiej.

Historyczna zmienność wyróżników wiersza sylabicznego.

Średniówka a klauzula.

Wartości semantyczne formatów wiersza sylabicznego.

WYKŁAD 4: Systemy akcentowe wiersza

Akcent w poezji: sfera konieczności i sfera możliwości.

Geneza sylabotonizmu w poezji polskiej na tle europejskim.

Geneza tonizmu w poezji polskiej na tle europejskim

Charakter akcentacji w polskim sylabotonizmie i polskim tonizmie — porównanie.

WYKŁAD 5: Wiersz wolny

Geneza wiersza wolnego w poezji niemieckiej, angielskiej, francuskiej i polskiej.

Wiersz wolny a vers libre — podstawowe różnice.

Polskie teorie wiersza wobec wiersza wolnego oraz ich definicje wiersza.

Typologie wiersza wolnego i kryteria w nich stosowane.

Zasygnalizowanie: autorskie odmiany wiersza wolnego

WYKŁAD 6: Świat przedstawiony utworu narracyjnego

Koncepcja wielkich figur semantycznych Janusza Sławińskiego.

Czas, przestrzeń, bohaterowie.

WYKŁAD 7: Fikcja a rzeczywistość

Kłopoty z pojęciem fikcji i referencji.

Od Platona do teorii możliwych światów.

Mimesis – prawdopodobieństwo – realizm.

WYKŁAD 8: Narracja i jej typologie

Rodzaje narracji w ujęciu historycznym (ewolucja formy powieściowej).

Franz Stanzel i jego uczniowie/krytycy/kontynuatorzy.

Powieść personalna od Flauberta i Jamesa do dziś (kontekst historyczny).

Problem przedstawiania świadomości postaci powieściowych.

Mowa pozornie zależna.

Monolog wewnętrzny, strumień świadomości.

WYKŁAD 9: Dramat: przedmiot do odnalezienia

Tragedia attycka i jej korzenie.

Arystotelesowska koncepcja katharsis, mimesis i mythos.

"Wydarzenie mowy" czy widowisko.

WYKŁAD 10: Dramatyczne historie i problemy

Dramat elżbietański: metateatralna rama.

Romantyzm: dramat do czytania czy do oglądania.

Modernizm: wielka marioneta a trzeci głos w dramacie.

Wiek XX: epickość a perspektywa wykonawcza.

WYKŁAD 11: W świecie dramatu

Szczególny status świata przedstawionego dramatu.

Perspektywy dramatis personae a rama sceniczna.

Opozycja mimesis-diegesis.

Gdzie kryje się podmiot dramatyczny?

WYKŁAD 12: Wprowadzenie do genologii

Dwa modele teorii gatunków i rodzajów literackich: klasyczny (antyczno-włosko-francuski) i romantyczny (niemiecki). Podstawowe różnice między nimi, ich historia i siła oddziaływania na genologię współczesną, zwłaszcza polską.

Przemiany w literaturze XIX i XX wieku i ich konsekwencje dla teorii gatunków.

Krytyka genologii klasycznej w literaturoznawstwie ostatnich czterdziestu lat.

Ogólny rzut oka na nowe propozycje.

Gatunek jako zespół właściwości tekstu vs gatunek jako sposób lektury tekstu.

Konsekwencje tego rozróżnienia dla badań literackich.

Gatunek jako „pole hermeneutycznych odniesień”.

WYKŁAD 13: Gatunki mowy i akty mowy w służbie genologii literackiej

Omówienie źródeł genologii lingwistycznej (Bachtin, Skwarczyńska, Wierzbicka),

Omówienie koncepcji aktów mowy u J.L. Austina.

Próby połączenia genologii literackiej z lingwistyczną – zyski i ryzyko.

WYKŁAD 14: Literatura i gatunki artystyczne

Sformułowanie historii zagadnienia: od Skwarczyńskiej po Nową Genologię Balcerzana.

Ogólne przedstawienie zagadnienia literatura i muzyka.

Na ile można mówić o kształtowaniu pewnych utworów literackich przez niektóre formy muzyczne?

Przypadek odwrotny: naśladowanie form literackich w historii muzyki.

WYKŁAD 15: Literatura poza gatunkami?

Polska genologia wobec problemu tekstu „bezgatunkowego”, amorficznego.

Tekst jako „sylwa”, „kolaż” i „hybryda”.

Zagadnienie wielogatunkowości i otwartości gatunkowej tekstu.

Metody dydaktyczne:

Wykład

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 wielokrotnie, niedziela (niestandardowa częstotliwość), 8:00 - 9:30, sala 4
Łukasz Wróbel 50/50 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Polonistyki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)