Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język komiksu - wprowadzenie do poetyki opowieści obrazkowych 3700-KON376-AL-OG
Konwersatorium (KON) Semestr letni 2019/20

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Zakres tematów:

Zajęcia miałyby odbywać się co dwa tygodnie, w poniedziałki, w bloku po cztery godziny – co dałoby w sumie osiem spotkań (w tym jedno, pierwsze, dwugodzinne).

1. Definicje i granice komiksu – zajęcia wprowadzające, na których omówimy różne perspektywy związane z badaniami komiksu (definicje ze słownika terminów literackich, autorstwa Scotta McClouda, Jerzego Szyłaka, Krzysztofa Teodora Toeplitza).

2. Jak działa komiks? Analiza klasycznych tekstów teoretycznych dla polskich badań nad komiksem (lektury: K.T. Toeplitz, Sztuka komiksu – fragmenty; R.K. Przybylski, Słowo i obraz w komiksie; B. Toussaint, Ideografia i komiks; W. Eisner, Spirit. Najlepsze opowieści; wybrane komiksy z Kapitanem Żbikiem).

3. Z czego składa się komiks? Analiza Zrozumieć komiks McClouda (lektury: S. McCloud, Zrozumieć komiks – wraz z dyskusją z „Zeszytów Komiksowych” wokół polskiego przekładu; S. McCloud, Stwórca).

4. Elementy narracji obrazkowej na przykładzie serii 100 naboi oraz Sin City – porównaniu filmu i komiksu; jak „poruszyć” nieruchome obrazki (lektury: B. Azzarello, E. Risso, 100 naboi – jeden tom; F. Miller, Sin City – jeden tom oraz ekranizacja; K.T. Toeplitz, Sztuka komiksu – fragment o G. Crepaksie).

5. Różne realizacje jednego tematu – na przykładach komiksów o wojnie, różne poetyki komiksu: amerykański komiks głównonurtowy, komiks undergroundowy i niezależny (lektury: J. Sacco, Strefa bezpieczeństwa Gorażde; A. Zograf, Pozdrowienia z Serbii; J. Kubert, Faks z Sarajewa; M. Andersson, Bośniacki płaski pies; N. Cohn, The Visual Language of Comics – fragment).

6. Czy można zdefiniować komiksowość – różne próby uchwycenia cechy konstytutywnej komiksu (lektury: K. Tuszyńska, Narracja w powieści graficznej – fragment; P. Gąsowski, Wprowadzenie do kognitywnej poetyki komiksu – fragment; M. Wróblewski, Powieść graficzna. Studium gatunku w perspektywie kognitywistycznej – fragment; N. Gaiman, Sandman – jeden tom, C. Brown, Louis Riel).

7. Jak powstaje scenariusz komiksowy – analiza komiksów i scenariuszy (A. Moore, E. Campbell, Prosto z piekła; G. Morrison, D. McKean, Azyl Arkham; E. Campbell, From Hell Companion)

8. Komiksowy eksperyment – komiks bez słów, bez obrazków, bez bohatera, bez świata przedstawionego (lektury: M. Tkacz, Przygody nikogo; P. Brito, J. Fazenda, Kobieta mego życia, kobieta moich snów; J. Świdziński, A niech cię, Tesla!; Wielki atlas ciot polskich – komiksowa adaptacja Lubiewa).

Uwaga: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach

Metody dydaktyczne:

dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 co drugi poniedziałek (parzyste), 9:45 - 13:00, sala 11
Przemysław Zawrotny 5/3 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)