Pracownia dydaktyki przyrody III
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1100-3N22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.2
|
Nazwa przedmiotu: | Pracownia dydaktyki przyrody III |
Jednostka: | Wydział Fizyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs skierowany do studentów studiów I i II stopnia zainteresowanych uzyskaniem uprawnień do nauczania przyrody w szkołach podstawowych (kl. 4-6). Omawiane treści koncentrują się wokół biologicznych aspektów nauczania przyrody w szkole podstawowej ujętych w podstawie programowej tego przedmiotu. Zadaniem ćwiczeń jest omówienie najważniejszych zagadnień z uwzględnieniem selekcji informacji stosowanej na drugim etapie edukacyjnym oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prostym sprzętem laboratoryjnym. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia z Pracowni Dydaktyki Przyrody III mają na celu kształtowanie kompetencji związanych z przekazywaniem informacji biologicznej w ramach nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej. Na zajęciach omawiana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego, na podstawie której student poznaje zakres treści biologicznych w nauczaniu tego przedmiotu. Kolejne zajęcia mają na celu zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym, w tym z działaniem mikroskopu świetlnego oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się preparatami utrwalonymi. W zakresie tematycznym zajęć znajdują się następujące zagadnienia: anatomia i fizjologia człowieka, anatomia i fizjologia zwierząt, anatomia i znaczenie roślin w przyrodzie, w tym cykle rozwojowe poszczególnych grup roślin oraz zjawisko przemiany pokoleń. Zajęcia obejmują również podstawowe zagadnienia z dziedziny mikrobiologii: elementy budowy komórki bakteryjnej, klasyfikacja bakterii ze względu na kształt komórki, klasyfikacja bakterii ze względu na efekt barwienia metodą Grama; choroby bakteryjne i wirusowe, wraz z zastosowaniem wiedzy o sposobach leczenia tych chorób uwzględnionych w podstawie programowej przedmiotu przyroda. |
Literatura: |
Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa Borsuk P. (red.). Biologia w szkole. Dwumiesięcznik Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa Schmith Nielsen K. - Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 1997 (ostatecznie z 1992) Podstawy fizjologii roślin. Kopcewicz J., S. Lewak (red.), PWN, 2002 Zarzycki: Histologia i anatomia mikroskopowa zwierząt domowych i człowieka. PZWL 1986; |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu student: - zna podstawowy podział organizmów żywych stosowany w szkolnej literaturze przedmiotu przyroda - rozumie zasadę interpretacji drzewa filogenetycznego i zależności pomiędzy organizmami w nim ujętych - wymienia zagadnienia związane z anatomią i fizjologią człowieka wprowadzane do treści nauczania przyrody w szkole podstawowej - wykonuje preparaty tkanek roślinnych i tkanki nabłonka ludzkiego policzka - posługując się mikroskopem optycznym obserwuje wybrane tkanki roślinne, zwierzęce i strzępki grzyba - zna i stosuje podstawowe zasady wykonywania rysunku biologicznego - charakteryzuje poszczególne grupy roślin i zwierząt w oparciu o cechy diagnostyczne stosowane w nauczaniu przyrody - zna podział chorób na wirusowe i bakteryjne, w szczególności omawiane w szkole podstawowej w ramach przedmiotu przyroda - charakteryzuje bakterie stosując wiedzę o budowie ich komórki oraz jej kształtach - opisuje metodę barwienia Grama i jej znaczenie w naukach przyrodniczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Kolokwium - zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.