Literatura: |
LITERATURA OGÓLNA:
Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 5. La independencia. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://rodrigomorenog.files.wordpress.com/2016/07/bethell-historia-de-amc3a9rica-latina-tomo-5-la-independencia.pdf
Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 6. America Latina independiente 1820-1870. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158277/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VI_Leslie_Bethell_
Bethell L. (1992) Historia de América Latina. Tomo 7. América Latina: sociedad y cultura. 1830-1930. Cambridge University Press / Editorial Crítica, Barcelona; https://www.academia.edu/26158776/Historia_de_Am%C3%A9rica_Latina_Tomo_VII_Leslie_Bethell_
Barreneche O., Bisso A., Troisi Melean J. (coord.) (2017) Historia de América Latina. Recorridos temáticos e historiográficos: siglos XIX y XX. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata /La Plata.
Strony internetowe:
Biblioteca Nacional de Chile http://www.memoriachilena.gob.cl
“La Memoria Política de México” https://www.memoriapoliticademexico.org/
Przykładowe teksty źródłowe (materiały do każdych zajęć będą udostępniane przez prowadzące z wyprzedzeniem):
• Ley Lerdo
• Doctrina de Monroe
• Enmienda Platt
|
Efekty uczenia się: |
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie: powiązania historii Ameryki Łacińskiej z innymi dyscyplinami nauk humanistycznych, w tym z nauką o kulturze i religii krajów hiszpańskojęzycznych [K_W01]; podstawową terminologię, przedmiot i kierunki badań właściwe dla historii Ameryki Łacińskiej [K_W03]; najważniejsze procesy i wydarzenia historyczne XIX-wiecznej Ameryki Łacińskiej [K_W06].
Umiejętności:
Absolwent potrafi: czytać ze zrozumieniem teksty naukowe o tematyce historycznej oraz dokumenty historyczne w języku hiszpańskim [K_U01]; przedstawić własne poglądy, opinie, dyskutować, prezentować przygotowane zagadnienia w języku hiszpańskim [K_U02]; rozpoznawać różne rodzaje XIX-wiecznych dokumentów hiszpańskojęzycznych, umiejscowić je w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym oraz przeprowadzić ich analizę z użyciem podstawowej terminologii i właściwych metod [K_U03]; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności z wykorzystaniem XIX-wiecznych tekstów źródłowych, a także słowników, encyklopedii, opracowań monograficznych, itp. [K_U04]; przygotować wystąpienia ustne w języku hiszpańskim z zastosowaniem odpowiednich metod oraz właściwych źródeł historycznych [K_U06].
Kompetencje społeczne:
Absolwent jest gotów do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności, a także rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia się i rozwoju [K_K01]; planowania i organizacji pracy, rozwoju swojej przedsiębiorczości, współdziałania w zespole oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej [K_K02]; aktywnego uczestnictwa w kulturze studiowanego regionu korzystając z różnych form i mediów oraz do pracy zarówno w zespole pełniąc różne role jak i w sposób autonomiczny [K_K03]; śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w kulturze Ameryki Łacińskiej [K_K04].
|
Metody i kryteria oceniania: |
KRYTERIA OCENIANIA:
1. obowiązkowa obecność na zajęciach (10%), dopuszczalne 2 nieobecności nieusprawiedliwione
2. przygotowanie i aktywność w trakcie zajęć (40%); opracowanie materiałów do połowy zajęć
3. egzamin końcowy ustny (50%), przeprowadzany zdalnie lub w sali ( w zależności od sytuacji epidemicznej)
|
Zakres tematów: |
1. Rewolucja francuska a wojny o niepodległość w Ameryce Łacińskiej.
2. Kształtowanie się mapy politycznej Ameryk. Granice nowych niepodległych państw. Walki o utrzymanie integralności, o ziemię i zasoby mineralne.
3. Konserwatyści i liberałowie w Ameryce Łacińskiej: geneza, ideologie, partie polityczne i walki zbrojne. Kształtowanie się kultury politycznej.
4. Relacje USA - Ameryka Łacińska i Karaiby.
5. Kształtowanie się tożsamości latynoamerykańskiej.
6. Problem niewolnictwa w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. Polityka wobec Indian.
7. Stan gospodarczy a modernizacja XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej.
8. Zmiany w zaludnieniu XIX wiecznej Ameryki Łacińskiej.
9. Przemiany społeczne w XIX w.
10. Początki ruchu robotniczego i nowe partie polityczne.
11. Ponowne odkrycie Ameryki dla świata: ważne odkrycia naukowe.
|
Metody dydaktyczne: |
Zakłada się łączenie różnorodnych metod nauczania: wykład z prezentacją audiowizualną, dyskusja, studium przypadku, krytyczna lektura, analiza i interpretacja źródeł, praca z mapą, metody aktywizujące oraz narzędzia internetowe (praca przez wirtualny Classroom celem wykonywania ćwiczeń bądź oglądania materiałów dokumentalnych, wyszukiwanie informacji w Internecie).
Analiza i interpretacja źródeł:
1. dokumentów politycznych (jak ustawy, traktaty, korespondencja oficjalna, przemowy, manifesty, programy polityczne), debat parlamentarnych, prasy i tekstów publicystycznych;
2. wspomnień, listów prywatnych, świadectw, fotografii, materiałów audio-wizualnych, historii mówionej.
Część ćwiczeń obejmuje analizę i dyskusję treści artykułów naukowych i filmów dokumentalnych. Nakreślone zostaną jasne cele przy każdym z omawianych i analizowanych tematów oraz położony zostanie nacisk na wykorzystanie narzędzi multimedialnych.
|