Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Empiryczne analizy i storytelling danych – ZIP

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 0508-EASD-OG-ZIP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Empiryczne analizy i storytelling danych – ZIP
Jednostka: Biuro Programu ZIP i Innowacji Dydaktycznych
Grupy: Przedmioty ogólnouniwersyteckie w ramach ZIP dla doktorantów
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

ogólnouniwersyteckie

Założenia (opisowo):

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia.

Skrócony opis:

Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest wypełnienie i podpisanie (podczas pierwszych zajęć) Deklaracji uczestnika/uczestniczki projektu i Oświadczenia uczestnika/uczestniczki projektu. Rezygnacja z udziału w zajęciach w trakcie ich trwania wiąże się ze zwrotem kosztów żetonów ZIP wykorzystanych do rejestracji na zajęcia.

Na zajęciach studenci nauczą się: znajdować wiarygodne dane, analizować dane, wizualizować dane i na tej podstawie tworzyć tzw. historie. Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia prezentacji wykorzystujących wizualizacje danych w sposób umożliwiający spójne i interesujące prowadzenie narracji. Zajęcia będą skoncentrowane na praktycznych aspektach przygotowywania prezentacji danych.

Zajęcia skierowane są głównie do studentów kierunków społecznych, niewykluczając jednocześnie możliwości uczestnictwa studentów innych nauk

Pełny opis:

Zajęcia oferowane są w ramach Programu zintegrowanych działań na rzecz rozwoju UW, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach PO WER, ścieżka 3.5. Zasady korzystania z oferty zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów w ZIP (pn. Regulamin Zintegrowanego kształcenia doktorantów UW) dostępne są na stronie: www.zip.uw.edu.pl

W dobie wszechobecności danych coraz większą wagę nabiera umiejętność zbudowania z analizowanych danych spójnej narracji. Zajęcia mają na celu pomóc w kształtowaniu umiejętności prezentowania danych w sposób interesujący dla odbiorców i jednocześnie pozwalający przekazać informacje, na których zależy autorowi.

Na zajęciach studenci nauczą się:

1. znajdować wiarygodne dane – na zajęciach omówione zostaną kluczowe dla studentów kierunków społecznych bazy danych dostępnych dla studentów oraz omówione zostaną metody pozyskiwania własnych danych ilościowych;

2. analizować dane – krytyczne omówienie ograniczeń w zakresie analizy danych ilościowych, przedstawienie podstawowych metod analizy ilościowej i narzędzi wykorzystywanych do analizy – zajęcia praktyczne, które skupione będą na zaproponowanych przez studentów projektach i danych wybranych do analizy

3. wizualizować dane – praca na przygotowanych przez studentów zbiorach, wstępne przygotowanie wizualizacji danych wykorzystywanych w projektach studentów

4. tworzenie historii – grupowe i indywidualne omawianie możliwości uporządkowania narracji dotyczącej prowadzonej przez studentów analizy

Zajęcia mają na celu przygotowanie studentów do prowadzenia prezentacji wykorzystujących wizualizacje danych w sposób umożliwiający spójne i interesujące prowadzenie narracji. Zajęcia będą skoncentrowane na praktycznych aspektach przygotowywania prezentacji danych.

Zajęcia skierowane są głównie do studentów kierunków społecznych, niewykluczając jednocześnie możliwości uczestnictwa studentów innych nauk

Literatura:

Cole Nussbaumer Knaflic, Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals Book (fragmenty)

Sejal Vora, The Power of Data Storytelling (fragmenty)

David McCandless, Knowledge is Beautiful

Edward R. Tufte, The Visual Display of Quantitative Information

Materiały prasowe ilustrujące zagadnienie data storytelling

Efekty uczenia się:

Przygotowanie do krytycznego analizowania danych ilościowych. Studenci posiądą umiejętności związane z przedstawianiem wyników analizy ilościowej w sposób porządkujący przekaz jej wyników za sprawą technik data storytelling.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie (aktywne uczestnictwo w zajęciach i przygotowanie prezentacji zaliczeniowej).

Warunkami zaliczenia zajęć jest:

- obecność i aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach;

- wykonywanie zadań proponowanych uczestnikom zajęć;

- przygotowanie prezentacji wykorzystującej umiejętności nabyte w czasie zajęć.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)