Socjologia relacji człowiek-zwierzę 3700-AZ-L1-12-SCZ
Konwersatorium (KON)
Semestr letni 2019/20
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 30 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Literatura: |
1. Beck, A. (2014). The biology of the human–animal bond. “Animal Frontiers” vol. 4 nr 3, s. 32-36. 2. Biuro Ochrony Zwierząt Fundacji dla zwierząt ARGOS (2016). Raport o problemie bezdomnych zwierząt, http://www.boz.org.pl/raport/2016.pdf. 3. DeMello, M. (2012). Animals and Society. An Introduction to Human-Animal Studies. Nowy Jork: Columbia University Press. 4. Flynn, C. (red.) (2008). Social Creatures: A Human and Animal Studies Readers. Nowy Jork: Lantern Books. 5. Fundacja Czarna Owca Pana Kota i Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt Ekostraż (2016). Jak Polacy znęcają się nad zwierzętami? Raport z monitoringu sądów, prokuratur i policji, http://czarnaowca.org/wp-content/uploads/2016/03/CzarnaOwca-NMP-RAPORT-1.pdf. 6. Joy, M. (2017). Karnizm: dlaczego zjadanie zwierząt to kwestia sprawiedliwości społecznej. [w:] B. Błońska, W. Gogłoza, W. Klaus, D. Woźniakowska-Fajst (red.), Sprawiedliwość dla zwierząt. Warszawa: INP PAN & Otwarte Klatki, http://www.inp.pan.pl/wp-content/uploads/2018/06/Sprawiedliwosc-dla-zwierza%CC%A8t_ostateczna-wersja.pdf 7. Kurczewski, J. (2011). Kogo jemy, a kogo nie – czyli od etyki kulinarnej do ethosu kultury. [w:] A. Mica, P. Łuczeczko (red.)., Ludzie i nie-ludzie. Perspektywa socjologiczno-antropologiczna. Pszczółki: Orbis Exterior, s. 17-38. 8. Mamzer, H. (2016). Pojęcie dobrostanu zwierząt jako kategoria transgraniczna. „Poznańskie Zeszyty Humanistyczne” XXIX/2016, s. 8-17. 9. Pręgowski, M.P., Włodarczyk, J. (red.) (2014). Pies też człowiek? Relacje psów i ludzi we współczesnej Polsce. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra. 10. Pręgowski, M.P. (2013). Moralne mechanizmy obronne a efekt Lucyfera. Przypadek relacji człowiek-zwierzęta. [w:] A. Drabarek, Z. Król (red.), Efekt Lucyfera w perspektywie naukowej. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, s. 279-290. 11. Sanders, C. R. (2006). The Sociology of Human-Animal Interaction and Relationships. “H-Net: Humanities & Social Sciences Online”, https://networks.h-net.org/node/32228/pdf. 12. Singer, P. (red.) (2011). W obronie zwierząt. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca. 13. Serpell, J. (1999). W towarzystwie zwierząt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. 14. Zwolińska, J. (2012). Sześć zasad prawa ochrony zwierząt. [w:] T. Gardocka, A. Gruszczyńska (red.), Status zwierzęcia. Zagadnienia filozoficzne i prawne. Toruń: Adam Marszałek, s. 350-364. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy student: Rozumie reguły funkcjonowania podstawowych instytucji społecznych: politycznych, gospodarczych, kulturalnych, które zajmują się zwierzętami. Rozumie rolę prawa, obyczajów i moralności jako regulatorów relacji pomiędzy ludźmi a zwierzętami Rozumie rolę mediów w kształtowaniu postaw wobec zwierząt Wykazuje się znajomością postaw etycznych i kulturowych wobec zwierząt w historii cywilizacji ze szczególnym uwzględnieniem współcześnie zachodzących przemian Rozumie prawne, społeczne i polityczne uwarunkowania relacji między ludźmi a zwierzętami Ma świadomość skutków podejmowanych decyzji, szczrgólnie tych, które ingerują w środowisko przyrodnicze i dobrostan zwierząt Zna podstawową terminologię i metodologię nauk społecznych. W zakresie umiejętności student: Potrafi, z perspektywy socjologicznej, analizować podstawowe zjawiska dotyczące relacji człowiek-zwierzę Diagnozuje główne spory ideologiczne wokół statusu zwierząt i ich wykorzystania przez człowieka na przestrzeni dziejów Potrafi interpretować teksty o charakterze akademickim dotyczące relacji człowiek - zwierzę Potrafi dostrzegać i analizować procesy i zjawiska kulturowe dotyczące zwierząt w kontekście społecznym W zakresie kompetencji społecznych student: Śledzi, krytycznie analizuje i kształtuje postawy wobec zwierząt Potrafi merytorycznie argumentować w debatach naukowych i sporach ideologicznych z poszanowaniem odmiennych poglądów Właściwie interpretuje i krzewi odpowiedzialnośc ludzi wobec zwierząt oraz środowiska ich życia Rozumie potrzebę ustawiczego pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności Potrafi wykorzystać uzyskaną wiedzę i umiejętności w pracy zawodowej (indywidualnej i zbiorowej) oraz w działaniach publicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą uzyskania zaliczenia jest (a) aktywna praca na zajęciach, jak