Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Klimatologia dla biologów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1400-122KLIM
Kod Erasmus / ISCED: 07.4 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0712) Ochrona środowiska (programy ogólne) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Klimatologia dla biologów
Jednostka: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych
Grupy: Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU
Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Założenia (opisowo):

Student powinien mieć podstawową wiedzę geograficzną. Zajęcia stanowią uzupełnienie i rozszerzenie treści klimatologicznych prezentowanych w ramach przedmiotu Hydrologia i klimatologia, jednak w każdym z tych przedmiotów można uczestniczyć niezależnie.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu klimatologii i meteorologii przydatnych dla biologów, zwłaszcza zajmujących się ochroną środowiska. Forma zajęć (konwersatorium) sprzyja aktywnemu udziałowi studentów, przez co poszczególne wątki tematyczne mogą być zgłębione tak dalece, jak wynika to z zainteresowań uczestników.

Pełny opis:

Najważniejsze zagadnienia

1. Wpływ pogody i jej zmian na organizm człowieka – elementy biometeorologii dla biologów.

2. Wpływ klimatu na organizm człowieka – elementy bioklimatologii dla biologów.

3. Fenologia – obserwacje biologiczno-klimatologiczne i biologiczno-meteorologiczne oraz ich znaczenie w ocenie warunków środowiskowych.

4. Elementy agroklimatologii i agrometeorologii dla biologów.

5. Zanieczyszczenie światłem jako specyficzny rodzaj zanieczyszczenia środowiska.

6. Zanieczyszczenie powietrza – różne problemy różnych regionów świata, specyfika Polski.

7. Wybrane lokalne i regionalne problemy związane z ochroną atmosfery (jak występowanie zagrożenia tlenkiem węgla, włóknami azbestu).

8. Treści środowiskowe, w tym dotyczące warunków klimatycznych, w strategiach smart cities. Adaptacje miast do zmian klimatu, w tym działania w tym zakresie podejmowane przez miasta polskie.

9. Monitoring warunków aerosanitarnych w mieście (typy lokalizacji stacji pomiarowych, możliwości biomonitoringu).

10. Klimat pomieszczeń – zagrożenia, możliwości regulacji.

11. Metody opracowania danych i prezentacji wyników w klimatologii oraz ochronie atmosfery – wybór elementów przydatnych dla biologów.

Literatura:

Bac S., Koźmiński C., Rojek M., 1998, Agrometeorologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bell J.N.B., Treshow M., 2004, Zanieczyszczenie powietrza a życie roślin, WN-T, Warszawa.

Juda-Rezler K., 2000, Oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza na środowisko, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa.

Kozłowska-Szczęsna T., Krawczyk B., Kuchcik M., 2004, Wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka, Monografie IGiPZ PAN, 4 Warszawa.

Kuchcik M., Błażejczyk K., Szmyd J., Milewski P., Błażejczyk A., Baranowski J., 2013, Potencjał leczniczy klimatu Polski, IGiPZ PAN SEDNO Wydawnictwo Akademickie, Warszawa.

Lewińska J., 2000, Klimat miasta. Zasoby. Zagrożenia. Kształtowanie, IGPiK, Kraków.

Szponar A., 2003, Fizjografia urbanistyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa

Tamulewicz J., 1997, Pogoda i klimat Ziemi, [w:] Wielka encyklopedia geografii świata, t. V, Wydawnictwo KURPISZ s.c., Poznań.

Woś A., 1996, Meteorologia dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wpływ zmian klimatu na środowisko, gospodarkę i społeczeństwo, 2012, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student zna wpływ środowiska atmosferycznego na zdrowie i samopoczucie człowieka oraz na rośliny i zwierzęta

Student zna przyczyny różnych problemów dotyczących warunków aerosanitarnych w skali regionalnej i lokalnej

Student zna sposoby kształtowania warunków środowiskowych podejmowane w miastach

Umiejętności

Student potrafi prowadzić obserwacje służące wykazaniu wpływu środowiska atmosferycznego na człowieka i przyrodę

Student potrafi pozyskiwać i opracowywać dane dotyczące warunków aerosanitarnych

Student potrafi identyfikować niekorzystne warunki aerosanitarne

Postawy

Student rozumie potrzebę wykorzystania wiedzy i umiejętności z zakresu klimatologii i meteorologii w naukach biologicznych

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie jest dokonywane na podstawie ocen za 3 prace przygotowane z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności zdobytych w trakcie zajęć. Po zakończeniu każdego bloku tematycznego jest podawany temat pracy związanej z tym zagadnieniem. Wybór trzech zagadnień z tej puli jest dowolny, każdy student może zdecydować się na wybór tych problemów, które uzna za szczególnie interesujące bądź dla niego przydatne.

Za każdą z prac można uzyskać do 10 punktów. W ocenie brane są pod uwagę następujące elementy: 1/ trafność oceny opisywanego problemu; 2/ umiejętność spójnego i logicznego ujęcia całości uwzględnionych treści; 3/ poprawność i czytelność dokumentacji. W sumie za prace można zdobyć do 30 punktów.

Sprawy organizacyjne

Obecność na każdych zajęciach nie jest bezwzględnie wymagana, jednak liczba nieusprawiedliwionych nieobecności nie powinna przekroczyć dwóch, ponadto student opuszczający bez usprawiedliwienia zajęcia nie może liczyć na indywidualne rozszerzone konsultacje służące tym samym celom, którym służyły pominięte przez niego zajęcia (może na to liczyć student, który usprawiedliwił swą nieobecność). Usprawiedliwienie powinno być przedstawione bezpośrednio po zajęciach, na których student był nieobecny.

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-06-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Kicińska
Prowadzący grup: Bożena Kicińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Bożena Kicińska
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)