Zakres tematów: |
Zajęcia miałyby odbywać się co dwa tygodnie, w poniedziałki, w bloku po cztery godziny – co dałoby w sumie osiem spotkań (w tym jedno, pierwsze, dwugodzinne).
1. Twórczość Franka Millera i jego spojrzenie na problemy społeczne; Miller jako kontynuator tradycji Willa Eisnera omówionej w pierwszym semestrze (lektury: F. Miller, Sin City – jeden tom; F. Miller, G. Darrow, Hard Boiled; F. Miller, D. Gibbons, Martha Washington – fragmenty; F. Miller, Powrót Mrocznego Rycerza; D. Wolk, Reading Comics – fragment o Millerze i Eisnerze).
2. Komiks undergroundowy i niezależny – Robert Crumb, Daniel Clowes, Charles Burns; kontestacja obyczajowości i skonwencjonalizowanej kultury (lektury: R. Crumb, Kot Fritz i Księga Genesis; D. Clowes, Ghost World; C. Burns, Black Hole; K. Owedyk, Ósma czara).
3. Strategie komiksu autobiograficznego – również w nawiązaniu do zajęć o Mausie z pierwszego semestru (lektury: A. Bechdel, Fun Home; W. Hagedorn, J. Frąś, Totalnie nie nostalgia; M. Sowa, S. Savoia, Marzi; M .Satrapi, Persepolis; T. Pstrągowski, Polski komiks autobiograficzny w kontekście rozwoju gatunku na świecie).
4. Fantastyka, groteska, surrealizm – twórczość Moebiusa; jako kontekst – komiksy Windsora McCaya (lektury: Moebius, Świat Edeny; Arzach; J. Charlier, J. Giraud, Blueberry – fragmenty; W. McCay, Mały Nemo – fragmenty).
5. Nowa fala we francuskim komiksie, lata 90. - Joann Sfar, Lewis Trondheim, Christophe Blain, David B.; kontekstem dla rozważań będzie też twórczość filmowa Sfara (Gainsbourg) (lektury: J. Sfar, Kot rabina; Wampir; Apollo, Lewis Trondheim, Wyspa Burbonów; C. Blain, Pirat Izaak; Reduktor prędkości; B. Beaty, Unpopular Culture - fragment).
6. Choroba jako temat opowieści komiksowej (lektury: David B., Rycerze świętego Wita; E. Durand, Parenteza; J. Vanistendael, Kiedy Dawid stracił głos; B. Glaza, Tylko spokojnie; W. Wawszczyk, Pan Żarówka).
7. Manga wobec komiksu zachodniego oraz stereotypów (O. Tezuka, Metropolis; Pieśń Apolla; N. Urasawa, Pluto; U. Furuya, Muzyka Marie; R. Bolałek, Manga i powieść graficzna).
8. Różne oblicza komiksu włoskiego – w cieniu Francuzów i Anglosasów (lektury: G. Crepax, Bianca; H, Pratt, Ballada o słonym morzu; Igort, 5 to liczba doskonała; T. Sclavi, Dylan Dog).
Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
|