Sterowanie populacją i eksploatacja populacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1400-215SPEP |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.104
|
Nazwa przedmiotu: | Sterowanie populacją i eksploatacja populacji |
Jednostka: | Wydział Biologii |
Grupy: |
Przedmioty DOWOLNEGO WYBORU Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Przedmioty specjalizacyjne, OCHRONA ŚRODOWISKA, II stopień |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Demografia: modele wzrostu populacji, analizy demograficzne - rozrodczość i śmiertelność. Konkurencja wewnątrzgatunkowa: istota zjawiska i jego konsekwencje, procesy zależne od zagęszczenia, regulacja liczebności populacji. Modele eksploatacji populacji: eksploatacja naturalna - drapieżnictwo i roślinożerność, eksploatacja populacji przez człowieka: koncepcja optymalnego zbioru, eksploatacja populacji o określonej strukturze wieku i płci osobników, praktyczne zastosowanie modeli eksploatacji - łowiectwo, rybactwo, uprawy roślin (rolnictwo, leśnictwo). Sterowanie populacją: introdukcje, zawleczenia, walka biologiczna ze szkodnikami, restytucje ekologiczne. Sterowanie populacjami małymi i zagrożonymi. Treść ćwiczeń: Modelowanie populacji, symulacje komputerowe dynamiki populacji o zadanych parametrach i typie wzrostu. Eksploatacja populacji wirtualnych i laboratoryjnych - optymalizacja wielkości plonu. |
Pełny opis: |
Treść wykładu: Demografia: modele wzrostu populacji, analizy demograficzne - rozrodczość i śmiertelność. Konkurencja wewnątrzgatunkowa: istota zjawiska i jego konsekwencje, procesy zależne od zagęszczenia, regulacja liczebności populacji. Modele eksploatacji populacji: eksploatacja naturalna - drapieżnictwo i roślinożerność, eksploatacja populacji przez człowieka: koncepcja optymalnego zbioru, eksploatacja populacji o określonej strukturze wieku i płci osobników, praktyczne zastosowanie modeli eksploatacji - łowiectwo, rybactwo, uprawy roślin (rolnictwo, leśnictwo). Sterowanie populacją: introdukcje, zawleczenia, walka biologiczna ze szkodnikami, restytucje ekologiczne. Sterowanie populacjami małymi i zagrożonymi. Treść ćwiczeń: Modelowanie populacji, symulacje komputerowe dynamiki populacji o zadanych parametrach i typie wzrostu. Eksploatacja populacji wirtualnych i laboratoryjnych - optymalizacja wielkości plonu. |
Literatura: |
Begon M., Mortimer M., Thomson D.J., Ekologia populacji. Studium porównawcze zwierząt i roślin. PWN, Warszawa, 1999. Jezierski W., Zastosowanie teorii populacji w łowiectwie. PWN, Warszawa, 1977. Krebs Ch. J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. PWN, Warszawa, 2000. Mills L.S., Conservation of wildlife populations. Demography, genetics and management. Blackwell Publ., Oxford, 2007. Pullin A.S., Biologiczne podstawy ochrony przyrody. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Ma wiedzę na temat podstawowych procesów populacyjnych i ich wpływu na dynamikę liczebności populacji (K_W01 OsII, K_W02 OsI) 2. Posiada wiedzę na temat zasad planowania eksperymentów biologicznych i prawidłowego wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników (K_W06 OsII) Umiejętności: 1. Potrafi przeprowadzić symulację komputerową dynamiki populacji o zadanych parametrach (K_U01 OsII) 2. Potrafi zaplanować przebieg eksperymentu i prawidłowo zinterpretować jego wyniki (K_U05 OsII, K_U10 OsII) 3. Potrafi publicznie prezentować i dyskutować uzyskane wyniki badań (K_U12 OsII) Kompetencje społeczne: 1. Wykazuje umiejętność współpracy w ramach zespołu realizującego wspólny eksperyment naukowy (K_K10 OsII) Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019: Ma wiedzę na temat podstawowych procesów populacyjnych i ich wpływu na dynamikę liczebności populacji. Posiada wiedzę na temat zasad planowania eksperymentów biologicznych i prawidłowego wnioskowania na podstawie uzyskanych wyników. Potrafi przeprowadzić symulację komputerową dynamiki populacji o zadanych parametrach. Potrafi zaplanować przebieg eksperymentu i prawidłowo zinterpretować jego wyniki. Potrafi publicznie prezentować i dyskutować uzyskane wyniki badań. Wykazuje umiejętność współpracy w ramach zespołu realizującego wspólny eksperyment naukowy. |
Metody i kryteria oceniania: |
1. Ocena realizacji indywidualnych zadań związanych z modelowaniem dynamiki populacji 2. Prezentacje i dyskusja wyników uzyskanych w grupach prowadzących eksperymenty dotyczące eksploatacji populacji |
Praktyki zawodowe: |
Nie ma. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bednarska, Miłosława Sokół | |
Prowadzący grup: | Anna Bednarska, Piotr Dawidowicz, Miłosława Sokół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Bednarska, Miłosława Sokół | |
Prowadzący grup: | Anna Bednarska, Piotr Dawidowicz, Miłosława Sokół | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.