Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zaburzenia mowy u osób z uszkodzeniem słuchu 3007-LSA3ZM
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: 19
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. Audiologia kliniczna. Zarys. (2003), red. Pruszewicz A, Wydawnictwo Akademii Medycznej, Poznań.

2. Bieńkowska K. (2011), Słucham, mówię, jestem..., Program do oceny i terapii dzieci z wadą słuchu. stowarzyszenie Rodziców i Przyjaciół dzieci z wadą Słuchu. Krosno.

3. Borkowska-Gaertig D. (1982), System słuchowy a zaburzenia mowy u dzieci [w:] Zaburzenia mowy u dzieci (red), J. Szumska, PZWL.

4. Borkowska-Gaertig D. (red.), (1975) Badania nad uszkodzeniami słuchu w Polsce wyd. IMiDZ, Warszawa.

5. Bouvet D. (1996), Mowa dziecka, WSiP.

6. Csanyi Y. (1995), Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSiP.

7. Dryżłowska G. (2007), Rozwój językowy dziecka z uszkodzonym słuchem a integracja edukacyjna, Wydawnictwa UW.

8. Edukacja Niesłyszących. Publikacja konferencyjna. (2011). Polski Związek Głuchych, Oddział Łódzki, Łódź.

9. Emiluta – Rozya D. (1994) Wspomaganie rozwoju mowy dziecka w wieku przedszkolnym, CMPP-P MEN.

10. Geppertowa L.(1968) Źródła trudności w przyswajaniu języka przez dzieci głuche, PWN.

11. Góralówna M.(1982), Listy o wychowaniu dziecka głuchego,WSiP.

12. Góralówna M., Hołyńska B. (1984), Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL.

13. Grabias S. (1994), Głuchota a język, UMCS, Lublin.

14. Kaczmarek B. (1986), Wzrokowa percepcja wypowiedzi słownych, UMCS, Lublin.

15. Krakowiak K., Panasiuk M. (1992), Umiejętności komunikacyjne dziecka z uszkodzonym słuchem, UMCS, Lubli.

16. Krakowiak K.(1986), Fonogesty, wyd. „Lublin”.

17. Kurkowski M. (2013), Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Wydawnictwo UMCS, Lublin.

18. Logopedia. Teoria zaburzeń Mowy (2012), (red.) S. Grabias, Z. M. Kurkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

19. Lindner G. (1976), Podstawy audiologii pedagogicznej, PWN.

20. Lipińska A. (1999), Album, pamiętnik, kronika wydarzeń – technika wspomagająca rehabilitację (rewalidację) dziecka z uszkodzonym słuchem. [w:] J. Kobosko (red.) Moje dziecko nie słyszy. Materiały dla rodziców dzieci z wadą słuchu. Stowarzyszenie Przyjaciół Osób Niesłyszących i Niedosłyszących „Człowiek-Człowiekowi”, Warszawa.

21. Lőwe A.(1983), Rozwijanie słuchu w zabawie, PZWL.

22. Lőwe A.(1981), Mamo naucz mnie rozumieć, PZWL.

23. Lőwe A.(1990), Wybór pism wyd. Szczecin.

24. Lőwe A.(1995), Wychowanie słuchowe. Historia-metody- możliwości, PWN.

25. Mitrynowicz-Modrzejewska A. (1968), Głuchota wieku dziecięcego PZWL.

26. Młynarska M., Smereka T. (1992), Psychostymulacyjna metoda kształtowania mowy i myślenia dzieci z wadą słuchu „Glottis”, Gdańsk.

27. Perier O. (1992), Dziecko z uszkodzonym narządem słuchu WSiP.

28. Perlin J., (1993), Lingwistyczny opis polskiego języka migowego, UW, Warszawa.

29. Rodak H., Nawrocka D. (1993), Od obrazka do słowa WSiP.

30. Schmid-Giovannini S. (1996), Rady i wskazówki dla rodziców i wychowawców dzieci z uszkodzonym słuchem, WSiP

31. Surdologopedia. Teoria i praktyka. (2015), (red.) E. Muzyka-Furtak HARMONIA UNIWERSALIS, Gdańsk.

32. Szymańska R. (1975), Kierowanie procesami kształtowania mowy dziecka głuchego w środowisku rodzinnym [w:] Gałkowski T. Wybrane zagadnienia z defektologii T. III, ATK, Warszawa.

33. Szymańska R. (1991), Kształcenie związków zgody i rządu w wypowiedziach dzieci niesłyszących, Biuletyn Audiofonologii, T. III nr 1-4.

34. Trochymiuk A. (2008), Wymowa dzieci niesłyszących. Analiza audytywna i akustyczna. Seria: Komunikacja Językowa i Jej zaburzenia (t.22), UMCS, Lublin.

35. Wyczesany J. (red.) (1992), Dziecko z wadą słuchu w szkole

Efekty uczenia się:

WIEDZA

- zna treść i zakres użycia terminów: niedosłuch przewodzeniowy, odbiorczy, niedokształcenie mowy wynikające z niedosłuchu, opóźnienie rozwoju mowy, dyslalia słuchowa,

- zna charakterystyczne objawy nieprawidłowego rozwoju mowy i języka uzależnione od stopnia głębokości uszkodzenia słuchu

- zna różne techniki terapeutyczne stosowane w przypadku niedosłuchu,

UMIEJĘTNOŚCI

- potrafi samodzielnie opisywać, analizować objawy językowe i pozajęzykowe niedokształcenia mowy uwarunkowanego niedosłuchem, opóźnienia rozwoju mowy, w dyslalii słuchowej,

- potrafi diagnozować różne formy niedosłuchu,

- potrafi opracować plan terapii, uwzględniając potrzeby i możliwości pacjenta,

- potrafi prowadzić terapię,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta z niedosłuchem i jego rodziny,

- potrafi współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego procesu usprawniania pacjenta z niedosłuchem.

Metody i kryteria oceniania:

- bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

- kontrola obecności,

- końcowe zaliczenie pisemne

Zakres tematów:

Klasyfikacje niedosłuchu oraz zaburzeń mowy i języka uwarunkowanych uszkodzeniem słuchu u dzieci, m.in. klasyfikacja funkcjonalna.

Charakterystyczne językowe i pozajęzykowe objawy zaburzeń w rozwoju mowy i języka u osób z wadą słuchu.

Metody diagnozowania poziomu rozwoju funkcji językowych u dzieci z uszkodzonym słuchem. Narzędzia diagnostyczne.

Terapeutyczne postępowanie logopedyczne u dzieci z uszkodzonym słuchem. Wychowanie a trening słuchowy. Metody pracy surdologopedycznej m.in. audytywno-werbalna, werbo-tonalna. Filmy m.in. Wychowanie słuchowe

Analiza poziomu komunikacji osób z uszkodzonym słuchem – studia przypadków - ilustracje filmowe.

System językowo-migowy a Polski język migowy.Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego. Objawy i terapia.

Zaliczenie pisemne.

Metody dydaktyczne:

Filmy, omawianie przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 8:00 - 9:30, sala 212A
Marlena Kurowska 19/19 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Lokale w budynku Karowa 20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)