Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatury europejskie w ujęciu porównawczym 3001-P1A3LE
Ćwiczenia (CW) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: 38
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

I semestr: Kompendia dotyczące literatury światowej i europejskiej (Atlas literatury pod red. M. Bradbury'ego; Literatura świata. Encyklopedia PWN; Lexikon der Weltliteratur; Dzieje literatur europejskich; Literatura polska. Encyklopedia PWN itp.)

II semestr

1. Główne prądy w literaturach europejskich – realizm na tle innych konwencji przedstawiania (1) analiza przykładów

a) Charles Dickens, Opowieść wigilijna, tłum. K. Tarnowska, Kraków 2000.

b) Bolesław Prus, Nawrócony, [w:] idem, Nowele i opowiadania, Warszawa 1979.

c) Bolesław Prus, Wigilia, [w:] idem, Nowele i opowiadania, Warszawa 1979.

2. Główne prądy w literaturach europejskich – naturalizm na tle innych konwencji przedstawiana (2) analiza przykładów

a) Eliza Orzeszkowa, Dziurdziowie, Warszawa 1975.

b) Nikołaj Gogol, Wij, tłum. J. Wyszomirski, [w:] idem, Opowiadania, tłum. J. Tuwim, J. Wyszomirski, Warszawa 1984.

3. Główne prądy w literaturach europejskich – dekadentyzm na tle innych konwencji przedstawiania (3) analiza przykładów

a) Joseph Roth, Marsz Radetzky’ego, tłum. W. Kragen, Kraków 2015.

b) Bruno Schulz, Wiosna [w:] idem, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Wrocław‒Warszawa‒Kraków 1998.

4. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm na tle innych konwencji przedstawiania (4) analiza przykładów

a) Bolesław Leśmian, Baśń o Rycerzu Pańskim (z cyklu Legendy tęsknoty), „Chimera” 1904, t. 5, z. 19.

b) Bolesław Leśmian, Pieśni przemądrej Wasylisy, przeł. Zbigniew Dmitroca, „Tekstualia” 2017, nr 1 (48).

c) Aleksander Błok, Z Wierszy o pięknej Damie, [w:] idem, Poezje, wstęp i oprac. Seweryn Pollak, Kraków 1981.

d) Dobrynia i Żmij, [w:] Ilja Muromiec. Byliny staroruskie, tłum. Cz. Jastrzębiec-Kozłowski, T. Chróścielewski, T. Opalewski, T. Mongird, Warszawa 1957.

5. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm na tle innych konwencji przedstawiania (5) analiza przykładów

a) J. Wittlin, Sól ziemi, Wrocław 1991.

b) J. Wittlin Hymny, Warszawa 1977.

c) Jan Józef Lipski, Ekspresjonizm polski i niemiecki, [w:] Porównania. Studia o kulturze modernizmu, pod red. Romana Zimanda, Warszawa 1983.

d) Krzyk i ekstaza. Antologia polskiego ekspresjonizmu, oprac. J. Ratajczak, Poznań 1987.

e) A. Stramm, Ludzkość i inne wiersze, tłum. L. Szaruga, Warszawa 2017, 2018.

6. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm na tle innych konwencji przedstawiania (6) analiza przykładów

a) Antologia polskiego futuryzmu i nowej sztuki, oprac. Z. Jarosiński, wybór tekstów H. Zaworska, Wrocław 1978.

b) Przemysław Strożek, Marinetti i futuryzm w Polsce 1909-1939 Obecność – kontakty – wydarzenia, Warszawa 2012.

c) Julian Tuwim, Słopiewnie, [w:] idem, Wiersze, t. 1, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1986.

d) W. Chlebnikow, Widziądz widzadeł bezkształtnych. Wiersze i teksty z lat 1904-1916, przeł. Adam Pomorski, Warszawa 2005 (wybrane wiersze).

7. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm i surrealizm na tle innych konwencji przedstawiania (7) analiza przykładów

a) Dawn Ades, Paul Overy, Kierunki i tendencje sztuki nowoczesnej, Warszawa 1980, rozdz. Dadaizm i surrealizm

b) H. Richter, Dadaizm. Sztuka i antysztuka, Warszawa 1983.

c) Antologia surrealizmu, pod red. A. Ważyka, Warszawa 1976.

d) M. Baranowska, Surrealna wyobraźnia i poezja, Warszawa 1984.

8. Główne prądy w literaturach europejskich - egzystencjalizm na tle innych konwencji przedstawiania (8) analiza przykładów

a) A. Camus, Obcy, tłum. M. Zenowicz, Warszawa 1995.

b) B. Hrabal, Kain. Opowiadanie egzystencjalne, „Twórczość” 1994, nr 6.

9. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm w literaturach europejskich (1)

a) K. Irzykowski, Pałuba. Sny Marii Dunin, oprac. A. Budrecka, Wrocław 1981.

b) A. Gide, Fałszerze, tłum. H. Iwaszkiewiczówna i J. Iwaszkiewicz, Wrocław 2003.

c) E. Szary-Matywiecka, hasło: Autotematyzm [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, pod red. A. Brodzkiej i in., Wrocław 1992.

10. . Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm na tle innych konwencji przedstawiania w literaturach europejskich (2)

a) A. Burzyńska, Fabulant, Kraków 1997.

b) Ż. Nalewajk, Stylizacja jako forma pytania o podmiot. Proza polska po 1989 roku wobec tradycji autotematyzmu, biografistyki, historiografii, [w:] Podmiot w literaturze polskiej po 1989 roku. Antropologiczne aspekty konstrukcji, pod red. Ż. Nalewajk, Warszawa 2010, s. 101–122.

11. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - strumień świadomości (1)

a) É. Dujardin, Wawrzyny już ścięto, przeł. M. Łuszczkiewicz-Jastrzębska, Warszawa 1971.

b) R. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. S. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970.

c) James Joyce, Ulisses, tłum. M. Słomczyński, Kraków 2004.

d) A. Topia, Kontrapunkty Joyce’owskie, tłum. W. Maczkowski, „Pamiętnik Literacki” 1988, nr 2 (79).

12. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych – strumień świadomości (2)

a) J. Andrzejewski, Bramy raju, Warszawa 1960.

13. Monolog wypowiedziany (1)

a) F. Dostojewski, Notatki z podziemia. Gracz, tłum. G. Karski, W. Broniewski, London 1992.

b) S. Beckett, Pierwsza miłość, [w:] idem, Molloy i cztery nowele, przeł. A. Libera, Kraków 2004.

14. Monolog wypowiedziany (2)

a) A. Camus, Upadek, przeł. J. Guze, Kraków 1972.

b) J. Iwaszkiewicz, Wzlot, [w:] idem, O psach, kotach i diabłach (opowiadania), Warszawa 1968.

15. Podsumowanie

Efekty uczenia się:

Ćwiczenia są uzupełnieniem wykładu, praktyczną analizą tekstów związanych z przełomem XIX i XX wieku (kształtowanie modernizmu, kultura dekadentyzmu itp.) oraz z postmodernizmem (literatura ostatnich dekad XX wieku), a także z głównymi nurtami literatur europejskich i i przemianami technik powieściowych w XX weku.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach, powyżej dwóch nieobecności konieczność napisania naukowego sprawozdania z zaległej lektury (3-5 stron) lub zaliczenie zajęć na dyżurze.

Zakres tematów:

Semestr 1.

1. Literatura zwrotu ekspresywistycznego (Słowacki - Wordsworth),

2. Debata wokół nihilizmu (Fichte, Jean-Paul, Klingemann),

3. Ironia - ironie (Schlegel, Byron),

4. Mistyka i literatura (Novalis - Nerval),

5. Używki i literatura (Baudelaire - Gautier),

6. Poezja nowoczesna - Baudelaire,

7. Poezja nowoczesna - Rimbaud,

8. Poezja nowoczesna - Rilke,

9. Poetyka realizmu - Balzak-Flaubert,

10. Literatura dialogu idei - Dostojewski,

11. Dekadentyzm (Wilde, Huysmans).

Semestr 2.

1. Wprowadzenie do zajęć. Krytyczna prezentacja tomu "Literatura Europy. Historia literatury europejskiej" i innych kompendiów literatury europejskiej

2. Literatura jako świadectwo kultury. Z tomu "Kulturowa teoria literatury" Wstęp R. Nycza i tekst A. Burzyńskiej, s. 5-87

Pola porównań:

Dekadentyzm europejski i jego "życie po życiu":

3. L. Tołstoj, Sonata Kreutzerowska

4. R. Musil, Niepokoje wychowanka Toerlessa

5. T. Mann, Śmierć w Wenecji

6. K. Brandys, Wariacje pocztowe (w szczególności fragmenty: 1867, 1900, 1932)

7. A. Kuśniewicz, Lekcja martwego języka

Postmodernizm europejski:

8. B. McHale, Powieść postmodernistyczna; T. Eagleton, Iluzje postmodernizmu

9. A. Robbe-Grillet, Żaluzja

10. J. Cortazar, Gra w klasy

11. U. Eco, Imię róży

12. I. Calvino, Jeśli zimową nocą podróżny

13. M. Kundera, Nieznośna lekkość bytu

14. A. Burzyńska, Fabulant

Semestr II

1. Główne prądy w literaturach europejskich – realizm na tle innych konwencji przedstawiania (1) analiza przykładów

2. Główne prądy w literaturach europejskich – naturalizm na tle innych konwencji przedstawiana (2) analiza przykładów

3. Główne prądy w literaturach europejskich – dekadentyzm na tle innych konwencji przedstawiania (3) analiza przykładów

4. Główne prądy w literaturach europejskich – symbolizm na tle innych konwencji przedstawiania (4) analiza przykładów

5. Główne prądy w literaturach europejskich – ekspresjonizm na tle innych konwencji przedstawiania (5) analiza przykładów

6. Główne prądy w literaturach europejskich – futuryzm na tle innych konwencji przedstawiania (6) analiza przykładów

7. Główne prądy w literaturach europejskich – dadaizm i surrealizm na tle innych konwencji przedstawiania (7) analiza przykładów

8. Główne prądy w literaturach europejskich - egzystencjalizm na tle innych konwencji przedstawiania (8) analiza przykładów

9. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm w literaturach europejskich (1)

10. . Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - autotematyzm na tle innych konwencji przedstawiania w literaturach europejskich (2)

11. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - strumień świadomości (1)

12. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych – strumień świadomości (2)

13. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - monolog wypowiedziany (1)

14. Przemiany dwudziestowiecznych technik powieściowych - monolog wypowiedziany (2).

15. Podsumowanie

Metody dydaktyczne:

I sem. Obowiązkowe wprowadzenie do analizy (handout lub prezentacja w power point); postawienie problemów, analiza kulturowa

II sem. Formułowanie problemów, case studies, dyskusja z elementami metody podającej.

Zajęcia prowadzone na platformie Zoom, link będzie wysyłany przed

Forma zajęć: synchroniczna

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 9:45 - 11:15, sala 26
Żaneta Nalewajk-Turecka, Michał Kuziak 11/15 szczegóły
2 każda środa, 13:15 - 14:45, sala 17
Żaneta Nalewajk-Turecka, Michał Kuziak 14/15 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Wydziału Polonistyki
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)