Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pracownia dydaktyki przyrody III

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1100-3N22
Kod Erasmus / ISCED: 13.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0533) Fizyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Pracownia dydaktyki przyrody III
Jednostka: Wydział Fizyki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Kurs skierowany do studentów studiów I i II stopnia zainteresowanych uzyskaniem uprawnień do nauczania przyrody w szkołach podstawowych (kl. 4-6). Omawiane treści koncentrują się wokół biologicznych aspektów nauczania przyrody w szkole podstawowej ujętych w podstawie programowej tego przedmiotu. Zadaniem ćwiczeń jest omówienie najważniejszych zagadnień z uwzględnieniem selekcji informacji stosowanej na drugim etapie edukacyjnym oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się prostym sprzętem laboratoryjnym.

Pełny opis:

Ćwiczenia z Pracowni Dydaktyki Przyrody III mają na celu kształtowanie kompetencji związanych z przekazywaniem informacji biologicznej w ramach nauczania przedmiotu przyroda w szkole podstawowej. Na zajęciach omawiana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego, na podstawie której student poznaje zakres treści biologicznych w nauczaniu tego przedmiotu. Kolejne zajęcia mają na celu zapoznanie ze sprzętem laboratoryjnym, w tym z działaniem mikroskopu świetlnego

oraz kształtowanie umiejętności posługiwania się preparatami utrwalonymi.

W zakresie tematycznym zajęć znajdują się następujące zagadnienia: anatomia i fizjologia człowieka, anatomia i fizjologia zwierząt, anatomia i znaczenie roślin w przyrodzie, w tym cykle rozwojowe poszczególnych grup roślin oraz zjawisko przemiany pokoleń. Zajęcia obejmują również podstawowe zagadnienia z dziedziny mikrobiologii: elementy budowy komórki bakteryjnej, klasyfikacja bakterii ze względu na kształt komórki, klasyfikacja bakterii ze względu na efekt barwienia metodą Grama; choroby bakteryjne i wirusowe, wraz z zastosowaniem wiedzy o sposobach leczenia tych chorób uwzględnionych w podstawie programowej przedmiotu przyroda.

Literatura:

Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa

Borsuk P. (red.). Biologia w szkole. Dwumiesięcznik

Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa

Schmith Nielsen K. - Fizjologia zwierząt (Adaptacje do środowiska), PWN, W-wa, 1997 (ostatecznie z 1992)

Podstawy fizjologii roślin. Kopcewicz J., S. Lewak (red.), PWN, 2002

Zarzycki: Histologia i anatomia mikroskopowa zwierząt domowych i człowieka. PZWL 1986;

Efekty uczenia się:

Po ukończeniu kursu student:

- zna podstawowy podział organizmów żywych stosowany w szkolnej literaturze przedmiotu przyroda

- rozumie zasadę interpretacji drzewa filogenetycznego i zależności pomiędzy organizmami w nim ujętych

- wymienia zagadnienia związane z anatomią i fizjologią człowieka wprowadzane do treści nauczania przyrody w szkole podstawowej

- wykonuje preparaty tkanek roślinnych i tkanki nabłonka ludzkiego policzka

- posługując się mikroskopem optycznym obserwuje wybrane tkanki roślinne, zwierzęce i strzępki grzyba

- zna i stosuje podstawowe zasady wykonywania rysunku biologicznego

- charakteryzuje poszczególne grupy roślin i zwierząt w oparciu o cechy diagnostyczne stosowane w nauczaniu przyrody

- zna podział chorób na wirusowe i bakteryjne, w szczególności omawiane w szkole podstawowej w ramach przedmiotu przyroda

- charakteryzuje bakterie stosując wiedzę o budowie ich komórki oraz jej kształtach

- opisuje metodę barwienia Grama i jej znaczenie w naukach przyrodniczych

Metody i kryteria oceniania:

Kolokwium - zaliczenie na ocenę

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)