(BC) Dydaktyka Szkoły Wyższej (ćwiczenia i warsztat)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 0000-SZD-DSW-BC-JJ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | (BC) Dydaktyka Szkoły Wyższej (ćwiczenia i warsztat) |
Jednostka: | Uniwersytet Warszawski |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
20 godzinne zajęcia w formie stacjonarnej. Uwaga! Jeśli warunki epidemiczne uniemożliwią prowadzenie zajęć w sali warsztaty zostaną przeprowadzone w trybie zdalnym za pomocą Google Meet i ewentualnie innych narzędzi z pakietu Google G Suite. stosowane metody dydaktyczne Dyskusja, wspólna analiza przypadku, praca w grupach, ćwiczenie pisemne |
Pełny opis: |
Zajęcia w formie konwersatoryjnej poświęcimy omówieniu rozwiązań systemowych obowiązujących na Uniwersytecie Warszawskim w obszarze kształcenia studentów. Porozmawiamy o Regulaminie Studiów jako „konstytucji dla studenta” oraz o programie studiów jako dokumencie tworzącym ramy dla kształcenia na danym kierunku studiów. Nauczymy się też z niego korzystać. Wskażemy czynniki determinujące wymagania programu studiów (m.in. oczekiwania otoczenia społeczno-gospodarczego, ramy europejskiego systemu szkolnictwa wyższego, regulacje prawa krajowego) oraz wspólnie zdefiniujemy rolę doktorantów i nauczycieli akademickich w kształtowaniu nie tylko zajęć, ale całego programu studiów. Zastanowimy się wspólnie, w jaki sposób możemy dbać o stałe doskonalenie jakości kształcenia na naszej uczelni i jakie wnioski powinniśmy wyciągnąć z doświadczenia kształcenia w trybie zdalnym. Podczas części warsztatowej doktorantki i doktoranci zmierzą się z zadaniem przygotowania sylabusa własnych zajęć, które swoimi celami, formą i metodami wpisywać się będą w wymagania określone w programie wybranego kierunku studiów. Przed przystąpieniem do prac nad sylabusami zapytamy o ich znaczenie. Komu potrzebny jest sylabus? Jaką pełni funkcję? Do czego winien, a do czego bywa wykorzystywany na uniwersytecie? Podczas kolejnych zajęć przeanalizujemy kluczowe jego elementy czyli efekty uczenia się, metody dydaktyczne prowadzące do ich osiągnięcia oraz metody weryfikacji efektów naszej dydaktycznej pracy. |
Literatura: |
Regulaminu Studiów UW Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (we wskazanych fragmentach) rozporządzenie MNiSW z 27 IX 2018 r. w sprawie studiów: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001861/O/D20181861.pdf rozporządzenie MNiSW z 14 XI 2018 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6-8 Polskiej Ramy Kwalifikacji: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180002218/O/D20182218.pdf Raport przygotowany przez DeLab UW, PFR i Google: „Kompetencje przyszłości. Jak je kształtować w elastycznym ekosystemie edukacyjnym?”, dostępny pod linkiem: http://www.delab.uw.edu.pl/pl/kompetencje-przyszlosci/ |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: Doktorant/Doktorantka: • Zna wymagania Polskiej Ramy Kwalifikacji i regulacje prawne wpływające na kształt programów studiów; • Zna ciała kolegialne uczelni, od których zależy program studiów i doskonalenie jakości kształcenia studentów; • Zna rekomendacje dot. prowadzenia zajęć w trybie zdalnym i ocenia ich przydatność; • Rozumie wagę dobrze określonych efektów uczenia się dla procesu dydaktycznego. W zakresie umiejętności: Doktorant/Doktorantka: • Potrafi prawidłowo sformułować efekty uczenia się (tak, by były jasne i możliwe do osiągnięcia); • Potrafi dobrać formę zajęć, metody dydaktyczne i metody weryfikacji adekwatne do zakładanych efektów uczenia się; • Potrafi przygotować sylabus własnych zajęć; • Potrafi prawidłowo oszacować nakład pracy studenta wyrażony w pkt ECTS; • Potrafi prawidłowo dobrać metodę kształcenia i narzędzia informatyczne do zajęć w trybie zdalnym. W zakresie kompetencji społecznych: Doktorant/Doktorantka: • Rozumie potrzebę nieustannego doskonalenia własnych kompetencji dydaktycznych i planuje działania w tym zakresie; • Rozumie potrzebę i jest gotowy do kolegialnej refleksji nad kształceniem i metodami jego doskonalenia; • Jest gotowy/a do krytycznej analizy różnych aspektów dydaktyki akademickiej. |
Metody i kryteria oceniania: |
opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu Udział w ćwiczeniach jest obowiązkowy. Dopuszczalna jest jedna nieobecność na jednym bloku zajęć (1 blok = 4 h dydaktyczne), nie wymaga ona żadnego zaliczania. Od uczestników zajęć oczekuję aktywności. zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego) Obowiązuje zaliczenie bez oceny (zal). Warunkiem zaliczenia jest odpowiednia frekwencja (min. na 4 blokach) i zaliczenie pracy pisemnej w postaci sylabusa. metody weryfikacji efektów uczenia się Rekapitulacja pierwotna w wykonaniu uczestników zajęć, przygotowanie sylabusa własnych zajęć, samodzielna analiza przypadku kryteria oceniania Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.