Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyki dobrego życia: ubóstwo 3700-KON381-AL-OG
Konwersatorium (KON) Rok akademicki 2020/21

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 60
Limit miejsc: 3
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Uwaga: podaną literaturę należy uznać za podstawową, ale nie kompletną. Zostanie dopełniona w trakcie zajęć.

G. Agamben, Altissima povertà. Regole monastiche e forma di vita. Homo Sacer, IV, 1, Vicenza, 2011.

Arystoteles, Ekonomika [w: tenże], Dzieła wszystkie. Tom VI, Warszawa 2001, s. 231–263

A. Biral, La società senza governo. Lezioni sulla rivoluzione francese. 2 voll., Saonara 2009.

A. Biral, Per una storia del concetto di politica. Lezioni su Aristotele e Hobbes, Saonara 2012.

M. Cacciari, Doppio ritratto, Milano 2012.

Dion Chryzostom, Mowy. Tom I, Wrocław 2016.

F. Ewald, The Birth of Solidarity: The History of the French Welfare State, Durham and London 2020.

M. Foucault, L’origne de l’hermeneutique de soi, Paris 2013.

M. Foucault, Narodziny biopolityki, Warszawa 2011.

R. Gallagher, Aristotle's Critique of Political Economy: With a Contemporary Application, London 2018.

A. Gehlen, Moralność i hipertrofia moralności, Poznań 2017/

I. Illich, Tools for Conviviality, New York 1973.

Ksenofont, Ekonomik, Poznań 1857.

Les Cyniques grecs. Fragmenbts et temoignages, Paris 1992.

G. Maifreda, From Oikonomia to Political Economy. Constructing Economic Knowledge from the renaissance to the Scientific revolution, Ashgate 2012.

R. Meek, The Economics of Physiocracy, Harvard University Press 1963.

Platon, Protagoras (dowolne wydanie)

Platon, Uczta (dowolne wydanie)

P.J. Proudhon, System sprzeczności ekonomicznych, czyli filozofia nędzy, Zielona Góra 1996.

J.J. Rousseau, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa 1956.

A. Sinai (pod red.), Penser la décroissance. Politiques de l’Anthropocène, Paris 2013.

S. Solari, Catholic perspectives on poverty and misery : from nineteenth century French catholic social economists to the contribution of jesuits. “Cahiers d'économie Politique / Papers in Political Economy”, 59(2), 2010, s. 185-203

M. Stackhouse, Business, economics and Christian ethics [w:] R. Gill (ed.), The Cambridge Companion to Christian Ethics, Cambridge 2001.

L. Strauss, Xenophon’s Socratic Discourse. An Interpretation of the Oeconomicus, South Bend 1998.

A. de Tocqueville, O demokracji w Ameryce (dowolne wydanie).

Y.L. Too, The Pedagogical Contract: The Economies of Teaching and Learning in the Ancient World, Michigan 2000.

Efekty uczenia się:

Absolwent rozumie powiązania między działaniami kulturowymi a dynamiką zmian społecznych.

Absolwent potrafi samodzielnie sformułować problem badawczy w zakresie nauk humanistycznych, społecznych i przyrodniczych.

Absolwent jest gotów do kształcenia ustawicznego (lifelong learning).

Metody i kryteria oceniania:

Obecność i aktywność na zajęciach oraz egzamin.

Dopuszczalna liczba nieobecności podlegającą usprawiedliwieniu: 4

Przedmiot kończy się egzaminem ustnym w trakcie którego zostanie sprawdzona wiedza dotycząca zarówno tematów przerobionych w trakcie zajęć jak ta dotycząca samodzielnie studiowanych tekstów.

Zakres tematów:

1. Esencjalny związek między ubóstwem a filozofią: Sokrates i cynicy

2. Ubóstwo w Uczcie Platońskiej: relacja między ubóstwem ontologicznym a miłością

3. Praktyki ascetyczne a ubóstwo: austeritas, frugalitas, continentia

4. Pauperyzm ewangeliczny a horyzont eschatologiczny

5. Ruchy pauperistyczne a bogactwo Kościoła

6. Ubóstwo jako kategoria polityczna i etyczna

7. Ekonomizacja ubóstwa a narodziny ekonomii politycznej

8. Polityzacja ubóstwa ekonomicznego: Babeuf

9. Polityzacja ubóstwa ekonomicznego: Proudhon

10. Polityzacja ubóstwa ekonomicznego: narodziny klas ekonomicznych

11. Ubóstwo, natura, własność: Rousseau

12. Ascetyzm XX wieku: Gehlen i Illich

13. Ubóstwo jako problem dla bogatych

14. Pauper i puer: ubóstwo jako niewinność i niedojrzałość

Uwaga 1: poszczególne tematy mogą być omawiane na więcej niż jednych zajęciach

Uwaga 2: Tematyka spotkań może ulec zmianie w zależności od wykazanego zainteresowania studentów poszczególnymi tematami.

Metody dydaktyczne:

Analiza i interpretacja tekstów źródłowych oraz dyskusja.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 11:30 - 13:00, sala 06
Ivan Dimitrijević 3/8 szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek Dydaktyczny - Dobra 72
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)