Biogeography
General data
Course ID: | 1400-216BGEO |
Erasmus code / ISCED: |
13.104
|
Course title: | Biogeography |
Name in Polish: | Biogeografia |
Organizational unit: | Faculty of Biology |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obieralne na studiach drugiego stopnia na kierunku bioinformatyka Elective subjects Requisite, facultative subjects for ENVIRONMENTAL CONS. students, 1st study cycle |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The influence of abiotic and biotic factors on the distribution of organisms. Phytogeographical divisions and plant formations distributed throughout the world. Land animals, pattern of their distribution as result of environmental conditions. Continental faunal regions. Migrations and expansions. Islands faunas. Human impact on animals in Holocene |
Full description: |
Plant geography (phytogeography): subject matter and research directions. Climate-soil-vegetation interactions. Plant formations (biomes) vs phytogeographical divisions of the world (phytochorions). Climate/vegetation zones; altitudinal zonation in mountainous regions; layers of vegetation. Life forms in different biomes. Plant dispersal mechanisms . Historical factors determining the present distribution of plants across the globe. Plant species ranges: types, shape and dynamics. Relics, refugia, endemics, areas of endemism. Biogeography of islands. Characteristics of major types of world vegetation: zonal vegetation (plant formations); extrazonal and azonal vegetation. Anthropogenic transformation of flora and vegetation on different continents . Phytogeography vs. zoogeography Zoogeography. Environmental conditions and distribution patterns of land animals; Bergmann's, Allen's and Glogers' rules. Mechanisms of animals dispersion, migrations and invasions - the role of human influence. Ranges of animals species, gradients of species diversity, Rapoport's rule. Continental faunal regions, transition areas. Paleozoogeography - Great American Exchange. Animals and islands; lakes as islands. Specificity of lake Bajkał and lakes of African Rift Valley. Human impact on animals in Holocene - "overkill" |
Bibliography: |
1. Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. 2002. Geografia roślin. Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa. 2. Podbielkowski Z. 1987. Roślinność kuli ziemskiej. WSiP, Warszawa. 3. Podbielkowski Z. 1991. Geografia roślin. WSiP, Warszawa. 4. Elton C.S. 1967. Ekologia inwazji zwierząt i roślin, PWRiL, Warszawa 5. George W. 1970. Geografia zwierząt. PWN, Warszawa, 163 s. 6. Nowak E.1971. Zwierzęta w ekspansji. Wiedza Powszechna, "Omega", Warszawa. 7. Umiński T. 1974. Zwierzęta i kontynenty. Zoogeografia popularna. Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, wyd. II, 216 s. 8. Udvardy M. D. F. 1978. Zoogeografia dynamiczna. PWN, Warszawa. 9. Pianka E. R. 1981. Ekologia ewolucyjna. PWN, Warszawa, 342 s. 10. Wtorow P.P., Drozdow N.N. 1981. Biogeografia kontynentów. PWM, Warszawa, 284 s. 11. Umiński T. 1998. Zwierzęta Ziemi. Wielka Encyklopedia Geografii Świata, t. XIII. Wyd. Kurpisz. Poznań, 350 s. 12. Umiński T. 1998. Życie naszej Ziemi. WSiP, Warszawa, 304 s. 13. Kostrowicki A. S. 1999. Geografia biosfery. Biogeografia dynamiczna lądów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 255 s. 14. Weiner J. 1999. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 591 s. |
Learning outcomes: |
WIEDZA Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują (K_W10 BI1) Zna ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie organizmów żywych i wirusów; identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery (K_W14 BI1) Rozumie znaczenie biogeografii i filogenezy w rozumieniu struktury i różnorodności świata żywego (K_W18 BI1) Rozumie złożoność procesów i zjawisk w przyrodzie, których rozwiązanie wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych empirycznych (K_W01 BI2) Rozumie wzajemne relacje organizm-środowisko, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej (K_W04 BI2) UMIEJĘTNOŚCI Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna (K_U10 BI1) Wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji biologicznych, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych i mediów (K_U04 BI2) Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski (K_U08 BI2) KOMPETENCJE SPOŁECZNE Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (K_K01 BI1) Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych (K_K04 BI1) Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej (K_K08 BI1) Rozumie potrzebę pełnienia roli edukacyjnej w społeczeństwie, w zakresie działalności opartej na wiedzy i umiejętnościach z zakresu biologii (K_K02 BI2) Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy, korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących specjalistycznych nauk biologicznych (K_K07 BI2) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny – test (pytania otwarte); zalicza > 50% punktów uzyskanych z każdej (botanicznej i zoologicznej) części. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lecture, 30 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Bernatowicz, Paweł Pawlikowski | |
Group instructors: | Piotr Bernatowicz, Paweł Pawlikowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Examination |
Copyright by University of Warsaw.