Zakres tematów: |
Zajęcia miałyby odbywać się co dwa tygodnie, w poniedziałki, w bloku po cztery godziny – co dałoby w sumie osiem spotkań (w tym jedno, pierwsze, dwugodzinne).
1. Definicje i granice komiksu – zajęcia wprowadzające, na których omówimy różne perspektywy związane z badaniami komiksu (definicje ze słownika terminów literackich, autorstwa Scotta McClouda, Jerzego Szyłaka, Krzysztofa Teodora Toeplitza).
2. Jak działa komiks? Analiza klasycznych tekstów teoretycznych dla polskich badań nad komiksem (lektury: K.T. Toeplitz, Sztuka komiksu – fragmenty; R.K. Przybylski, Słowo i obraz w komiksie; B. Toussaint, Ideografia i komiks; W. Eisner, Spirit. Najlepsze opowieści; wybrane komiksy z Kapitanem Żbikiem).
3. Z czego składa się komiks? Analiza Zrozumieć komiks McClouda (lektury: S. McCloud, Zrozumieć komiks – wraz z dyskusją z „Zeszytów Komiksowych” wokół polskiego przekładu; S. McCloud, Stwórca).
4. Elementy narracji obrazkowej na przykładzie serii 100 naboi oraz Sin City – porównaniu filmu i komiksu; jak „poruszyć” nieruchome obrazki (lektury: B. Azzarello, E. Risso, 100 naboi – jeden tom; F. Miller, Sin City – jeden tom oraz ekranizacja; K.T. Toeplitz, Sztuka komiksu – fragment o G. Crepaksie).
5. Różne realizacje jednego tematu – na przykładach komiksów o wojnie, różne poetyki komiksu: amerykański komiks głównonurtowy, komiks undergroundowy i niezależny (lektury: J. Sacco, Strefa bezpieczeństwa Gorażde; A. Zograf, Pozdrowienia z Serbii; J. Kubert, Faks z Sarajewa; M. Andersson, Bośniacki płaski pies; N. Cohn, The Visual Language of Comics – fragment).
6. Czy można zdefiniować komiksowość – różne próby uchwycenia cechy konstytutywnej komiksu (lektury: K. Tuszyńska, Narracja w powieści graficznej – fragment; P. Gąsowski, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu – fragment; M. Wróblewski, Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej – fragment; N. Gaiman, Sandman – jeden tom, C. Brown, Louis Riel).
7. Jak powstaje scenariusz komiksowy – analiza komiksów i scenariuszy (A. Moore, E. Campbell, Prosto z piekła; G. Morrison, D. McKean, Azyl Arkham; E. Campbell, From Hell Companion)
8. Komiksowy eksperyment – komiks bez słów, bez obrazków, bez bohatera, bez świata przedstawionego (lektury: M. Tkacz, Przygody nikogo; P. Brito, J. Fazenda, Kobieta mego życia, kobieta moich snów; J. Świdziński, A niech cię, Tesla!; Wielki atlas ciot polskich – komiksowa adaptacja Lubiewa).
Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach
|