Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

(BC) Dydaktyka Szkoły Wyższej (ćwiczenia i warsztat)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-SZD-DSW-BC-JJ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: (BC) Dydaktyka Szkoły Wyższej (ćwiczenia i warsztat)
Jednostka: Uniwersytet Warszawski
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

20 godzinne zajęcia w formie stacjonarnej. Uwaga! Jeśli warunki epidemiczne uniemożliwią prowadzenie zajęć w sali warsztaty zostaną przeprowadzone w trybie zdalnym za pomocą Google Meet i ewentualnie innych narzędzi z pakietu Google G Suite.

stosowane metody dydaktyczne

Dyskusja, wspólna analiza przypadku, praca w grupach, ćwiczenie pisemne

Pełny opis:

Zajęcia w formie konwersatoryjnej poświęcimy omówieniu rozwiązań systemowych obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim w obszarze kształcenia studentów. Porozmawiamy o Regulaminie Studiów jako „konstytucji dla studenta” oraz o programie studiów jako dokumencie tworzącym ramy dla kształcenia na danym kierunku studiów. Nauczymy się też z niego korzystać. Wskażemy czynniki determinujące wymagania programu studiów (m.in. oczekiwania otoczenia społeczno-gospodarczego, ramy europejskiego systemu szkolnictwa wyższego, regulacje prawa krajowego) oraz wspólnie zdefiniujemy rolę doktorantów i nauczycieli akademickich w kształtowaniu nie tylko zajęć, ale całego programu studiów. Zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób możemy dbać o stałe doskonalenie jakości kształcenia na naszej uczelni i jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z doświadczenia kształcenia w trybie zdalnym.

Podczas części warsztatowej doktorantki i doktoranci zmierzą się z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami wpisywać się będą w wymagania określone w programie wybranego kierunku studiów. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne prowadzące do ich osiągnięcia oraz metody weryfikacji efektów naszej dydaktycznej pracy.

Literatura:

Regulaminu Studiów UW

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (we wskazanych fragmentach)

rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf

rozporządzenie MNiSW z 14 XI 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002218/O/D20182218.pdf

Raport przygotowany przez DeLab UW, PFR i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

Doktorant/Doktorantka:

• Zna wymagania Polskiej Ramy Kwalifikacji i regulacje prawne wpływające na kształt programów studiów;

• Zna ciała kolegialne uczelni, od których zależy program studiów i doskonalenie jakości kształcenia studentów;

• Zna rekomendacje dot. prowadzenia zajęć w trybie zdalnym i ocenia ich przydatność;

• Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego.

W zakresie umiejętności:

Doktorant/Doktorantka:

• Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne i możliwe do osiągnięcia);

• Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się;

• Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć;

• Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS;

• Potrafi prawidłowo dobrać metodę kształcenia i narzędzia informatyczne do zajęć w trybie zdalnym.

W zakresie kompetencji społecznych:

Doktorant/Doktorantka:

• Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych i planuje działania w tym zakresie;

• Rozumie potrzebę i jest gotowy do kolegialnej refleksji nad kształceniem i metodami jego doskonalenia;

• Jest gotowy/a do krytycznej analizy różnych aspektów dydaktyki akademickiej.

Metody i kryteria oceniania:

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na jednym bloku zajęć (1 blok = 4 h dydaktyczne), nie wymaga ona żadnego zaliczania. Od uczestników zajęć oczekuję aktywności.

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego)

Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (min. na 4 blokach) i zaliczenie pracy pisemnej w postaci sylabusa.

metody weryfikacji efektów uczenia się

Rekapitulacja pierwotna w wykonaniu uczestników zajęć, przygotowanie sylabusa własnych zajęć, samodzielna analiza przypadku

kryteria oceniania

Brak

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)