Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

(C ) Dydaktyka Szkoły Wyższej: Zajęcia obywatelskie – czy potrzebne w edukacji akademickiej?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0000-SZD-DSW-C-Ro
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: (C ) Dydaktyka Szkoły Wyższej: Zajęcia obywatelskie – czy potrzebne w edukacji akademickiej?
Jednostka: Uniwersytet Warszawski
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

zdalnie

Skrócony opis:

10 godzinny warsztat online (Google Meet)

stosowane metody dydaktyczne:

w trakcie zajęć prowadzona będzie dyskusja, uczestnicy proszeni będą o przygotowanie krótkich prezentacji / projektów,

Pełny opis:

Zajęcia są jednym z trzech modułów przedmiotu „Dydaktyka szkoły wyższej”. Celem jest podsumowanie poprzednich zajęć (wykładów, warsztatów) i pogłębienie zdobytej wiedzy i umiejętności. Tematem zajęć będzie problematyka wprowadzania kompetencji społecznych i obywatelskich do zajęć ze studentami I i II stopnia. Czy powinno się tę tematykę uwzględniać w edukacji akademickiej? Jeśli tak – to w jaki sposób? Jakie powinny być treści merytoryczne, jakie metody dydaktyczne, jak powinna przebiegać ich ewaluacja?

10 godz. (5 spotkań)

1. Wstępna dyskusja wokół tematu warsztatów i celu prowadzenia zajęć obywatelskich w uczelni wyższej. Zajęcia realizujące kompetencje społeczne i obywatelskie jako zadanie Uniwersytetu. Definiowanie efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych. Zasady tworzenia sylabusów, realizacji efektów uczenia się i ich ewaluacji. Ustalenie szczegółowego planu spotkań z uwzględnieniem zainteresowań uczestników, ew. podział uczestników na zespoły.

2. formy zajęć dla studentów I i II stopnia, w trakcie których realizowane są kompetencje społeczne. Przykłady (m. in. zajęcia realizowane w Katedrze im. T. Mazowieckiego UW https://ktm.uw.edu.pl/zajecia-2/, zajęcia i konwersatoria na WPiA). Metody dydaktyczne możliwe do wykorzystania w tego typu zajęciach. Ćwiczenia, warsztaty, indywidualna praca ze studentem (tutoring na przykładzie studiów w Kolegium MISH).

3. Trudna sztuka popularyzacji. Czy i jak można wykorzystać popularyzację nauki do rozwijania kompetencji społecznych? (przykład Festiwalu Nauki)

4. i 5 prezentacje przygotowanych w grupach pomysłów zajęć „obywatelskich”. Dyskusja nad ich oceną i ewaluacją.

Literatura:

• Edukacja dla przyszłości – jakość kształcenia. Ewa Chmielecka, Natalia Kraśniewska (red.) Fundacja Rektorów Polskich, Warszawa 2019. https://www.frp.org.pl/images/publikacje/publication/edukacja_dla_przyszlosci_jakosc_ksztalcenia.pdf

• Anna Rosner, Festiwal Nauki na Wydziale Prawa i Administracji UW. Pięć lat doświadczeń w popularyzacji nauki, w: Studia Iuridica XLII / 2003

• Anna Rosner, Jak uczyć historii prawa czyli o trudnej sztuce dialogu ze studentem. CPH T.LIV, z. 1, s. 407 – 428

• Anna Rosner, Istota nauczania w duchu GAJE. Przykład zajęć „Prawa na co dzień” w: Fajna sprawa, uczę prawa. „Prawo na co dzień”. Nowe tendencje w metodologii nauczania prawa – idea, organizacja, doświadczenia. Red. Monika Płatek Warszawa 2008 s. 8 – 15.

• Anna Rosner, Nowoczesność i tradycja w uniwersyteckiej dydaktyce. O Student – Centered Learning (SCL) i PBL (Problem – Based Learning) w praktyce w: „Uczenie się przez całe życie a dydaktyka szkoły wyższej na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego” Warszawa 2014, s. 31- 38

• Anna Rosner, Andrzej Zakrzewski, Czemu służy historia prawa w nauce i dydaktyce? w: Misja publiczna. Wspólnota. Państwo. Księga dedykowana pamięci Profesora Michała Kuleszy, Warszawa, 2016 t. II s. 479 - 487

Efekty uczenia się:

• Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych.

• Potrafi inicjować debatę.

• Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób.

• Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć

Metody i kryteria oceniania:

opis wymagań związanych z uczestnictwem w zajęciach, w tym dopuszczalnej liczby nieobecności podlegających usprawiedliwieniu

Zajęcia przeznaczone są dla wszystkich studentów i studentek zainteresowanych problematyką edukacji obywatelskiej. Dopuszczona jest jedna nieobecność.

zasady zaliczania zajęć i przedmiotu (w tym zaliczania poprawkowego):

Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności i przygotowanego - wspólnie z grupą studentów – własnego projektu.

metody weryfikacji efektów uczenia się:

• Przygotowanie krótkiego projektu / warsztatu / prezentacji dotyczącego edukacji obywatelskiej dla grupy studentów lub dla celów popularyzacji. (Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych Potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi, Potrafi samodzielnie planować i działać na rzecz własnego rozwoju oraz inspirować i organizować rozwój innych osób, Potrafi upowszechniać wyniki działalności naukowej, także w formach popularnych) .

• Poprowadzenie dyskusji na temat prezentacji innej grupy (Potrafi inicjować debatę, potrafi planować zajęcia lub grupy zajęć)

kryteria oceniania

Zaliczenie bez oceny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)