Literatura: |
- Allan R. et all., Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków
- Cohen, R, (1992), L’apprentissage précoce de la lecture, Paris : PUF, Pédagogie d’aujourd’hui
- Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer, Conseil de l’Europe/les Editions Didier,
- Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
- DOYE P. ,ALISON H.( 1997)”L’enseignement des langues étangères à l’école primaire”, Strasbourg, Editions du Conseil de l’Europe,
- Gordon Th., Wychowanie bez porażek w szkole, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 2000
- Komorowska H. et all. Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Języki Obce w Szkole. Nauczanie wczesnoszkolne. Numer specjalny6/2000, Wydawnictwa CODN, Warszawa, 2000
- Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok, 2002
- Pamuła, M., (2003), Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym, Warszawa: Fraszka Edukacyjna
- Robertson J., Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie, WSIP, Warszawa, 1998
- Sikora-Banasik et all., Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki, Wydawnictwa CODN, Warszawa 2009
- Silberman M., Uczymy się uczyć, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk, 2003
- SILVA H. (2009) "Le jeu en classe de langue" , Paris, CLE International
- TAGLIANTE Ch.( 1991)”La classe de langue”, Paris, CLE
- Vanthier H., L’enseignement aux enfants en classe de langue, CLE International, Paris 2009
- Numéro spécial Français dans le monde. Recherches et applications, août-septembre 1991 “Enseignements/apprentissages précoces des langues”
- WENK B.( 1989)”Enseigner aux enfants”, Paris, CLE, série „Techniques de classe”
|
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu cyklu zajęć:
Wiedza
Student zna
1. w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i
społecznego w języku polskim i francuskim - K_W16
2.podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na I etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich
opanowaniem - K_W19
Umiejętności
Student potrafi
1.wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować
informacje z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów w języku
polskim i francuskim, w szczególności zasobów internetowych - K_U01
2. samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z
nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych - K_U02
3. obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur,
dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów
dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować
właściwy sposób postępowania- K_U05
4. dokonać analizy własnych działań i wskazać ewentualne obszary
wymagające zmian w przyszłym działaniu - K_U09
5. przygotować prace pisemne w języku polskim i francuskim, dotyczące zagadnień szczegółowych - K_U13
6. wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i
realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych - K_U19
7. pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać
zadania - K_U20
8. samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności profesjonalne
związane z nauczaniem języków obcych, korzystając z różnych źródeł i
nowoczesnych technologii (ICT) w języku polskim i obcym - K_U22
Kompetencje społeczne
Student jest zdolny do
1. współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role K_K05
podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i
dydaktycznych w środowisku szkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie - K_K09
|
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest:
a) obecność na zajęciach (student ma prawo do 2 nieobecności w semestrze - usprawiedliwionych lub nie); obecność na zajęciach stanowi 10% oceny końcowej. Obecność sprawdzana jest poprzez odczytanie listy studentów i ustne potwierdzenie obecności/ imienne wpisy studentów na czacie. Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).
b) punktualne przychodzenie/logowanie się na zajęcia. Punktualność stanowi 5% oceny.
c) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych pozycji bibliograficznych)- 20% oceny końcowej
d) pozytywne zaliczenie wszystkich zadań z platformy - co stanowi 25% oceny końcowej
e)zaliczenie dwóch testów- zalicza 60%, co stanowi 40% oceny na koniec semestru.
Pozytywne zaliczenie wszystkich wymienionych elementów jest niezbędne, aby zaliczyć przedmiot.
Ocenie podlegają:
– stopień opanowania wiedzy i umiejętności przewidzianych planem zajęć,
- samodzielność i krytyczny stosunek w prowadzeniu analiz
– poprawność językowa
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76% - dostateczny plus
77%-85%- dobry
86%-92%- dobry plus
93%-100%-bardzo dobry
Nakład pracy studenta:
2 ECTS – przyznawane jak poniżej:
-godziny kontaktowe, obecność na zajęciach = 1 ECTS
- przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, przygotowanie poprawnego konspektu lekcji/ zaliczenie testu: 1 ECTS
|
Zakres tematów: |
1. charakterystyka ucznia i grupy wiekowej - dzieci w wieku 6-9 lat
2. podstawa programowa dla I etapu edukacyjnego- języki nowożytne
3. podstawowe sposoby utrzymywania ładu i dyscypliny w klasie
4. budowa jednostki dydaktycznej na lekcji języka obcego dla grup w wieku wczesnoszkolnym
5. gry i zabawy rozwijające sprawności rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania
6. sposoby wprowadzania słownictwa na lekcji języka obcego dla grup wczesnoszkolnych
7. czytanie bajek w szkole podstawowej
8. praca z piosenką i wyliczankami w nauczaniu wczesnoszkolnym języka obcego
9. wykorzystanie narzędzi cyfrowych do nauki języka obcego
Każde zajęcia odbywają się według tego samego schematu
1. wprowadzenie głównego tematu zajęć w formie gier i zabaw dla uczniów w wieku wczesnoszkolnym
2. analiza gier i zabaw pod kątem ich skuteczności w nauczaniu
3. podsumowanie i zaproponowanie odpowiednich lektur pogłębiających wiedzę praktyczną
|
Metody dydaktyczne: |
• metody podawcze: prezentacja multimedialna, wykład
• metody aktywizujące studentów: obowiązkowe wypowiedzi, wzajemne sprawdzanie prac
• samodzielna pracy studentów podczas zajęć synchronicznych: lektura tekstu, wykonanie zadania, przygotowanie krótkiej wypowiedzi na zadany temat, obejrzenie filmu, odsłuchanie nagrania w wyznaczonym czasie
• pracy w parach i w podgrupach w tzw. pokojach
• nauczanie spiralne, czyli nawiązujące do poprzednich treści
• debriefing - rozmowa o odczuciach i emocjach związanych z wykonanym zadaniem, przeczytanym tekstem, pracą w podgrupach itd.
• wspólne analizowanie przebiegu zajęć i ich efektów
• gry i zabawy dydaktyczne
* zaliczenia testów.
|