Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka nauczania początkowego 3007-L1A2DN
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: 29
Zakres tematów:

1. Dydaktyka ogólna – wprowadzenie, podstawowe terminy dydaktyczne, proces kształcenia, jego składniki, struktura i funkcje, zasady nauczania, rola zabawy w edukacji elementarnej.

2. Związek wartości i celów w edukacji. Budowa celów kształcenia. Taksonomia celów kształcenia i ich wykorzystanie w praktyce edukacyjnej (dziedzina poznawcza, emocjonalna, psychomotoryczna). Indywidualizacja kształcenia.

3. Ewaluacja w edukacji. Psychologiczne prawidłowości procesu oceniania. Przedmiot, funkcje i metody oceniania uczniów przez nauczycieli w systemie edukacji tradycyjnej i alternatywnej.

4. Klasyfikacja metod kształcenia, nauczania, uczenia się. Wybrane metody w rozwijaniu kluczowych umiejętności w edukacji początkowej

5. Psychologiczne i pedagogiczne podstawy procesu czytania

6. Rozwijanie umiejętności czytania w aspekcie technicznym, semantycznym i krytyczno-twórczym

7. Ocenianie umiejętności odbioru tekstów – konstruowanie narzędzi testowych, przykłady zadań

8. Pisanie – nowy język dziecka. Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów.

9. Ocenianie umiejętności tworzenia wypowiedzi różnego typu

10. Rozwój umiejętności mówienia a praktyka edukacyjna. Dziecko - uczestnikiem dialogu i konstruktorem znaczeń. Proces komunikowania się nauczyciel – uczeń.

11. Rozwijanie sprawności gramatycznej i zasobu słownikowego

12. Krytyczna analiza edukacji matematycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

13. Edukacja przyrodnicza

14. Kształcenie zintegrowane – założenia a rzeczywistość. Szanse i zagrożenia koncepcji integrowania treści kształcenia we wczesnej edukacji. Planowanie pracy dydaktycznej

15. Monitorowanie osiągnięć szkolnych dzieci jako metoda doskonalenia edukacji. Wyniki badań umiejętności językowych i matematycznych dzieci w edukacji początkowej i ich uwarunkowań

16. Nauczanie jako aktywność kulturowa - ukryty program

17. Przestrzeń w szkole

18. Język jako narzędzie konstruowania wiedzy w szkole

19. Co powinniśmy wiedzieć o naszych uczniach? W gąszczu uwarunkowań uczenia się

20. Psycholingwistyczne i socjolingwistyczne podstawy rozwoju języka dziecka

21. Alternatywne koncepcje wczesnej edukacji

22. Pedagogika porównawcza – systemy oświatowe w różnych krajach

23. Znaczenie edukacji przedszkolnej w rozwoju dziecka. Proces szkolnej socjalizacji

24. Podsumowanie zajęć

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 15:00 - 16:30, sala 202
każdy czwartek, 13:15 - 14:45, sala 212A
każdy czwartek, 16:45 - 18:15, sala 212A
Elżbieta Sochaj 15/15 szczegóły
2 każdy poniedziałek, 15:00 - 16:30, sala 202
każdy piątek, 13:15 - 14:45, sala 202
Elżbieta Sochaj 14/14 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)