Statistics
General data
Course ID: | 1400-111STA1 |
Erasmus code / ISCED: |
11.2
|
Course title: | Statistics |
Name in Polish: | Statystyka |
Organizational unit: | Faculty of Biology |
Course groups: |
Requisite courses for first-year students of Biology Requisite subjects for first-year students of Biotechnology Requisite subjects for first-year students of Environmental Protection Requisite subjects for second-year students of Environmental Protection |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot stanowi wprowadzenie do statystyki dla studentów biologii. Są omawiane zagadnienia podstawowe związane z opisem statystycznym, testami istotności, przedziałami ufności i badaniem związku pomiędzy cechami. Na zajęciach są prezentowane najbardziej popularne i podstawowe testy statystyczne używane w doświadczalnictwie i badaniach z różnych dziedzin biologii. Na podstawie prostych testów statystycznych jest omawiana ich konstrukcja i sposób interpretacji wyników. Studenci są wprowadzani w podstawowe techniki analizy danych i ich opracowania za pomocą programów komputerowych. Są poruszane takie zagadnienia jak dobór odpowiedniego testu do schematu doświadczalnego, oraz istotność statystyczna a znaczenie merytoryczne wyników testowania. |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot obejmuje następujące zagadnienia: - Elementarne pojęcia rachunku prawdopodobieństwa: zdarzenia i ich prawdopodobieństwa. - Zmienne losowe, rozkłady prawdopodobieństwa, rozkład dwumianowy, rozkład normalny, standardyzacja zmiennej. - Populacje i próby. Charakterystyki prób i odpowiadające im statystyki: średnia, wariancja, odchylenie standardowe, kwantyle. - Podstawowe pojęcia związane ze statystycznymi testami istotności: hipoteza zerowa i alternatywna, statystyka testu, wartości krytyczne, poziom istotności, p-wartość, błędy I i II rodzaju. Znaczenie liczebności próby, istotność statystyczna a znaczenie merytoryczne wyników testowania. - Test dla frakcji i dla różnicy frakcji wraz z odpowiadającymi przedziałami ufności. - Parametryczne i nieparametryczne testy dla miar położenia. Test znaków, test t dla prób połączonych, test t dla prób niezależnych, test sumy rang. Znaczenie założeń testów parametrycznych. - Przedziały ufności: cel ich wyznaczania, współczynnik ufności. Związek przedziałów ufności z odpowiednimi testami istotności. - Problem wielokrotnego testowania, poziom istotności w skali pojedynczego testu (porównania) i w skali rodziny testów (całego doświadczenia). - Zmienność między grupami a zmienność wewnątrz grup: analiza wariancji (ANOVA) w klasyfikacji pojedynczej. Efekty ustalone (model I), testy porównań wielokrotnych. Efekty losowe (model II). - Analiza frekwencji: testy zgodności chi-kwadrat. - Analiza związku pomiędzy cechami: test niezależności chi-kwadrat, korelacja liniowa Pearsona, korelacja rangowa Spearmana. Testy istotności i przedziały ufności w analizie korelacji. - Obliczenia statystyczne z wykorzystaniem komputera: Postać zbioru danych wymagana przez programy statystyczne, postać uzyskiwanych wyników. Proste analizy za pomocą oprogramowania komputerowego: opis statystyczny; testy dla dwóch prób - t, rangowe, permutacyjne; analiza wariancji i porównania wielokrotne, testy niezależności, korelacje. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura zalecana : Aczel A. D. 2006. Statystyka w zarządzaniu. PWN Koronacki J., Mielniczuk J. 2006. Statystyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodnicznych. WNT. Łomnicki A. 2003. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN. Petrie A., Sabin C. 2006. Statystyka medyczna w zarysie. Wydawnictwo Lekarskie PZWL. Watała C. 2002. Biostatystyka - wykorzystanie metod statystycznych w pracy badawczej w naukach biomedycznych. a-medica Press. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: - przedstawia podstawowe charakterystyki populacji - dostosowuje odpowiedni z poznanych testów statystycznych do schematu doświadczalnego - formułuje hipotezy statystyczne do badanych problemów - oblicza statystyki poznanych testów - interpretuje uzyskane wyniki testów istotności i przedziałów ufności - określa merytoryczne znaczenie uzyskanych wyników - przeprowadza analizy statystyczne przy pomocy komputera |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 3 sprawdziany śródsemestralne oceniane na punkty. Przedmiot zaliczają studenci, którzy zdobyli przynajmniej 60% maksymalnej sumy punków ze wszystkich sprawdzianów. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO CW
CW
CW
CW
TU CW
CW
CW
CW
W TH FR CW
CW
CW
CW
|
Type of class: |
Classes, 45 hours, 120 places
|
|
Coordinators: | Maciej Wódkiewicz | |
Group instructors: | Łukasz Banasiak, Ingeborga Jarzyna, Agnieszka Rudak, Maciej Wódkiewicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.