również (b) przystąpienie do kolokwium końcowego. Zajęcia podzielone są na dwie części – wprowadzającą, w formie wykładu interaktywnego, oraz zasadniczą, w formie konwersatorium, opartej na dyskusjach prowadzonych na kanwie przeczytanych lektur Zajęcia kończą się napisaniem przez Studentów kolokwium końcowego z pytaniami otwartymi i zamkniętymi. Kolokwium jest organizowane na przedostatnich zajęciach, na ostatnich zajęciach odbywa się natomiast poprawa (oraz II i ostatni termin dla osób, które nie przystąpią do zaliczania w I terminie). Skala ocen: 2.0 - 0%-49% punktów możliwych do zdobycia; 3.0 - 50%-59% pkt.; 3.5 - 60%-65% pkt.; 4.0 - 66%-75% pkt.; 4.5 - 76%-80% pkt.; 5.0 - 81%-100% pkt. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa, tzn. że Studenci mają prawo opuścić dwa spotkania (niezależnie od przyczyny). Nieobecność na więcej niż dwóch spotkaniach skutkuje koniecznością zaliczania zaległego materiału, a w przypadku większej liczby nieobecności - także przygotowania nadprogramowego, związanego z zajęciami projektu. |
Zakres tematów: |
1. Czym jest i czym zajmuje się socjologia? Wprowadzenie. Miejsce zwierząt w socjologii dawniej i dziś. Forma zajęć: wykład interaktywny Lektura uzupełniająca: Sanders 2-3. Teoretyczne podstawy relacji człowiek-zwierzę: teoria przywiązania, teoria wsparcia społecznego, hipoteza biofilii Edwarda O. Wilsona. Forma zajęć: wykład interaktywny Lektura uzupełniająca: Beck 4. Wartość symboliczna zwierząt. Nie-ludzie w religii, tradycji i folklorze. • Forma zajęć: wykład interaktywny • Lektura uzupełniająca: Singer (rozdział P. Waldau) 5. Społeczna konstrukcja zwierzęcia. Klasyfikowanie i nazywanie zwierząt a stosunek do nich. Wyjątkowość statusu zwierząt towarzyszących. Paradoksy ludzkiego postępowania wobec zwierząt. Forma zajęć: wykład interaktywny Lektura do przeczytania na zajęcia: Serpell (rozdział 1) 6. Kulturowe uwarunkowania jedzenia zwierząt. Dystansowanie się od eksploatowanych zwierząt. Ideologia „karnizmu” (carnism). • Forma zajęć: wykład interaktywny • Lektura do przeczytania na zajęcia: Joy + Serpell (rozdziały 10-11) 7. Pozyskiwanie mięsa dawniej i dziś. Stosunek do zwierząt w kulturach pierwotnych. • Forma zajęć: wykład interaktywny • Lektura uzupełniająca: Kurczewski 8. Przemysłowa hodowla zwierząt jako problem społeczny. • Forma zajęć: konwersatorium • Lektura do przeczytania na zajęcia: Singer (rozdział J. Masona i M. Finelli) • Mat. dydaktyczne: „Rotten” S01E04 + „Food, Inc.” (do obejrzenia we własnym zakresie) 9. Śmierć zwierzęcia jako doświadczenie straty, pochówek jako świadectwo więzi. Socjologiczny i psychologiczny kontekst funkcjonowania cmentarzy zwierzęcych w Polsce i na świecie. • Forma zajęć: wykład wprowadzający + konwersatorium • Lektura do przeczytania na zajęcia: Pręgowski & Włodarczyk (rozdział M. Pręgowskiego „Najwierniejszy, najukochańszy…”) 10. Od pana do opiekuna, od własności do członka rodziny. Przemiany postaw ludzi wobec zwierząt towarzyszących na przykładzie Polski po transformacji ustrojowej 1989 r. • Forma zajęć: konwersatorium • Lektura do przeczytania na zajęcia: Serpell (rozdział 4) + Pręgowski & Włodarczyk (rozdział redaktorów „Trzecia Rzeczpospolita…”) 11. Przemoc wobec zwierząt. Przestępstwa i wykroczenia godzące w zwierzęta i ich ściganie w Polsce. • Forma zajęć: konwersatorium • Lektura do przeczytania na zajęcia: raport „Jak Polacy znęcają się nad zwierzętami” • Materiał dydaktyczny: Ustawa o ochronie zwierząt (obowiązujące przepisy karne) 12. Bezdomność zwierząt jako problem społeczny i administracyjny. • Forma zajęć: konwersatorium • Lektura do przeczytania na zajęcia: „Raport o problemie bezdomnych zwierząt” BOZ Fundacji dla zwierząt Argos 13. Dobrostan zwierząt z perspektywy społeczno-prawnej. Dobrostan zwierząt i dobrostan ludzi jako naczynia połączone. • Forma zajęć: wykład wprowadzający + konwersatorium • Lektura do przeczytania na zajęcia: Mamzer + Zwolińska • Materiał dydaktyczny: Ustawa o ochronie zwierząt + koncepcja One Health (handout) Uwaga: Problematyka zajęć może ulec drobnym zmianom w zależności od zainteresowań studentów oraz czasu poświęconego na dyskusje podczas zajęć. |
Metody dydaktyczne: |
Konwersatorium, wykład interaktywny, analiza studiów przypadku, analiza treści audiowizualnych. |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
każdy wtorek, 13:15 - 14:45,
sala 1 im. Podgóreckiego |
Michał Pręgowski | 25/45 |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: Pałac Zamojskich - Nowy Świat 67 |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.