Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Przygotowanie do nauczania drugiego przedmiotu: dydaktyka przedmiotowa (język francuski) 4100-5SDPF
Konwersatorium (KON) Semestr zimowy 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Tryb prowadzenia: zdalnie
Literatura:

- Allan R. et all., Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków

- Cohen, R, (1992), L’apprentissage précoce de la lecture, Paris : PUF, Pédagogie d’aujourd’hui

- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,

- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.

- DOYE P. ,ALISON H.( 1997)”L’enseignement des langues étangères à l’école primaire”, Strasbourg, Editions du Conseil de l’Europe,

- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000

- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000

- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002

- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna

- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998

- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009

- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003

- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International

- TAGLIANTE Ch.( 1991)”La classe de langue”, Paris, CLE

- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009

- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”

- WENK B.( 1989)”Enseigner aux enfants”, Paris, CLE, série „Techniques de classe”

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu cyklu zajęć:

Wiedza

Student zna

1. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i

społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16

2.podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich

opanowaniem - K_W19

Umiejętności

Student potrafi

1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować

informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku

polskim i francuskim, w szczególności zasobów internetowych - K_U01

2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z

nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych - K_U02

3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,

dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów

dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować

właściwy sposób postępowania- K_U05

4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary

wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09

5. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, dotyczące zagadnień szczegółowych - K_U13

6. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i

realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19

7. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać

zadania - K_U20

8. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne

związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i

nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22

Kompetencje społeczne

Student jest zdolny do

1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05

podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i

dydaktycznych w środowisku szkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09

Metody i kryteria oceniania:

Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:

a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze - usprawiedliwionych lub nie); obecność na zajęciach stanowi 10% oceny końcowej. Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności/ imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).

b) punktualne przychodzenie/logowanie się na zajęcia. Punktualność stanowi 5% oceny.

c) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych pozycji bibliograficznych)- 20% oceny końcowej

d) pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy - co stanowi 25% oceny końcowej

e)zaliczenie dwóch testów- zalicza 60%, co stanowi 40% oceny na koniec semestru.

Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.

Ocenie podlegają:

– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem zajęć,

- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz

– poprawność językowa

Zalicza 60% możliwej liczby punktów.

60%-68%- ocena dostateczna

69%-76% - dostateczny plus

77%-85%- dobry

86%-92%- dobry plus

93%-100%-bardzo dobry

Nakład pracy studenta:

2 ECTS – przyznawane jak poniżej:

-godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS

- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji/ zaliczenie testu: 1 ECTS

Zakres tematów:

1. charakterystyka ucznia i grupy wiekowej - dzieci w wieku 6-9 lat

2. podstawa programowa dla I etapu edukacyjnego- języki nowożytne

3. podstawowe sposoby utrzymywania ładu i dyscypliny w klasie

4. budowa jednostki dydaktycznej na lekcji języka obcego dla grup w wieku wczesnoszkolnym

5. gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania

6. sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych

7. czytanie bajek w szkole podstawowej

8. praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obcego

9. wykorzystanie narzędzi cyfrowych do nauki języka obcego

Każde zajęcia odbywają się według tego samego schematu

1. wprowadzenie głównego tematu zajęć w formie gier i zabaw dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym

2. analiza gier i zabaw pod kątem ich skuteczności w nauczaniu

3. podsumowanie i zaproponowanie odpowiednich lektur pogłębiających wiedzę praktyczną

Metody dydaktyczne:

• metody podawcze: prezentacja multimedialna, wykład

• metody aktywizujące studentów: obowiązkowe wypowiedzi, wzajemne sprawdzanie prac

• samodzielna pracy studentów podczas zajęć synchronicznych: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie

• pracy w parach i w podgrupach w tzw. pokojach

• nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści

• debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, pracą w podgrupach itd.

• wspólne analizowanie przebiegu zajęć i ich efektów

• gry i zabawy dydaktyczne

* zaliczenia testów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy piątek, 18:30 - 20:00, sala 23
Małgorzata Chojnacka 20/ szczegóły
2 każdy piątek, 15:00 - 16:30, sala 23
Małgorzata Chojnacka 14/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny "Ksawerów" - Niepodległości 22
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)