Literatura: |
1.OBOWIĄZKOWA:
-Bokus Barbara, 1991,Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Energeia, Warszawa.
- Boniecka, Barbara, 2010, O sposobach wyrażania intencji przez dzieci w wieku przedszkolnym w określonych sytuacjach komunikacyjnych, [w:] Tejże, "Dziecięce wyobrażenia świata. Zbiór studiów", Lublin, s. 9-21.
- Dołęga, Zofia, 2003, Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa - prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka, Katowice.-
Kaczmarek, Leon, 1966 (lub inne wyd.), Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin.
- Krasowicz-Kupis, Grażyna, 2004, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka, Lublin.
- Łobacz Piotra, 1996, Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne, Wyd. "Energeia", Warszawa (część pierwsza).
- Porayski-Pomsta, Józef, 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa.
- Przetacznik-Gierowska, Maria, 1994, Od słowa do dyskursu. Studia nad mową dziecka, Energeia, Warszawa (wskazane studia).
- Zarębina, Maria, 1965, Kształtowanie się systemu językowego dziecka, Ossolineum.
- Zarębina, Maria, 1980/1994, Rozwój semantyczny języka dziecka, [w:] Tejże, "Język polski w rozwoju jednostki. Analiza tekstów dzieci do wieku szkolnego. Rozwój semantyczny języka dziecka", Kraków/Gdańsk.
- Zgółkowa, Halina, 2016, Słownictwo dzieci w wieku przedszkolnym w latach 2010-2015, Poznań.
DO WYBORU (minimum 3 pozycje):
- Bowerman, Melissa, 2003, Rola predyspozycji kognitywnych w przyswajaniu systemu semantycznego, [w:] Dąbrowska, Ewa, Kubiński, Wojciech, red., "Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego", Kraków, s. 254-313.
- Bruner Jerome, 1980, Ontogeneza aktów mowy, [w:] Shugar Grace Wales, Smoczyńska Magdalena (red.), "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór tekstów", PWN, Warszawa, s. 483-513.
- Chmura-Klekotowa, Maria, 1971, Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci, "Prace Filologiczne" XX, 1971, s.99-235.
- Dysarz, Zofia, 2003, Mowa dziecka a więzi uczuciowe w rodzinie, Bydgoszcz.
- Geppertowa Lidia, 1959, Rola spójników hipotaktycznych w ujmowaniu stosunków przez dzieci, Wyd. UJ, Kraków 1959.
- Geppertowa Lidia, 1968. Rozwój rozumienia i posługiwania się przez dzieci pojęciami stosunków określanymi przez przyimki i przysłówki, [w:] Szuman Stefan, "O rozwoju języka i myślenia dziecka", PWN. Warszawa, s. 149-382.
- Halliday Michael A.K., 1980, Uczenie się znaczeń, [w:] Shugar Grace Wales, Smoczyńska Magdalena, "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybor tekstów", PWN, Warszawa, s. 514-556.
- Kielar-Turska, Maria, 1989, Mowa dziecka. Słowo i tekst, Kraków.
- Łuczyński, Edward, 2004, Kategoria przypadka w ontogenezie języka polskiego, czyli o wchodzeniu dziecka w rzeczywistość gramatyczną, Gdańsk.
- Piaget, Jean, 1992, Mowa i myślenie u dziecka, przekł. Janina Kołudzka, Warszawa.
- Porayski-Pomsta Józef, 1994, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Wyd. UW, Warszawa.
- Rocławski, Bronisław, 1993, Słuch fonemowy i fonetyczny, Gdańsk.
- Shugar, Grace Wales, Smoczyńska Magdalena, red., 1980, Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybór prac, Warszawa.
- Slobin, Dan I., 1980, Poznawcze przesłanki rozwoju gramatyki, [w:] Shugar Grace Wales, Smoczyńska Magdalena, "Badania nad rozwojem języka dziecka. Wybor tekstów", PWN, Warszawa, s. 398-451.
-Slobin, Dan I., 2003, Od "myśli i języka" do "myślenia dla mówienia", [w:] Dąbrowska, Ewa, Kubiński, Wojciech, red., Akwizycja języka w świetle językoznawstwa kognitywnego, Kraków, s. 361-402.
- Smoczyński, Paweł, 1955, Przyswajanie przez dziecko podstaw systemu językowego, Łódź.
- Szuman, Stefan, red., 1968, O rozwoju języka i myślenia dziecka, Warszawa.
-Wygotski, Lew S., 2006, Narzędzie i znak w rozwoju dziecka, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
|