Literatura: |
Literatura:
1. Andreas Feninger, Nauka o fotografii, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1987
2. Tom Ang, Podręcznik fotografii cyfrowej, PWN 2009,
3. Michael Langford, Fotografia od a do z, Muza S.A.,1992
4. John Hedecore, Fotografia, Arkady 1996,
5. Kelby S., Klosskowski M., Photoshop Elements 8. Perfekcyjna edycja zdjęć ze Scottem Kelbym, Gliwice, Helion 2010
6. Daniel Arijon, Gramatyka języka filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2008
7. Joseph V. Mascelli, 5 tajników warsztatu filmowego, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2007
8. Olivier Schutte, Praca nad scenariuszem, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005
9. Alicja Helman, O dziele filmowym, Wydawnictwo literackie, Kraków 1981
10. Arystoteles, Poetyka, Wydawnictwo Biblioteki Narodowej, Wrocław 1983
11. Jacek Bławut, Bohater w filmie dokumentalnym, Wydawnictwo PWSFTViT, Łódź 2010
12. Marshall McLuhan, Wybór tekstów, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań 2001
13. Roland Barthes, Światło obrazu, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996
14. Wybrane materiały filmowe, prezentacje przygotowane przez prowadzących oraz aktualne artykuły z czasopism specjalistycznych i społeczno-kulturalnych.
|
Zakres tematów: |
- Poznanie urządzeń multimedialnych wykorzystywanych w procesie dydaktycznym oraz zasad ich doboru i konfigurowania dla potrzeb przetwarzania obrazu i dźwięku.
- Najnowsze trendy współczesnych form wizualnych
- Fotografia a komunikowanie społeczne i poznanie naukowe.
- Relacje między tekstem a obrazem w przekazie. Interakcyjne budowanie obrazu.
- Odwzorowanie optyczne obrazu a rodzaj rejestratora. Srebrowo-chemiczne czy pikselowo-elektroniczne.
- Ingerencja w zarejestrowany obraz. Kadrowanie, obracanie, jasność, kontrast, nasycenie. W technice cyfrowej: Głęb ia bitowa a odwzorowanie koloru. Krzywe reprezentujące obraz. Elektroniczne wyostrzanie.
- Czarno-biała „srebrowa” obróbka negatywowo-pozytywowa.
- Funkcje regulacyjne aparatu fotograficznego i ich wpływ na efekt finalny.
- Problemy kompozycji obrazu fotograficznego i filmowego. Perspektywa, wieloplanowość. Światłocień.
- Światło zastane lub generowane sztucznie. Kierunkowość oświetlenia. Temperatura barwowa i balans bieli w technice cyfrowej. Zasady pracy z lampą błyskową.
- Poznanie podstawowych funkcji kamery filmowej.
- Wybrane elementy gramatyki języka filmowego. Filmowe środki wyrazu - kamera i ruch.
- Fotograf kontra filmowiec - wybór właściwego medium do realizacji założeń pedagogicznych.
|