Literatura: |
Jutrzyna E., 2005, Wykorzystanie muzyki w terapii logopedycznej, [w:] L. Huryło, M. Zaorska (red.), Wspomaganie rozwoju i edukacji dziecka z zaburzeniami mowy, Olsztyn.
Kilińska- Ewertowska E., 1993, Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno-ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy, Gdańsk.
Kilińska- Ewertowska E., 1993, Ćwiczenia logorytmiczne, Gdańsk.
Kilińska- Ewertowska E., 1987, Logorytmika, Lublin.
Rozentalowa A., 1971, O logorytmice, Logopedia Nr 10, Lublin.
Stadnicki A., 1987, Logorytmika i choreorytmika, Warszawa.
Walencik- Topiłko A., 2000, Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej, [w:] B. Ostrowska (red.), Rytmika w kztałceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji, Łódź.
Walencik-Topiłko A., 2004, Śpiew w profilaktyce logopedycznej, [w:] Sztuka w edukacji i terapii, M. Knapik i W.A. Sacher (red.), Kraków.
|
Efekty uczenia się: |
WIEDZA
1. Podstawy teoretyczne logorytmiki (według założeń Jaqua-Dalcroze'a i Carla Orffa)
2. Podstawowe pojęcia muzyczne: rytm, tempo, metrum, dynamika jako fundamentalna wiedza w kształtowaniu prawidłowych przebiegów rytmiczno-dźwiękowych mowy.
3. Posiadanie wiedzy z zakresu koordynacji ruchowo-słuchowej.
ZROZUMIENIE
1. Rozpoznawanie zależności pomiędzy ruchem ciała a rytmem mowy i śpiewu.
2. Powiązanie koordynacji słuchowej i słuchowo-ruchowej z wykonawczymi aspektami mowy.
3. Dostrzeżenie wartości ćwiczeń globalnych, włączających całe ciało w procesy terapeutyczne.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Tworzenie ciągów rytmiczno-dźwiękowych.
2. Modyfikowanie zaburzeń w indywidualnym poczuciu rytmu i ocenie wysokości dźwięków.
3. Prezentowanie ćwiczeń usprawniających kompetencje rytmiczne i muzyczne.
4. Prezentowanie ćwiczeń logorytmicznych związanych z terapią mowy.
POSTAWY
1. Rozumienie zależności między oddziaływaniem makro i mikro-ruchów w ciele człowieka.
2. Docenienie walorów rytmu i aspektów muzycznych w kształtowaniu poprawnej mowy.
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do zagadnienia: logorytmika, jej założenia i cele.
2. Rytmika w kształceniu poczucia rytmu.
3. Podstawowe pojęcia muzyczne wykorzystywane w logorytmice: rytm, tempo, metrum, dynamika, wysokość dźwięku. Ćwiczenia.
4. Podstawowe założenia rytmiki Emila Jaques Dalcroze'a i Carla Orffa. Instrumentarium orffowskie.
5. Ćwiczenia ruchowe jako dominująca forma aktywności w rozwoju i stymulacji mowy dziecka.
6. Rytmizacja wypowiedzi. Zmiany rytmu w czasie.
7. Ćwiczenia inhibicyjno- incytacyjne, metrorytmiczne, polirytmiczne.
8. Ćwiczenia podkreślające związek ruchu z muzyką oraz wspólnotę muzyki i wypowiedzi.
9. Śpiew - główny element kształtujący aparat głosotwórczy, regulujący oddech, usprawniający aparat artykulacyjny.
10. Piosenka jako podstawa zajęć logorytmicznych.
11. Ćwiczenia słuchowe i rytmiczne jako istotny element w usprawnianiu mowy.
12. Koordynacja słuchowo-ruchowa podstawą do odbioru poprawnego wzorca dźwiękowego oraz samokontroli słuchowej.
13. Aspekty prozodyczne mowy. Elementy segmentalne i suprasegmentalne.
14. Śpiew a intonacja mowy. Kadencja i antykadencja - zmiany wysokości głosu.
15. Osnowa rytmiczna mowy - iloczas.
|
Metody dydaktyczne: |
• Metoda warsztatowa – wszyscy uczestnicy aktywnie biorą udział w każdych zajęciach
• Techniki dramowe - uruchamianie sprawności artykulacyjnych w elementarnych zadaniach improwizacyjnych
• Techniki manualne i audytywne – uruchamianie właściwych mięśni artykulacyjno-fonacyjnych, techniki dynamizujące i relaksujące; trening słuchowy
• Wykład – wiedza teoretyczna dotycząca metody logorytmicznej
• Indywidualne konsultacje – każdy z uczestników otrzymuje indywidualny zestaw uwag i ćwiczeń
• Autoprezentacja
|