Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1300-OOPPW-GEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
07.304
|
Nazwa przedmiotu: | Ochrona wód powierzchniowych i podziemnych |
Jednostka: | Wydział Geologii |
Grupy: |
Przedmiot sugerowany do wyboru na II semestrze I roku na stud. II st. GEP na spec. GKL |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład prezentuje problematykę ochrony jednego z podstawowych elementów przyrody nieożywionej jakim jest woda w naturalnym środowisku, powierzchniowa i podziemna. |
Pełny opis: |
Woda jest podstawowym elementem przyrody nieożywionej niezbędnym do rozwoju życia na Ziemi, zarówno w aspekcie ogólno przyrodniczym, ogólnoludzkim, jak również w odniesieniu do poszczególnych procesów geologicznych i biologicznych. Współczesne pojmowanie „ochrony” przyrody w głównej mierze wiąże się z czynną, lub bierną ochroną przyrody ożywionej. Według autora – aby móc chronić przyrodę ożywioną, zwierzęta, roślinność, człowieka – należy równie dużą uwagę poświęcić ochronie przyrody nieożywionej, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony wody. Bez tej ochrony – rozwój życia biologicznego na Ziemi – będzie po prostu niemożliwy. Ochrona wód, krążących w przyrodzie na każdym etapie tego cyklu jest jednym z najistotniejszych elementów współcześnie pojmowanej ochrony środowiska. |
Literatura: |
Ochrona Środowiska - stan prawny na dzień 20 listopada 2007 Dobrzańska, B., Dobrzański, G., Kiełczewski, D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego. Chełmicki, W., 2001. Woda. Zasoby, degradacja, ochrona. Macioszczyk, A., (red.), 2006. Podstawy hydrogeologii stosowanej. Mihevc, A., (edt.), 2005. Water and life in a rocky landscape, kras. Kowal, A., L., Świderska-Bróż, M., 2009. Oczyszczanie wody. Kresic, N., Stevanovic, Z., (edt.), Groundwater hydrology of springs. Pociask-Karteczka, J., 2012. Wody w parkach narodowych Polski. Wirth, H., (edt.), 1979. Nature Reserves in Europe. Wiśniewski, J., Gwiazdowicz, D., J., 2004. Ochrona przyrody. Żarska, B., 2005. Ochrona krajobrazu. Quevauviller, P., at all., 2009. Groundwater Monitoring. Prawo wodne. |
Efekty uczenia się: |
K_W01; ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż K_W02; zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych K_W04; zna metody statystyczne dla celów korelacji, klasyfikacji powtarzalnych cech geologicznych oraz biometrii K_W05; zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych K_W08; ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych K_W12; zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm K_W13; posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie K_W14; ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych K_U01; stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą K_U02; korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny K_U08; potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim K_U11; ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej K_U12; wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską K_K01; Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi K_K02; współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych K_K04; realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania K_K05; potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych K_K06; skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań K_K07; wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych K_K09 jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybranym kierunkiem |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin pisemny, dopuszczona liczba nieobecności na zajęciach: trzy, zaliczenie poprawkowe: egzamin ustny W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA. |
Praktyki zawodowe: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.