Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

MBH - Współczesne kierunki pedagogiczne - konwersatorium 2300-MBH-WKP-K
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 60
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

WSPÓŁCZESNE KIERUNKI PEDAGOGICZNE - LISTA LEKTUR

r.ak.2019/2020 semestr zimowy

dr Małgorzata Przanowska

1.Wprowadzenie, omówienie lektur oraz najważniejsze sprawy organizacyjne - spotkanie obowiązkowe

2.Sennett R., Etyka dobrej roboty, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010, s. 7-76; 295-363.

3.Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2000, s.181-198 (rozdz. „Kultura jako spółdzielnia spożywców”)

4.Reich Ch., Zieleni się Ameryka, Warszawa 1976, rozdz. „Utracona tożsamość”.

5. Maslow A., Motywacja i osobowość, Warszawa 2006, rozdz. „Normalność, zdrowie, wartości”.

6. Louis J. Ph, Louis K. M., Mały człowiek, wielkie potrzeby. Jak zadbać o prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka, tłum. A. Cioch, GWP, Sopot 2017.

7. Czerepaniak – Walczak M., Desocjalizacja: w poszukiwaniu nowego dyskursu szkoły i edukacji, „Forum Oświatowe” nr 1/ 2005, s. 5-21;

8. Włodarczyk R., Ideologia, teoria, edukacja. Myśl Ericha Fromma jako inspiracja dla pedagogiki współczesnej, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: O stawaniu się człowiekiem – zagadnienia antropologii filozoficznej i pedagogicznej w myśli Ericha Fromma , s. 93-128; Rozdz. 6: Wybrane aplikacje myśli Ericha Fromma do krytycznej teorii edukacji, 227-276)

9. Milerski B. i Karwowski M., Racjonalność procesu kształcenia. Teoria i badanie, IMPULS, Kraków 2016 (Rozdz. 3: Racjonalność kształcenia w dyskursie pedagogicznym, s. 121-144; Rozdz. 4: Model teoretyczny: tetragonalna koncepcja racjonalności kształcenia, s. 145-152; Rozdz. 10: Rekapitulacja wyników badań, s. 295-303)

10. Maliszewski K., Pedagogika na pograniczu światów. Eseje z cyklu Medium Mundi, Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015 (wybór).

11. Reut M. (1992), Pytanie – nauczanie problemowe – dialog, [w:] (red.) J. Rutkowiak, Pytanie, dialog, wychowanie, Warszawa, s.155-201.

12. Frankl V. E., Pluralizm nauk a jedność człowieka, W: V. E. Frankl, Homo patiens, Warszawa 1984.

13. Klichowski M., Narodziny cybergizacji: nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji, 2014, r. III, s.99-147.

Literatura uzupełniająca do samodzielnej lektury (obowiązuje do egzaminu):

- Mead M., Płeć i charakter, W: Źródła do dziejów wychowania i myśli pedagogicznej, red. S. Wołoszyn, Kielce 1998, tom III, ks.2, s.715-723.

- Majkowska D., Nowa interpretacja w starych ramach. Szkice o feminizmie, kobiecej transgresji i antropologii kultury, W: Gender w humanistyce, (red.): M. Radkiewicz, Kraków 2001, s. 251- 262;

- Melosik Z., Tożsamość, ciało, władza, Poznań-Toruń 1996, rozdz. III, pkt 1,2; rozdz. V, pkt.5.

Metody i kryteria oceniania:

na podstawie obecności (max.2 nieobecności) oraz aktywności wynikającej z przeczytanych i przeanalizowanych lektur

Zakres tematów:

korespondujący z treściami lektur; ze względów edukacyjnych, podczas każdych zajęć zakres tematyczny jest wydobywany z analizowanych tekstów i ze sposobu ich interpretacji. Na koniec zajęć zakres ten jest odnotowywany i utrwalany w różnorodny sposób dostosowany do poruszanych treści i dynamiki pracy studentów.

Metody dydaktyczne:

zróżnicowane, zależne od podejmowanych tematów i omawianych lektur

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:30 - 15:00, sala 320
Małgorzata Przanowska 14/16 szczegóły
2 każda środa, 10:00 - 11:30, sala 412
Małgorzata Przanowska 17/16 szczegóły
3 każdy piątek, 11:45 - 13:15, sala 129
Małgorzata Przanowska 4/14 szczegóły
4 każdy piątek, 13:30 - 15:00, sala 129
Małgorzata Przanowska 9/14 szczegóły
5 każdy piątek, 11:45 - 13:15, sala 129
Małgorzata Przanowska 10/ szczegóły
6 każda środa, 10:00 - 11:30, sala 412
Małgorzata Przanowska 8/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Mokotowska 16/20
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)