Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Geomorfologia stosowana

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1300-OGMSP-GES
Kod Erasmus / ISCED: 07.304 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0532) Nauki o ziemi Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Geomorfologia stosowana
Jednostka: Wydział Geologii
Grupy: Przedmiot obowiązkowy na II sem. I roku stud. II st. GES na spec. geologia środowiskowa
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Podstawowe informacje z zakresu geomorfologii ogólnej i metod badań osadów.

Skrócony opis:

Praktikum z Geomorfologii stosowanej ma za zadanie pokazać, jak praktycznie wykorzystać wiedzę z zakresu geomorfologii, dotyczącą form rzeźby terenu, ich ewolucji, procesów odpowiedzialnych za ich powstanie i współcześnie je modelujących oraz metod badań wykorzystywanych w rozwiązywaniu problemów związanych z budownictwem, planowaniem przestrzennym, jak również zarządzania środowiskiem naturalnym.

Pełny opis:

Zajęcia prezentują praktyczne znaczenie wiedzy z zakresu geomorfologii, szczególnie dotyczącej form rzeźby, charakteru osadów je budujących, procesów odpowiedzialnych za ich powstanie, jak i współcześnie je modelujących, a także metod wykorzystywanych w geomorfologii, jako strategicznego narzędzia wykorzystywanego do podejmowania decyzji dotyczących rozwoju polityki społecznej, inżynierii oraz w zarządzaniu zasobami środowiska, zarówno pod względem bieżących problemów, jak i przewidywań na przyszłość. Omówione zostaną procesy, ich skala i uwarunkowania zachodzące w wybranych środowiskach, ich wpływ na działalność człowieka, jak również znaczenie antropopresji na ich przebieg. Przedstawione zostaną kierunki ewolucji środowisk, w tym fluwialnego, eolicznego, stokowego czy peryglacjalnego, w kontekście potrzeb budownictwa i zarządzania środowiskiem naturalnym, np. wodnego i ochrony przeciwpowodziowej. Możliwości zastosowania metod analizy morfogenezy obszaru do poszukiwania złóż surowców pospolitych (kruszyw naturalnych, surowców ceramicznych, torfu). Prezentacja najważniejszych obszarów aplikacyjnych, takich jak strefa przybrzeżna, obszary suche, górskie i ich podatność na zagrożenia naturalnych przydatności. Możliwości wykorzystania geomorfologii w renaturyzacji i rekultywacji środowiska. Wszystkie aspekty będą poparte przykładami z Polski i zagranicy.

Literatura:

Allison R. J. (red.) 2002. Applied geomorphology Wiley & Sons, LTD

Anderson, M.G. (red.) 1988. Modelling geomorphological systems, Wiley.

Anderson, M.G. and K.S. Richards (red.) 1992. Slope stability – Geotechnical engineering and geomorphology. Wiley.

Banasik K., Skibiński J., Górski D. 1995. Metody oceny erozji powierzchniowej i akumulacji rumowiska w zbiornikach. [w:] Metodyka zagospodarowania zasobów wodnych w małych zlewniach rzecznych. Wyd. SGGW, Warszawa.

Basiński T., Pruszak Z. Tarnowska M., Zeidler R. 1993. Ochrona brzegów morskich. IBW PAN, Gdańsk.

Cooke R.U., Doornkamp J.C. 1990. Geomorphology in Environmental Management. Oxford, London.

Chang H.H. 1988. Fluvial processes in river engineering. Wiley.

Gurnell A., Petts G. (red.) 1995. Changing river channels. Wiley.

Kociszewska-Musiał G. 1988. Surowce mineralne czwartorzędu. Wyd. Geologiczne, Warszawa.

Maciak F. 2003. Ochrona i rekultywacja środowiska. Wyd. SGGW, Warszawa.

Mycielska-Dowgiałło E., Korotaj-Kokoszyńska M., Smolska E., Rutkowski J. 2001. Geomorfologia dynamiczna i stosowana. WGiSR UW, Warszawa.

Zabuski L., Thiel K. Bober L. 1999. Osuwiska we fliszu Karpat polskich: Geologia, Modelowanie, Obliczenia Stateczności. IBW PAN, Kraków.

Efekty uczenia się:

WIEDZA

K_W01 – ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska;

K_W02 – ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej;

K_W14 – ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;

UMIEJĘTNOŚCI

K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie);

K_U08 – potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

K_K01 – rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi;

K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych;

K_K05 – potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych.

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie końcowe pisemne w formie testu plus zaliczenie wszystkich ćwiczeń po uzyskaniu 55% sumy punktów

Praktyki zawodowe:

Nie są przewidziane

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)