Dydaktyka chemii 2 - laboratorium
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1200-2DYDCH2L |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.3
|
Nazwa przedmiotu: | Dydaktyka chemii 2 - laboratorium |
Jednostka: | Wydział Chemii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | uprawnienia pedagogiczne |
Założenia (opisowo): | Kontynuacja zajęć laboratoryjnych - Dydaktyka chemii 1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Student nabędzie umiejętności planowania, przygotowania i praktycznego wykonywania eksperymentów chemicznych wykorzystywanych w procesie realizacji programu nauczania chemii w szkole i na szkolnych kołach przedmiotowych. |
Pełny opis: |
Studenci kontynuują program laboratorium rozpoczęty w ramach Dydaktyka chemii 1. W ramach laboratorium z dydaktyki chemii studenci wykonują i opracowują doświadczenia chemiczne przewidziane w programach nauczania szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej. Zapoznają się i wykonują samodzielnie doświadczenia uwzględniające reakcje redoks oraz ćwiczenia z elektrochemii. Poznają również eksperymenty możliwe do wykonania w warunkach szkolnych dotyczące węglowodorów nasyconych, nienasyconych i aromatycznych. Przeprowadzają doświadczenia dotyczące jednofunkcyjnych pochodnych węglowodorów przewidzianych w podstawie programowej dla alkoholi, aldehydów, kwasów karboksylowych, mydeł, estrów i tłuszczy. Dla wielofunkcyjnych pochodnych węglowodorów studenci zapoznają się z doświadczeniami dotyczącymi węglowodanów i białek. Poznają metody wykonywania doświadczeń w skali półmikro. Przygotowują ciekawe doświadczenia, które mogą być wykorzystane na zajęciach kółka chemicznego z uczniami bardziej zainteresowanymi chemią. |
Literatura: |
Zajęcia są prowadzone wg projektu autorskiego |
Efekty uczenia się: |
Studenci potrafią bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia przewidziane przez programy szkolne z zakresu chemii organicznej i elektrochemii. Potrafią przeprowadzić pokazy ciekawych doświadczeń dla dzieci i młodzieży szkolnej. Są przygotowani do przeprowadzenia takich pokazów w ramach Festiwalu Nauki i innych imprez promujących chemię |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykonanie i opracowanie doświadczeń chemicznych przewidzianych programem. Zaliczenie dwóch testów jednokrotnego wyboru z chemii organicznej i z chemii fizycznej z materiału zawartego w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych. Przeprowadzenie pokazów ciekawych doświadczeń dla grupy dzieci. Dopuszczalne są dwie nieobecności w ciągu semestru podlegające usprawiedliwieniu. Zaliczenie w terminie poprawkowym można uzyskać po zaliczeniu testów i raportów z ćwiczeń laboratoryjnych zaplanowanych na dany semestr. |
Praktyki zawodowe: |
Odbycie praktyk pedagogicznych w szkole podstawowej i liceum jest niezbędne do uzyskania uprawnień pedagogicznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.