Literatura: |
1. R. Aleksandrowicz, B. Ciszek, Anatomia kliniczna głowy i szyi, Warszawa 2008.
2. R. Aleksandrowicz, Mały atlas anatomiczny, Warszawa 2004 lub 2006.
3. Anatomia człowieka, pod red. W. Sylwanowicza (wyd. I – III), dalsze pod red. J. Sokołowskiej-Pituchowej.
4. R.L. Drake, A.W. Vogl, A.W.M. Mitchell, Anatomia Gray. Podręcznik dla studentów, Wrocław 2010.
5. P. MacKinnon, J. Morris, Oksfordzki podręcznik anatomii czynnościowej, Warszawa 1997, t. 3.
6. A. Michajlik, W. Ramotowski, Anatomia i fizjologia człowieka, Warszawa 1994 (lub nowsze wydania).
7. O. Narkiewicz, J. Moryś, Neuroanatomia czynnościowa i kliniczna, Warszawa 2001.
8. M. Schünke, E. Schulte i inni, Atlas anatomii człowieka z podręcznikiem, t. 3: Głowa i neuroanatomia, wyd. pol., Wrocław 2009
|
Efekty uczenia się: |
Student. Który zaliczył przedmiot:
WIEDZA
- posiada ogólną znajomość budowy i czynności organizmu w celu uzyskania podstaw dla zrozumienia procesów fizjologicznych i patologicznych zachodzących w układzie nerwowym oraz w narządach głosu, mowy i słuchu w różnych okresach życia człowieka
- zna objawy i przyczyny wybranych zaburzeń zachodzących w układzie nerwowym oraz w narządach głosu, mowy i słuchu w różnych okresach życia człowieka
UMIEJĘTNOŚCI
- potrafi rozpoznać i nazwać omówione układy i narządy
- potrafi określić budowę i rolę omówionych układów i narządów, wytłumaczyć ich znaczenie dla głosu i mowy
- potrafi wyjaśnić funkcjonowanie generatora głosu i mowy
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka
- przejawia zainteresowania związane z budową i funkcjonowaniem organizmu człowieka
- podejmuje działania związane z aktualizowaniem wiedzy dotyczącej anatomii, fizjologii i patofizjologii człowieka
|
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do anatomii i fizjologii; podstawowe wiadomości o budowie i czynności organizmu ludzkiego.
2. Budowa i czynność ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego za szczególnym odniesieniem do funkcjonowania narządów: głosu, mowy i słuchu.
3. Narząd głosu. Budowa anatomiczna i czynność: jamy nosowej, zatok przynosowych, jamy gardłowej, krtani, tchawicy, drzewa oskrzelowego, płuc, opłucnej, ścian i jamy klatki piersiowej (kości, stawy, mięśnie oddechowe: właściwy – przepona i pomocnicze).
4. Narząd mowy. Budowa anatomiczna i czynność: jamy ustnej (przedsionek, jama właściwa, uzębienie, podniebienie, język), jamy gardłowej, przełyku i żołądka, jak też stawu skroniowo-żuchwowego, mięśni: żucia, wyrazowych twarzy, nad i pod – gnykowych.
5. Narząd słuchu. Budowa anatomiczna i rola w prawidłowym funkcjonowaniu głosu i mowy.
6. Inne struktury anatomiczne i czynniki mające wpływ na czynność narządu głosu i mowy, jak: płeć, wiek, ogólny stan psycho - somatyczny organizmu człowieka (wady rozwojowe, nabyte).
|